Ismo wrote:aerodynaaminen puhtaus on erittäin hankala asia, ja silläkin on merkitystä vain hiljaisessa (alle 6m/s kelissä). jos katsotaan ihan noita leijojen profiileja, niin on erittäin hankalaa sanoa onko 1 vai 2 kankainen parempi. periaatteessa 2 kankainen on parempi, mutta kun pumpattavassa saadaan se ulkopuoli suoraksi, patjoissa se on aina aaltoileva ainakin takareunasta. en ole missään nähnyt tutkimusta jossa todistettaisiin 2 kankainen paremmaksi kuin 1 kankainen
Pitää muistaa että kyse on tuuli-ikkunan käytettävästä olevasta leveydestä. Noi kaikki yhdessä vaikuttavat leveämpään tuuli-ikkunaan. Jos tarkastellaan pelkkää leijaa niin 1-kankainen aiheuttaa enemmän dragiä juuri tonne strutin taakse muodostuvan turbulenssin takia.
Purjekoneesta voi katsoa mikä on paras mahdollinen siipi liitämiseen = maksimaalinen noste minimaalisella häviöllä suurella nopeusaluella pelkällä painovoiman voimalla. Pitkä, siiven muotoinen ("2-kankainen") ja mahdollisimman ohut. Jos "1-kankainen strut" -siipi olisi paras, niin eiköhän purjekoneet käyttäisi sitä. Kyse kuitenkin on siiven häviöistä versus nostovoima.
Kankaiden kireydestä/aaltoilusta takareunasta en osaa sanoa kun en ole tarkkaillut aihetta. Toisaalta ei pumpattavan kangas myöskään ole takareunastaan kautaaltaan kireä, strutsien kohdalta ainoastaan ja esim. jos ajatellaan 3 strutsinen LEI-leija (esim. Northkites Neo). En siis osaa sanoa vaikuttaako se käytettävän tuuli-ikkunan laajuuteen jotenkin haitallisesti että simulaatiossa ikkunan kokoa pitäisi muuttaa.
Ismo wrote:tehonsäädöllä ei ole" mitään" tekemistä tuuli-ikkunan kanssa, eli se että on iso tehonsäätö ei välttämättä tarkoita isoa tuuli-ikkunaa
Toi esimerkki tehonsäädöstä kertoi sen että paljonko 5m/s tuulessa saadaan voimaa pelkästään kohtauskulmalla ja Speed3:n tapauksessa siiven muotoa muuttamalla. Eli leija istuu zeniitissä eli tuuli-ikkunan reunassa ja pystyy tuottamaan jatkuvaa 45kg vetoa 20s keskiarvona siinä 'istuessaan' ilman suhteellista tuulta. Jos se veto riittää plaanaamiseen surffissa niin sit mennään ja leija vetää ihan tuuli-ikkunan reunassa.
Eli taas kun puhuttiin käytössä olevasta tuuli-ikkunan laajuudesta niin se kertoo että isomman osan ikkunaa voi käyttää hyödyksi koska voima riittää surffiin. Eli vihreetä aluetta simulaattorissa voi laajentaa.
Käänteisesti. Jos hiekkasäkki-video-testillä voi todentaa että muut leijat myös vetää samankaltaisilla voimilla samaan suuntaan kun Speed3 niin tuuli-ikkunaeroja voi tasoittaa. Mutta empiirinen kokemus käytännöstä on että LEI:llä on rajakeli että leijalla ei kryssitä vaikka plaanataan vedenpinnalla ja Speed3:lla kryssikeli on lähes leijan lentokeli. Ainut järkevä selitys tälle on?
Ismo wrote:sinettämisen tarkoitus on lisätä leijan lentonopeutta, ei siirtää leijaa taemmaksi tuuli-ikkunaan, se missä kohden tuuli-ikkunaa leija tuottaa eniten tehoa riippuu ihan leijan profiilista.
Teeppä testi, sinetä (tai ts. aja kahdeksikkoa) leijaa paikoillasi seisten zeniitissä/ikkunan reunassa, auttaako? Teoriasi mukaan leijan pitäisi saada tolla valtavat nopeudet mutta muista pysyä tuuli-ikkunan reunalla, älä päästä yhtään kohti powerzonea. Leija saa nimenomaan lisää lentonopeutta eteenpäin itsensä suhteen siitä että se käy enemmän suhteellisen tuuli-ikkunan powerzonella.
Kun yhdistetään lautailijan nopeus ja leijan nopeus, nähdään että kun leijan lentonopeus suunnataan ylöspäin mutta lautailija liikkuu eteenpäin samalla nopeudella lopputulema on että leija jää jälkeen. Ja suhteellinen tuuli-ikkuna on siellä ja voila, saat enemmän voimaa mistä merkkinä on leijan nopeampi lento eteenpäin. Ei toisinpäin.
Purjelautaliiton leijasanasto wrote:sinetys
Ajaessa kevyessä kelissä leijan ohjaaminen ylös ja alas siniaaltomaisesti tavoitteena hidastaa leijan vauhtia suhteessa kuskiin jolloin leija siirtyy taaemmas paremmin tuuli-ikkunan keskelle. Kun leijja nousee niin muista työntää puomi eteen. Kun leijja syöksyy alaspäin niin siittä voi ottaa tehoja vetämällä puomin taakse.
tai todella hyvät kuvat sinetyksestä:
http://www.kiteboardingevolution.com/flying-your-kite.html- tämäkään site ei ota huomioon tuuli-ikkunan kääntymistä suhteellisen tuulen takia mutta muuten kuvat kertovat paljon..
- kite parked
- kite sineing
- aggressive kite sineing
Koko lajihan perustuu siihen mikä on laudan nopeus eteenpäin suhteessa leijan ilmanopeuden samansuuntaisiin komponentteihin jolla leijan paikkaa suhteellisessa tuuli-ikkunassa hallitaan sekä oman ajonopeuden ja -suunnan vallitsevan tuulen kanssa ristikkäisellä komponentilla hallitaan suhteellisen tuulen suuntaa ja osittain voimaa.
- Jorge