Jos haluat lumilautalinjalla mennä, niin oikeestaan 3 erilaista vaihtoehtoo laudan kanssa.
Ensimmäinen on hankkia ihan normaali lumilauta, mahdollisimman symmetrinen kun puolet ajosta on takaperin kuitenkin. Tällä pärjää rinteessä kanssa. Jäykkyydellä ei oo niin väliä, "ota semmonen ku haluisit rinteeseen", koko ihan normaali mitoitus. Jos on isomman puoleinen jalka, niin ns. wide-mallit on hyviä, ei nappaile kantapäät tai varpaat jäähän kun leijan kanssa joutuu kanttailemaan aika kovasti.
Toinen vaihtoehto on hankkia vähän pidempää ja leveempää, mahdollisesti uusissa laudoissa "rocker"-pohjalinjalla varustettua ison vuoren offarilautaa. Yleensä kestää vauhtia lärpättelemättä ja nousee hyvin paksumman lumen pintaan, jos sattuu sellaista herkkua saamaan vastaansa talvella. Toimii myös rinteessä ja offilla, mut ei mitään parkkiherkkuja välttämättä.
Kolmas vaihtoehto, ainoastaan kitekäyttöön, on hommata varsinainen leijalumilauta. Nää eroaa normaalista siten että kääntösäde on älyttömän iso, jolloin rinteessä lasku on ihan karmeeta, mutta kovemmalla lumella/jäällä leijan kanssa tosi luksusta ku kantti ei lipsu jäälaikuissakaan eikä lauta jurmuta ylimääräistä kantatessa kuten normaalilauta, nehän haluaa kantillaan ajettuan kääntyä jyrkästi kun leijalla mennään suoraan ja kantataan koko ajan. Ainakin Nobile:n laudat on hyviä, eikä hirmuisen kalliitakaan.
Siteiksi normaali siteet käy, flow:n ratkaisu on erinomainen ja käyttääpä osa step-in versioitakin. Mahdollisimman korkealta takaa tukevat on hyvät, saa vähän kanttausvoimaa pohkeesta painamalla ni säästää reisiä ja nilkkoja väsymästä. Tossut makuasia, toisaalta jäykkä kevyt kantata mut jonkun mielestä kankee kikkailuun.
Loppumaininta: jos et heti halua satsata kalliiseen etkä ihan varmasti tiedä mitä haluat, ni "ihan mikä vaan" käy alkuun, kunhan ei oo ihan direktionaali tai puikkalauta.
Käytettyjä saa puoli-ilmaseks, uudenveroisia jopa kohtuu hyviäkin voi löytää siteineen 100-200e.