Leijasuosituksia?

Leijasuosituksia?

Postby hessu_2 » 7.3.2010 19:45

Kesää odotellessa on ollut aikaa surffailla leijasivustoilla ja haaveilla uudesta leijasta. En tiedä tuleeko sellaista hankittua, mutta ainahan sitä saa haaveilla. :wink:

Olen aloittanut leijahommat vasta viime kesänä, joten mahdollinen uusi leija pitäis olla harrastuksen alussa olevalle sopivan tyyppinen. Tällä hetkellä mun kalustossa on 2 leijaa: uutena ostettu 12 m2 Naishin hybridi ja käytettynä hankittu vm 2005 16 m2 Cautionin C -leija. Kummatkin noista ovat vielä suht' toimivia tapauksia. 16m2 C -leija toimii kevyemmissä keleissä, ja toi 12 m2 vähän kovemmassa kelissä. Tosin tuo 12m2 joutaisi vaihtaa johonkin vähän pienemään (10m2 ?), ja voisihan tuon 16m2 :kin vaihtaa johonkin parempaan. 8)
Mutta mihin? Siinäpä se kysymys...

Budjettihan on myös aina ikuisuunkysymys, ja niin nytkin. Mutta jos sitä ei nyt miettisi, koska sopivat leijat voisi löytyä käytettynäkin.
Katselin tuossa mm. North EVO :a vm 2010 (alkaa olemaan kyllä oman budjetin ulottumattomissa...) mutta millainen toi olisi?
Vai pitäiskö tällaisen aloittelevan pysyä vain "tavallisessa" C -leijassa? (Northilla esim. Vegas)

Mitä leijaa / tai millaista mallia porukka suosittelee?
hessu_2
Member
 
Posts: 17
Joined: 2.4.2009 10:11

Re: Leijasuosituksia?

Postby Lasse- » 7.3.2010 20:26

Osta Epic Screamer tai Renegade riippuen ominaisuuksista joita kaipaa.

http://www.narutsolmuun.com
W W W . N A R U T S O L M U U N . C O M
Lasse-
Advanced Member
 
Posts: 44
Joined: 29.8.2008 21:38
Location: Lappeenranta

Re: Leijasuosituksia?

Postby Tapio » 8.3.2010 16:40

Jos mietit, että joko Northin Evo tai Vegas ja olet hard core unhook kiteloop kikkailija niin Vegas. Evo on sitten meille kaikille muille. Sillä heittää kyllä unhookitkin, mutta on yleisesti helpompi etenkin uudelleen nosto ja laajemmalla käyttöalueella toimiva kuin Vegas. Nykytyylin hybridit voittaa kyllä perinteiset C-leijat aika monella osa-alueella. Tietenkin sitten fiilisasiat on mielipideasioina ne kiistellyimmät, mutta noin yleisesti.

Jos Caution on Spitfire niin se vetää kyllä alhaalta, mutta veikkaisin, että 14m2 Evo pärjää sille ja käyttöalue on paljon laajempi. Sitten pariksi voi ottaa 10 tai 9m2 riipuen kuinka paljon haluaa käyttöalueet menevän päällekkäin. Unhookissa pienempi, mutta koukkutouhussa menee isompikin väli. Jos sulla on painoa alle 80kg niin 12m2 Evo alkaa riittää.

Jokatapauksessa kannattaa katsella uudempia hybridi, deltashape, SLE leijoja ennemmin kuin C-leijoja ellei ole tarkoitus heittää vain unhook-kitelooppia sellaisella rykäisyllä, että tossut irtoo.
Tapio
Tmi Tapio Hinkkanen / snowkite.fi
Duotone Kiteboarding
+358 50 5970587
windrider(at)saunalahti.fi
snowkite.fi - leijalautailu - leijahiihto - snowkite
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 239
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere

Re: Leijasuosituksia?

Postby risci » 8.3.2010 22:05

Jos ei ole pakko olla tämän vuoden mallia, niin esim. viimevuotisia North Rhinoja saa Saksasta edullisesti.
--North--
risci
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 15.3.2004 09:02

Re: Leijasuosituksia?

Postby Immu » 9.3.2010 17:14

Moro Hessu! Etkös sä ollu vääksyssäkin touhuamassa viime kesänä? Messilässä ny ainakin nähtiin hiljatttain...

Mä lähtisin tekemään valintoja seuraavien mietelmien pohjalta:

Meinaatko panostaa hommaan kunnolla energiaa, eli reissata merellekin hyville mestoille käymään edes muutaman kerran kaudessa? Jos meinaat, niin voi olla viisasta miettiä 3 leijan settiä.Silloin hyvät koot on paljon helpompi valita, ja kyllä niille kaikille käyttöä on järvelläkin joskus.

Koska vallitseva todellisuus on se että touhuat järvimestoilla, on ISO leija ehdoton laite omistaa. Varsinkin talvella sille kyllä piisaa ajopäiviä niin paljon että semmonen n. 14 hybridi on minimi... se 16 spitti 2 myös palvelee sitä paikkaa, joskaan ei ihan nykyisten leijojen mukavuudella eikä varsinkaan puuskankestolle pärjää. Jos se spitti nyt kuitenkin on ihan ehjä, niin uuteen vaihto ei harkitsevalla budjetilla ole pakollinen, vaan jos ei kärsi kolmea uudempaa hommata niin mä panostaisin ehkä siinä säästyvät rahat sitten keskikokoon ja pienempään millä pärjää reilummassakin kelissä. Mulla oli se sama vehje yhden kauden, ja sillä irtoaa kyllä mahtavasti loikkaa ja myös kiteluuppi (ite vetelin ekat ländätyt luuppihypyt jurikin tuolla leijalla), sekä unhookki.

Sitten pienemmät leijat voisivat olla hybridi/sle/delta/mitälie, eli näitä mitä useimmat uudet on, eli etureunan haruksilla varustettuja vehkeitä. Sen 16 (tai 14 hybridin) kavereina sopivat koot olisivat suunnilleen 10-11, ja n. 7-8m2. Se 12 menee vähän likelle isoa, joten sen voisi tosiaan vaihtaa pienempään.

C-leijat on mitä Tapiokin sanoi, eli niitä sun ei vielä tässä vaiheessa kannata lisää ostella. Sopivalla hybridillä vetelee kyllä niitä luuppeja ja unhookkia sen mitä alkuun tarvii, ja mahdollisesti vaikka kuinka pitkään (esim. tanskan mestaruus -08 meni royal-kuskille joka veteli -08 eralla).
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Leijasuosituksia?

Postby hessu_2 » 9.3.2010 21:35

Kiitos viesteistä! Varmasti hyviä pointteja kaikki.

Immu: Kyllä - sama mies kyseessä.
Tapio: En oo kyllä mikään hc unhook -kaveri! :lol: Kysy vaikka Immulta! Kun nyt oppis kunnolla ekaks ajamaan edes suoraan.

Mullahan on tää ajankäyttö vähän ongelma näiden harrastusten kanssa - tai ainakin silloin kun olis aikaa, niin ei oo tuulta. Ja toisin päin.

Mutta joo, painoa mulla on n. 90kg + varusteet, ja se nykyinen 16m2 on tosiaan se Cautionen Spitfire II. Se on kyllä vaikuttanut ihan hyvältä leijalta, vaikka onhan se jo aika ikäloppu ja kulunut. Uusi leija olis aina uusi, mutta tollakin tosiaan pärjäisi vielä tovin. Se 12 m2 on jotenkin vähän sellanen välikoko, joten se vois olla ensimmäisenä korvattava. Oon jo muutaman kerran rannalla kaivannut vähän pienempää. Eli sen leijan vois ehkä laittaa kiertoon ja ostaa tilalle jonkun 10m2, tms.

Vai mitenhän tää pitäis miettiä...
hessu_2
Member
 
Posts: 17
Joined: 2.4.2009 10:11


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron