F-One Bandit 5 2012- testikokemuksia

F-One Bandit 5 2012- testikokemuksia

Postby markusf » 12.7.2012 13:26

Olen ajellut Bandit 5:silla nyt reilun kuukauden ja ajopäiviä tullut vajaat 30kpl - joo, en ollut koko aikaa Suomessa 8) ja ajattelin kirjoittaa jonkun sanan leijoista. Ja ihan aluksi, että olen http://www.outdoorpoint.com/tiimikuskeja, mutta puran tässä omia näkemyksiäni ja aloite tuli minulta, kun olen innoissani näistä leijoista.

Olen ajanut 9 ja 12 neliöisiä, joista jälkimmäisellä valtaosan. Mestoina Lauttasaari, Tulliniemi ja Rhodos.

Rakenteesta:
Malliltaan B5 on C-mäisempi kuin kolmen ensimmäisen ns. delta-mallin Banditit ja erona niihin on myös B5:sen selvästi leveämmät tipit ja kolme pikkustrutsia viiden sijaan. B5:sten laadusta ei ole pahaa sanottavaa: saumat ja tikkaukset ovat nättejä ja suoria, ja leijan materiaalit näyttävät käytännössä uusilta oman käytön jäljiltä 12 neliöisessä. Leijan tipeissä on runsaasti dacronia ja yksi pieni latta tipin ja seuraavan pikkusstrutsin välissä, jotka yhdessä ryhdittävät leijan tippejä ja mm. luupatessa estävät kankaan liiallista elämistä. Kolmesta strutsista johtuen leija on painoltaan erittäin kevyt ja sen saa pakattua pieneen tilaan – matkustaessa tätä arvostaa, kun saa extraleijan mukaan settiin tai vaihtoehtoisesti ei tarvitse karsia painoa vaatteissa tai elektroniikassa. Täyttöventtiili on kuulalla toteutettu takaiskuventtiili eli talvipakkasessa tai kylmillä keleillä leijan voi pumpata ja venttiilin sulkea helposti hanskat kädessä, kun ilma ei karkaa venttiilistä pumpun letkun irrotuksen yhteydessä – iso käsi täältä. Tyhjennys tapahtuu vikkelästi, kun avaa ison tyhjennysventtiilin täyttöventtiilin vierestä.

Bridle on lyhentynyt Banditien sukupolvien myötä ja tässä B5:ssa bridle ei enää ylety tipin ympärille ja on siten aiempaa turvallisempi. Olen nimittäin nähnyt tapauksia, joissa leija pyörii vedessä ja bridle menee tipin ympärille, minkä seurauksena leija lähtee luuppaamaan holtittomasti. Puomi on kevyehkö ja simppeli, ei mitään ylimääräistä kikkailua ja puomista saa hyvän otteen. Hätälaukaisu on äärimmäisen simppeli eikä välitä esim. hiekasta. Joku voisi haluta Northkites tai Core -tyyppisen työnnettävän-hätälaukaisun, mutta Fonen velkrolaukaisussa on minimimäärä liikkuvia osia eli vähän makuasioita mistä tykkää. Depowerin säätö toimii tarkasti ja helposti. Kaiken kaikkiaan puomi + leija ovat pakettina toimivat, oma toivomus 12-neliöisessä olisi Coren ja Ozonen leijojen tapaan halkaisijaltaan todella iso täyttöventtiili ja vielä isompi tyhjennysventtiili, mikä keventäisi leijan pumppaamista ja lyhentäisi pumppaus-/tyhjennysaikaa – saivartelua joo, mutta jos saisi valita :roll:

Ajofiiliksiä:
Ajan straplessina laikkarilla eli nämä fiilikset pääosin siitä vinkkelistä, vaikkakin on tullut tahkottua twinillä monen monta vuotta ja loppupeleissä monia samoja asioita arvostetaan oli alla sitten twini tai laikkari. Kuten todettua leija on rakenteeltaan kevyt ja sen huomaa myös puomista käsin eli leijan ohjaaminen on kevyttä. Leija on myös taivaalla stabiili eli sitä on todella vaikea saada huononkin hypyn myötä kellahtamaan ilmassa nokan kautta alas, jolloin narut voisivat mennä itsensä kautta ristiin. Strapless-laikkarilla hypätessäni yksi vaatimus on se, että kun toisessa kädessä on hypyn aikana laikkari, niin samalla pitää pystyä ohjaamaan toisella kädellä leijaa hypyn alusta loppuun. Ohjauksen täytyy siis olla kevyt, mutta toisaalta pitää pystyä tuntemaan puomin kautta leijan liike ja sijainti leijaan katsomatta. Paljon puhuttu puomitatsi on omaan käteen oikeasti miellyttävä.

Toinen oleellinen homma on leijan voimantuotto, kun leijaa kääntää/luuppaa tai sillä hyppää. Bandit 5:sen voimantuotto on todella, todella tasaista. Tämä on yksi tärkeimmistä jutuista laikkarilla ajettaessa eli leija ei nyi eikä vedä kuskia pois laudalta, vaan hän voi luottaa esim. käännnöksessä alakautta leijaa luupatessaan, että missään vaiheessa ei tule mitään yhtäkkistä vetopiikkiä tai toisaalta vedonloppumista. Tasainen voimantuotto on ominaisuus, jota jokainen kuski tasosta tai tyylistä riippumatta arvostaa ja tätä ei pidä sekoittaa esim. popin määrään tai aggressiivisuuteen vaikkapa unhookitellessa.

B5:set ovat nopeita kääntymään ja varsinkin ysi oli yksinkertaisesti aivan helmi aaltoajoon – piste! Ongelma todella monen leijan osalta varsinkin onshore-kelissä on se, että bottom-käännöksessä leija lentää tuuli-ikkunan reunaan ja kun kuski kääntyy takaisin ylöspäin aaltoa kohti, niin leijan liikevauhdin häviämisen myötä veto kuihtuu sen verran, että kuskin vauhti vähän hyytyy ja semmoinen smoothi flow-meininki loppuu siihen. Osin tämä on tekniikalla pelastettavissa, mutta B5:sessa leija tekee ison osuuden kuskin puolesta eli bottomissa leija odottaa ja antaa kuskin tehdä käännöksen, jonka jälkeen leija toimittaa viiveettä tarvittavan vedon, jolloin matka jatkuu hyvällä nopeudella eteenpäin seuraavaan käännökseen. Leija ei myöskään lähde pakittamaan käännöksissä eikä sitä kohti ajettaessa, jos ei nyt ihan nollatuulessa leijaa kohti aja. Leija ilmeisesti keveydestään johtuen myös reagoi erinomaisesti ohjausliikkeisiin tuuli-ikkunan reunasta, mihin harva leija pystyy. Jopa 12-neliöisellä tuli wavetettua Rhodoksella, mikä on omalla kohdalla tuolla leijakoolla ennen kokematonta.

Kryssiminen on rennon helppoa 12-neliöisellä heti alakierroksilta lähtien esim. B4:seen nähden johtuen mm. B5:n etustrutsin läpimitan pienentämisestä. Pienemmillä leijoilla kryssikulmat eivät ole yleensä ongelmallisia, kunhan vain tuulee leijalle riittävästi. Depower on todella hyvä ja se heijastuu mm. strapless-ajon helppoutena, kun aalloissa leijan saa tarvittaessa nopeasti lähes vedottomaksi. Puomiliikkeen vaikutus tehoon on lineaarinen ja puomiliike itsessään on miellyttävän lyhyt. Käyttöalue B5:sille on todella laaja ja varsinkin tuulialueen yläpäässä sen huomaa; vaikka leija käy isoksi, niin veto ei mene veturimaiseksi ja taisteluksi alatuuleen vetoa vastaan, vaan leija säilyttää mukavasti oman kryssihalukkuutensa. Alaveto 12:ssa ja ysissä on C-mäisehköstä profiilista huolimatta hyvää luokkaa. Normi twini-kuski ajelee kahden leijan setillä normaalit suomikelit hyvillä mielin ja kokeneempi minimalisti noin kymmenen neliön B5:llä ja parilla laudalla suurimman osan Suomen keleistä.

Hypyissä B5 on tuulialueensa aivan alareunassa hieman miedon oloinen, mutta vähän kun tuuli nousee, niin varmasti lähtee hyppy korkealle ja kantavuutta löytyy. Itse olen laikkarilla oman mittapuun mukaan muutaman korkean hypyn heittänyt napakammassa kelissä, mutta twinillä olisi lähtenyt toiseen sfääriin nuo hypyt. Twini-kuskeja ajatellen tunnokas puomituntuma helpottaa rotaatioiden jne. hakemista, kun ei tarvitse pelätä leijan karkaavan käsistä. Loopit pyörähtävät todella tasaisesti, mainitsinko asiasta jo? :lol:

Unhookkia en ole vielä tullut kokeilleeksi eli siitä no comments so far.

Kenelle B5:sta voi suositella:
Tasainen voimantuotto, hyvä kääntyvyys, hyvä puomitatsi ja kevyet ohjausvoimat, hyvä vesilähtö, helppo hypätä. Näin ollen toimii 98%:lla suomikuskeista pl. mahdollisesti aivan äärimmäiset hardcore-unhook-miähet/misut. Itse diggailen, kun sama leija tarjoaa aaltoajoa yhdelle, freeride-perusajon helppoutta toiselle ja oldschool-loikkaa kolmannelle. Aloittelijalla leija toimii satavarmasti, siinä kun pääkriteereinä ovat voimantuoton loogisuus, hyvä vesilähtö ja iso tuulialue sekä kevyt, mutta tunnokas tatsi leijaan, jolloin vesillä olo on kivaa ja jaksaa setittää pitkään.

Mitä voisi kehittää:
Ainakin 12-neliöinen läpättää kovalla tuulella rannalla maatessaan eli johtuu kolmesta strutsista ja niiden sijoittelusta. Leijan kuin leijan saa nimittäin äkkiä vanhaksi ja kuluneeksi antamalla sen läpättää itsekseen tuulessa… Itse olen laittanut leijan päälle keskistrutsin toiselle puolelle varustekassin ja toiselle laikkarin tai hiekkapussin niin avot. Aiemmilla leijoilla tosin tähän ei ole ollut tarvetta.

Toinen juttunsa voisi olla laikkarilla ajaessa, että saisi vähän kovemman hyppypotentiaalin rajakelissä 12-neliöisellä, mutta toisaalta silloin todennäköisesti menetettäisiin voimantuoton tasaisuudessa. Twinillä kaksinkäsin leijaa ohjatessa ja laudalla kantatessa alarekisterin hyppyteho löytynee aiemmin.

Tyhjennys- ja täyttöventtiilit voisivat vaihtua sellaisiin isoihin malleihin, jolloin pumppaus ja tyhjennys olisi kevyempää ja nopeampaa.

Disclaimer: Tossahan tota jargonia tuli, mutta tosiaan itse tykkään aidosti noista ja jos tulee kysymyksiä, niin anti palaa =)
Last edited by markusf on 24.7.2012 07:33, edited 1 time in total.
markusf
Advanced Member
 
Posts: 184
Joined: 23.2.2004 23:12

Re: F-One Bandit 5 - testikokemuksia

Postby Miqwuel » 12.7.2012 22:44

Omat B5 kokemukset komppaa kyllä täysin :)
Ohessa muutamia havaintoja lyhyesti omasta käytöstä:

8m2 kevyessä kelissä (kevyellä kuskilla)
Toimittaa ja toimii 6 ms eteenpäin, mutta leija hiukan laiska lähellä tuuli-ikkunan reunaa.
Kokeneempi ei tätä oikeastaan huomaa, mutta aloittelijoille tuntuu tuottavan hiukan vaikeuksia.

Toisaalta olen itse mennyt B5:lla 20+ ms kelissä (elopaino 80kg) ja leija käyttäytyy edelleen todella nätisti.
Eli "hitaus" kevyessä kelissä ei haittaa kun kunnon kelissä leija pelittää moitteettomasti!!


Unhook (12m2 leijalla)
Tuottaa paljon tehoa ja poppi irtoaa todella hyvin.
Kuten markusf mainitsi, niin tehon tuotto on hyvin tasainen - myös unhookissa.
Leija ei myöskään heti reagoi pienistä (tahattomista) ohjausliikkeistä temppujen aikana!
Uskaltaa siis huoletta harjoitella uusia temppuja ilman pelkoa että saa leijan luuppaamaan tahattomasti tms.
Takanaruissa olisi myös "hidas asetus", jolla leijan käytöstä voisi hidastaa - en ole kokeillut tätä mahdollisuutta...

Välillä olen saanut leijan sakkaamaan, yleensä leija on jäänyt suht keskelle tuuli-ikkunaa ja alastullessa vauhtia on ollut suhteellisen vähän.
Tässä yhteydessä leija on pakittanut ja menettänyt tehot - ja temppu "epäonnistunut!"
Syy tähän voi olla että:
- leijan tehot täysillä, jolloin ko. tilanteessa takanarut voi jäädä liian löysälle
- epäonnistunut poppi, jolloin leija jää liian "taakse tuuli-ikkunaan"
- liian hidas vauhti alastulossa ja yllämainitut huomioiden leijasta loppuu tehot vetää ukko plaaniin :P


Halukkaille mahku tulla kokeilee Yyterissä kun satutaan rantaan samaan aikaan.
Myös F-one demopäivä tulossa yyteriin loppukesän / syksyn aikana (leijaa & lankkua) - STAY TUNED!

-Mikko

PS. tunnustaudun myös "ODP tiimikuskiksi", jos sillä nyt on jotain vaikutusta...
Miqwuel
Advanced Member
 
Posts: 50
Joined: 28.7.2008 14:03

Re: F-One Bandit 5 - testikokemuksia

Postby markusf » 13.7.2012 10:02

Vielä pari juttua:
kuten kirjoitin, niin B5:sta on tosi vaikea saada pakittamaan normiajossa vaikka olisi "liikaa tehoja" eli takanarut liian kireällä. Leija vaan menee eteenpäin, MUTTA sen kryssikyky ja alaveto jää silloin huomattavasti oikein säädetystä leijasta. Koska leija ei varsinaisesti oireile liiallisesta takanarujen kireydestä pakittamalla/lentonopeutta hidastamalla, niin silloin voi ajatella ettei leija kryssi tai suorita vaikka totuus on ihan toinen. Tämä sama juttu on tietysti kaikilla leijoilla, mutta tossa B5:ssä se ei suoranaisesti hyppää silmille.

Liiallinen takanarujen kireys tietysti vaikuttaa tietysti myös hyppyihin eli leija ei hyppää täydellä potentiaalilla ja sama unhookissa eli kun puomi on ns. täystehoilla (puomi chickenloopissa kiinni) ja siihen poppaus ja siitä seuraava hetkellinen kuormitus leijaan voi saada leijan tekemään asiaankuulumattomia juttuja. Mikolla nyt on ajokokemusta paljon eli kyse ei varmaankaan ole tosta liikaa tehoja -jutusta ja itse en ole B5:sella twinillä unhookitellut, kun ei ole enää twiniä :shock:

Yleissääntönä on, että kaikkien leijojen pitäisi antaa lentää "raikkaasti" eli ei saisi jarrutella vetämällä liikaa tehoja päälle, aika monella on se ongelma ettei kevyessä kelissä oikein kulje, vaikka syy on leijansäädössä eikä leijassa.

Ugh.
markusf
Advanced Member
 
Posts: 184
Joined: 23.2.2004 23:12


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron