Page 1 of 1
Leija vetää liikaa
Posted:
9.12.2011 18:01
by Beginner
Käytyäni leijakurssin homma jäi sivuun muutamaksi vuodeksi, joten taidot ovat ruostuneet/unohtuneet. Tuli sillon kuitenkin ostettua uudet kamat, leijana Gin Eskimo3 joka on minulla vieläkin. Viime keväänä käytyäni muutaman kerran ajelemassa, aloin ihmettelemään kuinka kovaa leijani vetääkään. Siinähän on sellainen tehonsäätö trimmi, vaikka se oli säädetty siten että mahdollisimman vähän on tehoa leijassa niin silti jouduin kanttaamaan aivan koko painollani suksien kanssa suoraankin ajellessa, jotta leija ei vetänyt minua nurin ja vienyt mennessään (tuulta 4-5m/s). Kertokaapas, missä kohdin tuuli-ikkunaa kannattaa sitä leijaa pidellä suoraan ajellessa, jottei hiki päässä tarvii koko painollansa olla noinkin pienessä tuulessa kanttaamassa. Niin se leija on 10m2.
Re: Leija vetää liikaa
Posted:
10.12.2011 12:17
by Tapio
Kyllä 10m2 patjassa 5m/s kelissä alkaa olla jo vetoa etenkin, kun ajaa vauhdilla ja jos on kevyempi kaveri. Riippuu sitten vähän alustasta kuinka hyvin kantin saa pidettyä. Jos oli pitkä aika välissä niin leijan vetoon, voi olla vain totuttava uudestaan.
Leijahan pyrkii aina lentämään tuuli-ikkunan reunaan. Mitä enemmän tehoa on säädetty pois trimmistä ja puomi on työnnetty eteen sen pienempi kohtauskulma leijassa on ja näin vetoa vähemmän. Ja kun puomi on edessä ja kohtauskulma pienempi niin leija pääsee lähemmäs oman tuuli-ikunansa reunaa. Muistithan päästää myös puomin eteen, koska se on yleisin virhe, että vaikka tehot säädetään pois niin puomi tulee huomaamattaan vedettyä napaan ja näin pidetään reilusti tehoa päällä?
Leijan vetoon tehonsäädön lisäksi vaikuttaa kuinka kovaa vauhtia pitää. Kun pitää vauhdin hiljaisempana niin leija siipenä tuottaa vähemmän vetoa. Kun taas lisätään vauhtia niin vetoa tulee lisää.
Jos haluaa, että oma vauhti on hitaampi, mutta ei halua nousta ylös tuuleen niin pitää leijaa lähempänä zeniittiä eli aika ylhäällä. Silloin leijan ei vedä sivusta ja kiihdytä vauhtia niin paljoa. Siinä on tosin muistettava, että silloin leijan veto on enemmän ylöspäin ja jos tuulee oikeasti kovaa voi kantin menettää helpommin.
Toinen vaihtoehto on ajaa leija alhaalla sivulla ja kantata kunnolla leijan vetoa vastaan. Tällöin kyllä helposti nousee ylemmäs tuuleen, mutta siinä onkin tarkoitus ottaa vauhtia pois.
Oma liikesuunta vaikuttaa kolmantena tuohon nopeuteen ja leijan tuottamaan vetoon. Suoraan sivutuuleen ajoon verrattuna tuuleen noustessa vauhtia on helpompi kontrolloida ja on helpompi kantata suoraan leijan vetoa vastaan. Vastaavasti nopeus voi lisääntyä reilustikkin, jos alkaa sivutuulesta pudottaa suuntaa enemmän myötäiseksi. Kun alkaa reilusti pudottaa kurssia ja samalla vetää lisää tehoa leijaan saa leijan hitaasti siirtymään liiketuulen kanssa ikäänkuin keskemmälle tuuli-ikkunaa ja saa lisää vetoa ja vauhtia.
Re: Leija vetää liikaa
Posted:
10.12.2011 12:18
by Tapio
Voisit ehkä kuvata myös minkälainen pinta oli eli lunta vs. jäätä, omaa painoa ja muuta niin voi katsoa vielä asiaa tarkemmin.
Re: Leija vetää liikaa
Posted:
12.12.2011 17:50
by Beginner
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta. Tosiaan alusta taisi olla n.5cm kohvalunta ja sen alla karkea jää, aika pitävä pohja siis. Painoa taitaapi olla ilman rihmankiertämää jotain 73kg. Siihen vaatteet päälle muutaman kilon. Tykkään ajella sivutuulessa yleensä. Yksi turhauttava ongelma on, kun yleensä aina ajaudun liiikaa myötätuuleen. Siksakkia ajellessa hyvin huomaa jäljistä, kuinka pikkuhiljaa painuu tuulen alapuolelle, vaikka kuinka kanttaa hiki päässä ja vetää leijan vetoa vastaan en pääse läheskään samoja jälkiä takaisin vaan joudun loppujen lopuksi kävelemään vastatuuleen palatakseni lähtöpaikalle. Tämä on aika turhauttavaa, koska täytyy kävellä todella keskelle järveä josta aloittaa ajelemisen, rannasta lähdettäessähän minä olen hetkessä pöpelikössä leijani kanssa
Osaatko kertoa mitä teen väärin?
Re: Leija vetää liikaa
Posted:
14.12.2011 10:28
by Tapio
Varmaan juuri tuo tuuleen valuminen tekee sen, että leija tuntuu vetävän kovaa ja vauhti kiihtyy, joka taas tekee lisää vetoa ja jne.
Joitain yleisiä tähän voi heittää.
Leijalla valitaan meneekö oikealle vai vasemmalle ja sitten suksilla tai laudalla valitaan sitten suunta tuuleen. Kun haluat nousta koita saada ajoasentosi niin, että myös yläkroppasi koittaa päästä ylätuuleen vähän kuten olisit koko ajan kanttaamassa käännöstä. Pitäisi hieman auttaa siinä, että saat käännettyä kulkusuuntaa ylätuuleen. Auttaa myös, että otat etukäden irti puomista, että voit kiertää kroppaa paremmin ylätuuleen. Eli oikealle mennessäsi oikean käden irti puomista.
Kun lähdet liikkeelle niin vaikka ensin etenkin kevyemmällä kelillä lähdetään hieman alatuuleen tai sivutuuleen niin treenin vuoksi koita alkaa liikkeelle lähdön jälkeen kääntää liikesuunta ylätuuleen kaartamalla ja leijan vetoa vastustamalla. Koita päästä niin ylös, että vauhti pysähtyy. Sitten teet uuden liikkeelle lähdön ala-/sivutuuleen ja taas sama homma eli kaarrat niin paljon ylätuuleen, että pysähdyt. Tästä pitäisi syntyä jäljiksi tasaiset kaaret ja päädyt samalle tasolle kuin lähdit tai sitten jopa hieman korkeammalle hieman kelistä riippuen. Tämän jälkeen seuraava treeni on tehdä sama, mutta ei kurvata aivan niin pitkälle tuuleen, että vauhti pysähtyy vaan ennen pysähtymistä käännät suksia hieman sivutuuleen, että pysyt liikkeella. Samalla leijalla voi tehdä ylös alas lennätystä, että saat pidettyä itsesi liikkeellä. Jatka kuitenkin samaa hieman aaltoilevaa kurssia suksilla niin saat sen ala-/sivutuulesta nousuun lähdön haltuun.
Kun sitten ajaessa haluat päästä nousemaan niin koita saada sukset ja kroppa samaan asentoon kuin tuossa edellisessä treenissä, kun lähdit kaartamaan ylös. Jos ei tunnu onnistuvan vaan leija vetää kovemmin, koita kantata niin paljon leijan suuntaa vastaan, että saat nopeutta pois ja sitten koitat saada kropan oikein ja suksilla halutun suunnan. Eli, jos leija vetää liikaa ota vauhti pois ja uudestaan liikkeelle.
Jos keliä on toi 5m/s on se kuitenkin siinä kevyemmässä päässä vaikka leija jo hyvin vetääkin. Kun haluat nousta tuuleen niin voit nostaa tuossa kelissä leijaa ylemmäs eli klo 11 tai 13, jos olet ajanut sivutuuleen/alas leija aika alhaalla. Samalla koita kaartaa kunnolla ylätuuleen ja työnnät puomista tehoa pois eli puomi ei saa olla navassa.
Toi leijan tehon säätö on tärkeä. Leija ei pääse kunnolla tuuli-ikkunan reunaansa, jos pitää liikaa tehoa eli vetää puomia itseensä kohti. Sen oppii tekemällä kuinka paljon tehoa pitää olla, että pysyy liikkeellä ja pääsee nousemaan.
Tämä vaatii hieman treeniä, mutta tärkein on siinä, että yht'äkkiä vain se loksahtaa kohdalleen ja sen jälkeen ei ole ongelmaa.
Pistä lisäkysymystä niin tarkennetaan vielä.
Yksi asia vielä päälle, että kun käännyt toiseen suuntaan niin ota siinä ensin selvästi vauhtia pois ja rauhassa, mutta tiukasti jiippaat toiseen suuntaan niin menetät käännöksessä korkeutta mahdollisimman vähän. Jos käännöksessä vetää oikein vauhdilla leijan alle niin käännöksestä tulee pitkä ja siinä menettää tosi paljon korkeutta, jota voi olla kevyemmällä kelillä vaikea saada noustua takaisin.