Pansh Aurora 15 m2 testi

Pansh Aurora 15 m2 testi

Postby siipiveikko » 22.10.2012 21:16

Kiinasta tuli Pansh -merkkinen 15 m2 suljettu patjaleija, kuljetuspussi ja säilytyspussi. Kirjoitan tähän viestiketjuun aluksi havaintoja laitteesta, jotka tarkentuvat ajan myötä. Koelennätys ja vedessä ajon videointi ovat ohjelmasa myöhemmin. Koelennätys tapahtuu kyseisen leijan saksalaisen esikuvan ohjauslaitteita hyödyntäen.

Alkuhavainnot ja sen jälkeen kuvia.
- harusnarut ovat jäykkää narua ja pylpyröissä kestää juuri ja juuri kiinni jääkaappimagneetti eli ne ovat ilmeisesti heikosti seostettua kiinalaista ruostumatonta terästä
- ilmanottoaukkojen sisäpuoliset pussit ovat varsin lyhyet, joten paine ei kestäne vedessä tai yleensä maassa kovin kauan leijan sisällä, vesikäyttö ei liene ollut laitteen pääkäyttötarkoitus
- nurkissa on veden/roskan poistoaukot ja leijan takareunassa kanavat
- keltainen päävärin kangas on nihkeän pehmeää kuten Flysurferin kankaat oli ennen ja päätyjen musta kangas on rapisevaa ns. yleistä leijakangasta
- paino on punnittuna 3,1 kg
- 5 narun kiinnityspisteet löytyvät kuvista sekä yhden haruksen kiinnityspisteen ompelutapa
- mixerin kummankin välinarun pituus on 117 cm, tieto voi olla hyödyllinen kun säätöjä ei ole.

Kuvat tähän viestiin liittyen löytyvät:
http://aijaa.com/0aHnXI
http://aijaa.com/WpbRfS
http://aijaa.com/k7Sz98
http://aijaa.com/Yxq0DU
http://aijaa.com/Fw9xNt
http://aijaa.com/NfaAgN
http://aijaa.com/LUDTb3

Uusina:
5. narun kiinnityspisteet
http://aijaa.com/WQ29IP
paketti ja toinen isompi suojapussi
http://aijaa.com/Zc7BSD
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Pansh Aurora 15 m2 testi

Postby siipiveikko » 24.10.2012 23:09

Panshin testilento on suoritettu. Lennätin Spiidin puomilla, jossa narukonstruktio samanlainen kuin Panshissa tosin ilman 5. narua. Tuuli ei riittänyt kunnon ajamiseen tai Panshi oli liian tehoton. kawasami kuvasi testipätkät.
Lisähavaintoja leijasta:
- harustus on varsin herkkä menemään pylpyröitten ympärille solmuun kun välinarut (mixerin narut) on pehmeää narua eli kovaa lankaa voisi vaihtaa tilalle
- täyttyminen ottaa kärjistä aikansa ja mahdollisimman tehokas esitäyttö on erittäin kannattavaa, kärjet meinaa haluta harusten väliin ennen täyttymistä, voimakkaita ohjailuliikkeitä tarvitaan
- samanpituisilla naruilla ei tehoa irronnut eikä kääntynyt oikein kunnolla, Pansh-palstalta luin juuri nyt koeajon jälkeen että kääntyisi kunnolla 1,5 jalkaa lyhyemmillä takanaruilla vaikka virallisesti tuossa on kyllä saman pituiset narut
- kokeilin n. 15 cm lyhyemmillä takanaruilla (solmupätkien verran) koeajossa ja kääntyminen parani, mutta tehoa ei tullut riittävästi vielä
- lyhensin takaharusta eli Z narua n. 10 cm tehosyistä havaintojen perusteella, mutta se oli virhearvio eli pitäisi lyhentää enemmän koko takanarua.

Testiajovaihe:
- kuivana kääntyminen oli melko vakaata, eikä ollut erityistä sakkauspyrkimystä, mutta enemmän kuin muissa vastaavissa
- em. syitten takia tehoa tuli oikeastaan vain leijan kiivetessä taivaalle, kuten videoista näkyy
- profiilin muoto näytti järkevälle, eli harustus lienee siltä osin kunnossa
- märkänä ja mahdollisesti tuon Z-narun 10 cm lyhennyksen takia leija alkoi käyttäytyä puuskatuulessa niin että se sakkaa, tippuu ikkunan keskelle, syölsyy ikkunan reunaan, sakkaa jne, tehonsäätöä ei ollut riittävästi että olisi voinut tuon estää
- vedestä nosto toimii kuten patjoissa yleensä eli takanaruista ylös ja oikeinpäin tai suoraan ylös muuten, kääntäminen oli vähän raskaan tuntuista, mutta iso on leijakin.

Jatkotoimenpiteet:
- otetaan Z-narusta lenkit pois
- takanarut lyhenee sen maksimissaan 1,5 jalkaa kuten Pansh palstalle kirjoittaja oli kertonut Auroran toimivan kunnolla
- tarpeen mukaan teen takanarujen pituuden hienosäätöä jos sillä on vaikutusta tehonsäätöön tai vakauteen
- mahdollisesti tulee vielä uusi vesikoeajo ja videointi, jos aika riittää ennen jäitten tuloa tai muuten asia siirtyy jäille.

Viimeinen tuomio tulee sitten kun takanaruasia on vielä testattu ja voimaa on saatavilla. Panshi on selkeästi vähän tasaisempien tuulien laite, mutta ei täysin toivoton.

Tämän päivän koeajot, joissa tarkkaan katsoen surffataan vaikkakin vain muutama metri:
http://youtu.be/0GWZDeCIhI4
http://youtu.be/sFAqCEjN210
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Pansh Aurora 15 m2 testi

Postby tuhlaajapoika » 29.12.2012 13:14

Onko purukka ostellut noita enemmänkin? kiinnostaisi tietää et oletteko saaneet leijat toimimaan.

Onko hintansa väärti sijoitus?
tuhlaajapoika
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 9.2.2012 10:02

Re: Pansh Aurora 15 m2 testi

Postby siipiveikko » 13.1.2013 23:00

Panshin testaus liikahti syystauon jälkeen eteen päin eilen ja tänään jään päällä Laajalahdella rajatuulessa ja Arabianrannassa lännen puoleisessa turbulenssissa. Suoraan paketista Panshi ei ole käyttökunnossa ja mm. Pansh-keskustelupalstalta Aurora 22m keskustelusta ja sen linkeistä löytyvillä ohjeilla tein seuraavat parannukset:
- Etunarut ovat n. 45 cm takanaruja pidemmät
- z-linja on n. 16 cm normaalia pidempi
- kärjestä on siirretty yksi B-rivin naru mixerillä C-riviin.

Paljon enemmänkin olisi vielä tehtävissä ja erityisesti on toistettava pylpyröiden vaihdon tärkeys. Painavat pylpyrät sotkevat narut melko nopeasti ja helposti, koska Panshi kiemurtelee maassa mielellään sinne ja tänne. Mixerin pehmeän langan vaihto kovaan olisi myös suotavaa.

Seuraavassa havainnot koeajoista Psykon 5-naruisella puomilla:
- siiven painopiste on heikossa paikassa leijumista eli driftausta varten, katso videolta miten leija tulee alas kun narut löystyy ajo-osan käännöksessä yläkautta
- ylilentoherkkyys on aika kova nykyisillä asetuksilla, mutta on vähentynyt virityksellä, vaikea pitää leijaa puomin tehonsäädöllä tuuli-ikkunassa suuren staattisen vedon takia
- tehonsäätö ei ole esikuvansa tasolla, mutta ei mitenkään olematon
- jo suhteellisen loivaan myötäiseen ajaminen on vaikeaa leijan painopisteen ja hitaan ohjauksen takia rajatuulessa kun vielä sivutuuleen ja vastaiseen pääsee hyvin
- edelliseen liittyen ohjaus myötäisellä (ei täysin myötäiseen) on sen verran hidas rajatuulessa, että vaatii erittäin hyvin ko. leijaan perehtyneen henkilön, että kahdeksikon pyöritys onnistuu mihinkään suuntaan
- voimaa tulee suhteellisen tuulen kautta paljon ja jäällä esimerkiksi alaloopin teko käännöksessä vaatii hyvää pitoa.

Testiajovideo käsittelypuuhastelun ja ajon kanssa löytyy: http://youtu.be/pgwsyOeEsiE
Tarkka katsoja löytää tuosta paljon kaikenlaisia Panshin tyypillisä ominaisuuksia ja juuri sitä varten käsittelyä on alussa paljon.

Sanallinen arvio leijasta.
Testikappaleena olleen Panshin hinnalla saa vastaavia esikuvia kahdeksan ja puoli kappaletta, tosin Panshin hinnassa ei ole ohjauslaitteita. Varsin pienen virittelyn jälkeen saa täysin käyttökelpoisen leijan, joka on parhaimmillaan hieman vähäisemmällä turbulenssilla. Leijaa on tosin tehon kannalta mahdollista säätää jatkonarujen avulla ja niiden kautta saakin säädettyä tehoaluetta ja staattista vetoa kuten joissakin elijoissa puomilla olevan ohjausnarujen säädön avulla. Leijan kääntyminen oli sitä luokkaa mitä tuollaiselta voi odottaa. Kyseessä ei ole freestyle-leija. Staattista vetoa oli aika paljon käytössä olleella narunpituussäädöllä puomin tehonsäädöstä huolimatta ja ylilentoherkkyys on aika suurta, joten leija pitää säätää hieman tarkemmin turbulenssia varten, jotta jaksaa pitää sen tuuli-ikkunassa. Esimerkiksi 30 cm jatkot etunaruissa 45 cm sijaan voisi olla hyvä lähtökohta.

Testi jatkuu vielä yhden kierroksen verran jäiden lähdettyä Kallahdesta. Jos rahaa ei ole kiinnittää Panshin esikuvaan tai vaikka HQ:n Matrixxiin tai samanhintaisiin pumpattaviin, mutta jotain osaamista löytyy niin isompi Panshi voi olla käyttökelpoinen vaihtoehto hiljaisemmille tuulille ja painavammalle kuskille vähän kovemmallekin tuulelle. Hinta/käyttöarvo suhde on Parasta Panshissa, varsinkin jo osto onnistuu tarjoushinnalla. Panshin normaalihinnalla ja varsinkin jos verovelvollisuus koittaa, voi hinta/käyttöarvosuhde muodostua suuremmaksi vahtimalla surffipiraatin alennusmyynnissä olevia pumpattavia kisaleijoja tai vaikka Foilzonen käytettyjen palstaa.
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14

Re: Pansh Aurora 15 m2 testi

Postby siipiveikko » 18.9.2013 19:17

Viime viikonloppuna sain testattua viriteltyä Panshia vedessä Kallahdessa Helsingissä. Tuuli oli ehkä 4-6 m/s testin aikana, eikä puuskaa ollut kovin paljon. Leijassa on edelleen pahana ongelmana sakkaus ja vakauden puute. Harustus pitäisi saada aika uusiksi pienen virittelyn sijaan. Kyseinen Panshi lienee sitä sarjaa, jossa harustus on jonkinlaista esisarjaa, eikä vielä aivan kunnossa. Tuoreemmista on vaikea sanoa, mutta ei tuosta pahemmin kannattane maksaa, jos todellista virittelyintoa ei varmasti löydy.

Videopätkä käytöksestä vedessä ja siinähän ajetaan oikeasti kunnes käy huonosti: http://youtu.be/l-2vp71pA8k

Panshin testi on nyt ohjelman mukaisesti lopussa ja loppukaneettina voi todeta, että sisältöä elämään tuli, mutta ei ollut Panshista leijaksi tällä viritysinnolla. Ei kannattane normaalihinnoilla ostaa. Itse maksoin kangaskasasta varsin vähän.
siipiveikko
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.3.2010 19:14


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests