vastatuuleen luoviminen

vastatuuleen luoviminen

Postby Jape80 » 22.3.2013 11:05

Terppa!

Otsikon mukainen toiminta ei meikäläiseltä oikein onnistu. Siispä kysyisin kokeneemmilta vinkkejä onnistuneeseen suoritukseen...

Itselläni kokemusta verraten vähän, mutta leijan ohjailu ja lautailu onnistuu jo sitä enempi miettimättä. En tiedä, olenko sattunut epäsuotuisiin tuuliin, kun vauhti loppuu tykkänään tai sitten leija vaan vetää mukanaan (sortaa)? Lunta jäällä 10-15cm.

Lajin mielekkyyttä latistaa huomattavasti pitkät kävelymatkat takaisin :P

JaPe
Jape80
Member
 
Posts: 15
Joined: 26.1.2013 08:48

Re: vastatuuleen luoviminen

Postby Immu » 25.3.2013 21:40

1) heilauta leijaa että pääset liikkeelle, ihan alkuun tähtää lauta hieman sivumyötäiseen.
2) kanttaa lautaa, jolloin se kääntyy vastatuuleen päin. Samalla voit hieman päästää puomia hieman ulos, tehot ihan täpöllä ei kryssi kovin hyvin.
3) Oikean kulman löydät siten että kanttaat vastatuuleen kääntäen niin kauan että vauhti alkaa hiipua. Suoraan vastaseen ei tietenkään ole mahdollista mennä, 45 astetta tuuleen alkaa lähentelemään maksimia millään kalustolla ja taidolla. Kevyessä tuulessa ja pienillä tehoilla kulmat tuppaa "huononemaan." Jos ajat kantillaan luisuttamatta ja vauhti meinaa loppua, yrität luultavasti liian vastaiseen.
4) lauta/sukset ei saa lanata, eli "sortaa" kuten purjehdustermeillä puhutaan. Lääkkeenä lisää kanttausta, puomia ulos. Jos ei riitä ja leija vetää vieläkin liikaa, jarruta vauhti pois, ja yritä uudelleen hiljaisesta vauhdista lähteä kanttaamaan vastaiseen äläkä päästä vauhtia karkaamaan.
5)leijaa voi pitää vakioasennossa, vähän fiilispohjalta mut jossain jään pinnan ja kello 11/13 välillä pitäs sujua hyvin.
6) Älä jäpitä liian lujasti puomista kiinni, herkällä tatsilla vaan ni puomi liikkuu periaatteessa itsestään sisään-ulos sen mukaan kun tuuli vaihtelee. Jos tuntuu että puomi menee liian kauas ja joudut kurkottelemaan, vedä kiinteestä tehonsäädöstä tehoja pois niin saat puomin lähemmäs.

Leijan koon pitäisi tietysti olla harrastajan painolle ja vallitsevaan tuuleen sopiva. Pehmeässä lumessa ja huonolla luistolla tarvitaan enemmän neliöitä ku kovalla liukkaalla pinnalla.

Vastatuuleen ajaminen on kuitenkin erittäin helppoa jos hallitsee leijan ja laudan ees jotenkuten, ei siinä tarvi muuta ku kantata kunnolla ja nojailee leijaan, eikä yritä liian jyrkästi tuuleen ettei vauhti kuole kokonaan. Hieman kun on vauhtia sivutuuleen päin, leijan veto tasoittuu tosi paljon siitä mitä se ilman vauhtia on, ja leijaan on aika helppoa nojata. Ihmeellisiä lumilautataitoja ei tarvita, kantapääkantilla ajellessa ei lumilaudalla tarvi oikeastaan osata ees laskea rinnettä ollenkaan. :)
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 546
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: vastatuuleen luoviminen

Postby lesticx » 26.3.2013 13:52

Immu, aika loistavia vinkkejä!

Ite kaipaisin lisää neuvoja siihen, kuinka pärjätä jos keli kovenee turhan kovaksi - kanttaamalla reippaasti leijan saa kyllä ikkunan reunaan ja siitä tehoa pois, mutta kun se tuppaa lentää sieltä takaisin keskelle ja taas mennään kuuttakymppiä.. kovin ylöskään ei uskalla nostaa kun pelottaa että lähtee ilmaan..

Ongelmia oli siis 5m patjalla kun puuskat oli varmaan lähemmäs 15 m/s. Jouduin ottaa leijan alas ja odottelemaan että pahimmat puuskat menee ohi (mikä oli sinänsä järkevää).

Itse olen huomannut, että lumilautataidot on kyllä tarpeeseen heti kun pinta on vähän epätasaisempaa. Tai no, en osaa sanoa kun sitä lautailukokemusta nyt muutaman vuoden ajalta on..
lesticx
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 30.11.2012 10:47

Re: vastatuuleen luoviminen

Postby Immu » 26.3.2013 22:15

lestiks: liika on liikaa. 15+ kelit talvella alkaa olla hc äijien hommaa, peruskuskille vähä semmosta survival-taistelua jos ylipäätään on tarpeeks pientä leijaa. 5m2 pitäs kyl viel handlata, ehkä leijassas on vaan huono kelinkesto / ei oo tarkotettu niin kovaan keliin?
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 546
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: vastatuuleen luoviminen

Postby lesticx » 27.3.2013 09:56

Liika on joo liikaa.. kyse on ns. fixed bridle -leijasta, ne on kai pinta-alaan nähden tehokkaampia kuin nämä tehonsäädölliset. Ja sit kun sitä depoweria ei oo, niin sitähän ei sitten oo.. onneks jarrut sentään toimi niinkuin pitää.

Ekaa talvea harrastuksen parissa, että ei tässä nyt ole paljon taitoakaan vielä kyllä.
lesticx
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 30.11.2012 10:47

Re: vastatuuleen luoviminen

Postby Jape80 » 27.3.2013 15:05

Kiitos kovasti hyvistä neuvoista! Näillä "asetuksilla" pääsen varmaan takaisin lähtöpaikalle muutenkin kuin kävelemällä. Kiitos vielä! T. Jarkko
Jape80
Member
 
Posts: 15
Joined: 26.1.2013 08:48

Re: vastatuuleen luoviminen

Postby Tapio » 30.3.2013 02:25

Immulla oli jo hyvää listaa. Tohon vois lisätä, että

kun on kevyt keli niin ettei koita helposti nousta liian ylös ja että ajoasento pysyisi kasassa on hyvä pitää kumpikin käsi puomissa. Kryssikulma on kuitenkin pienempi niin tuolla ajoasennolla saa enemmän vauhtia ja näin pääsee paremmin nousemaan, kun vauhti pysyy päällä.

Kovemmalla kelillä kannattaa kääntää yläkroppaa tuulen suuntaan niin kryssikulmaa saa lisää. Sitä helpottaa vielä, kun ottaa ajosuunnan puoleisen käden irti puomista niin yläkropan saa käännettyä helpommin tuuleen ja nousukulma kasvaa.
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 235
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere


Return to Talvileijalautailu / Snowkiting

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron