Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby Ismo » 27.12.2009 16:05

Pääsin tänään ajamaan noin 2-4m/s kelissä Peter Lynn:in Charger 19m2, eli 2010 vuosimallin leijaa.

tuuli oli hieman heikonlainen ja 15 asteen pakkanen ei yhtään parantanut tilannetta, mutta oli pakko kokeilla uutta lelua.

leijassa on vain 2 ilmanottoaukkoa ja kiire kun oli niin ei oikein malttanut täyttää leijaa kunnolla, saati katsoa että ilmanottoaukot olisivat kunnolla auki. kun sitten aikansa nyki leijaa ylös ja kävi vielä avaamassa ilmanottoaukot, niin leija lopulta nousikin ylös. se tuosta koheltamisesta oli hyötyä, että huomasi synergyn taipumuksen mennä taco asentoon pienentyneen, eli leijan menemisen taco asentoon sai estettyä vetämällä leijaan tehoja. synergykään ei siis mene taco asentoon jos leija on täytetty likimain täyteen.

ilmassa huomasi heti että puomipaine on keventynyt ja on minulle niin lähellä optimia kuin mahdollista. keventynyt puomipaine vaan haittasi hieman ajamista, kun synergyyn tottuneena tuli aina vedettyä liikaa puomista, mutta tuohon kyllä tottuu taas nopeasti.

myös leijan kääntyminen on hieman nopeutunut.

käytin vanhaa puomiani, ja narujen pituudet tuntuvat olevan aika samat kuin synergyssä. etunarut olivat tosin toisessa solmussa. hihnat oli säädetty noin 1/2 väliin ja takanaruissa olevan "haruksen" säätö oli myös lähellä 1/2 väliä.

chargerissa on erilainen "harus" kuin synergyssä, entisen 1 rissan sijaan kummassakin tipissä on 3 rissaa. vaikka en olekaan rissojen ystävä, niin tuo uusi harus kyllä pelasi hienosti, puomi oli kevyt ja leija totteli ohjausta erinomaisesti. kunhan pääsee ajamaan leijaa kovemmassa kelissä, niin saa sitten nähdä välittyvätkö tuulen muutokset yhtä selvästi kuin synergyssä.

noita leijan säätöjä pitää testailla kunhan keli on hieman lämpimämpi ja tuulee enemmän, mutta 1/2 väli on ilmeisen hyvä aloitussäätö.

uudesta puomista ei ole havaintoa kun sellaista ei minulle tullut. leijan mukana tullut reppu on sama kuin synergyn mukana tullut. minusta venomeiden mukana tuli parempi reppu, vaikka ei sekään mitenkään erinomainen ollut.

pikaisen kokeilun perusteella charger on hieman paremman tuntuinen kuin synergy, varsinkin keventynyt puomipaine on erinomainen asia.

lisää kommentteja tulee kunhan pääsen ajamaan tuolla enemmän.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby T-H » 21.7.2010 23:53

Moi,

Oisko Ismolla tai muilla nyt enempi kokemuksia Chargerista? Itselläni oli muinoin talvikäytössä Phantom, sen jälkeen ympärivuotisessa käytössä setti pumpattavia, ja nyt pitäisi miettiä tilannetta taas uusiksi.. Phantomissa oli paljon tosi hyvää, mutta kyllähän se hitaudessaan ja tehottomuudessaan oli myös ihan omaa luokkaansa, joten aika epäillen suhtaudun Chargeriinkin. Videotkin mitä netistä löytyy oli enimmäkseen kehnohkoa landboard/buggy -meininkiä joka ei erityisemmin vakuuttanut leijan suorituskyvystä :?:

Jos noihin kallistuisin niin setti olisi varmaankin 15 ja 10 m2 leijat. Painoa mulla ei ole kuin 65kg, toimisikohan tuo 15m2 isohkolla twintipillä asiallisesti jo 6m/s alkaen? Niin että pysyy sivutuulilinjassa ja leija vastaa ohjaukseen kohtuullisesti. Projisoitua pinta-alaa noissa näkyy kyllä olevan yllättävän hyvin verrattuina nykypumppiksiin jos vaan mittaustapa on vertailukelpoinen, mutta ehkä noiden ARC:ien pehmeys kuitenkin verottaa myös osaltaan tehoja?

Toinen mikä mietityttää on se, että käyn yleensä spoteilla missä ei todellakaan ole mahdollista launchata rannalta, vaan täytyy raahata romut veteen ja nostaa ylös sieltä, pumppiksien kanssa yksin operoidessa usein "kaislikkotekniikalla".. Miten Chargerilla self launch onnistuu vedestä, en löytänyt tosta mitään ohjeita netistä? Ja onnistuuko relaunch vedestä luotettavasti asennosta kuin asennosta, myös kevyellä kelillä?

t: Taneli
T-H
Advanced Member
 
Posts: 37
Joined: 11.4.2004 13:58

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby Ismo » 22.7.2010 08:19

Alateho on kasvanut hieman, mutta ei paljoa. se mikä on muuttunut enemmän on kääntymisnopeus ja se että leijaa pystyy lennättämään hiljaisessakin kelissä. tosin vesillä on se ongelma että kun lennättää hiljaisessa kelissä niin sitten mennään vaan sivumyötäiseen. tai siis ainakin 19m2, pienemmät toimivat paljon paremmin lennättäessä.

minä ajan 19m2 ja 145x41 laudalla 6m/s alkaen, painoa 87kg. sinulla 15m2 pitäisi toimia paremmin koska sitä pystyy lennättämään paremmin.

projisoitua pintaa on silti selvästi vähemmän kuin pumppiksissa, 17 zephyr 12.7m2 vs 19 charger 11.9m2, ja zephyr todellakin vetää hieman aikaisemmin. 15 speed3 12.8m2 projisoitua. eli mikään varsinainen hiljaisen kelin leija lynni ei ole.

arcin pehmeys verottaa hieman tehoja, charger vaan on "kovin" arcci, eli siinä on sisällä eniten painetta. tuon huomaa selvästi kun laskee leijan maahan, niin se ei mene tacolle ennenkuin ilma hieman poistuu leijasta. guerillat+phanton menivät heti littanaksi.

minä nostan joissakin paikoissa chargerin vedestä, eli kamat kantoon, rullaan leijan veden pinnalle ja täytän sen siellä. se on kyllä sanottava että leija on täytettävä todella täyteen, muuten nosto päättyy helposti tacoon. nosto eroaa muutenkin sen suhteen että ennenkuin leija on täysi on tehonsäätöhihna oltava täysillä ja kenties vedettävä puomista lisää tehoja jottei leija nouse liian ylös, lyö tippejä yhteen ja romahda alas / mene solmuun. sama ongelma on synergyllä. venom on minusta paras tuossa ensimmäisessä nostossa, se kun ei nouse ylös ennenkuin se on täysi.

relaunchi on lynnin leijoista phantomilla ollut toiseksi huonoin, huonoin on scorpionilla, kumpikin on kyllä tehty maakäyttöön. charger nousee erittäin helposti. itse tiputin viime viikolla chargerin muutaman metrin päähän rantapuista, kun tuuli loppui täysin, sitten taas tuli 2m/s puuskaa ja leija nousi muutamalla nykäisyllä. väitän että lynnit saa ylös vedestä hiljaisemmalla tuulella kuin pumpattavat. se taas missä asennossa leija sattuu veteen tulemaan, ei vaikuta kuin siihen miten nopeasti leija on taas ylhäällä.

itsekin olen yllättynyt siitä että arccia on saatu kehitettyä, luulin että guerilla oli jo optimoitu niin hyväksi kuin arcista saa. se että projektoitu pinta on mitä on, määrää kyllä sen ettei alatehoja varmaan koskaan saa kovin hyväksi, eli alle 5m/s kelille on ostettava flysurfer. toisaalta kelin kesto on parantunut koko ajan, eli kun -03 tarvitsi 18+13m2 leijat (+2 lautaa) 4-11m/s keleihin, niin nyt samat kelit ajaa 19m2 leijalla + 2 laudalla.

suosittelen kuitenkin ennen ostamista kokeilemaan miltä uudemmat lynnit tuntuvat. jos lähistöllä ei ole chargeria, niin synergystä saa aika hyvän kuvan chargerista, niissä ei ole isoja eroja. minulla nuo alle 19m2 ovat venomeita, kun nekin toimivat minulla erinomaisesti.

edit: joku video

http://www.kiteforum.tv/video/Peter_Lyn ... eloop.html
http://www.youtube.com/watch?v=lxzW_y0_6IY
http://www.youtube.com/watch?v=NlmKWLkb2y4
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby T-H » 22.7.2010 12:39

Kiitos Ismo,

Ilmeisesti kun nostat ARC:eja vedestä sinulla on narut puomilla, joko niin että leija on kaksinkerron taco-asennossa tai pitkulaisena niin että narut eivät kiristä alatuulen puoleista tippiä vaan se lepää veden pinnalla vapaana? Ja saat purettua narut puomilta niin että leija valuu hiljalleen alatuuleen kunnes narut ovat suorana? Ja ARC ei naruja purettaessa kiristä niitä ilmeisesti liikaa, eikä leija pyöri itsekseen epämääräiseen myttyyn?

Kyllä nuo takuulla riittävässä kelissä on hienoja vehkeitä, suuri kysymysmerkki mulle kuitenkin vielä on että jääkö 15 Charger tyypillisellä kevyehköllä 5-8m/s järvituulella pahasti suorituskyvyssä jälkeen ~12m2 pumpattavasta. Niin vedossa kuin lento-ominaisuuksissakin. Speksattu projisoitu pinta-ala ei kyllä erityisen huonokaan ole, esim. 12 Rebel 7.3m2 vs. 15 Charger 9.5m2, ja jopa 12 Charger 7.6m2. Speedit ja Zephyrit on toki asia erikseen.. Kyllähän tuosta parantuneesta kääntymisnopeudesta on ollut kehuja ja jos se todella on riittävän hyvä niin kyllä mulle varmaan kevyenä kuskina 15 Chargeri kehittäisi tarpeeksi vetoa. No täytyypä pohtia asiaa, sokkona joutuis luultavasti ostamaan kun ei noita oikein ikinä näe kellään.
T-H
Advanced Member
 
Posts: 37
Joined: 11.4.2004 13:58

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby Ismo » 22.7.2010 21:32

lähetys vedestä:

1. narut puomilla kireälle kerittynä ja "suorina", eli ei sotkuja. itseasiassa minulla on 19m2 aina välillä sotkussakin, sotkut voi sitten selvitellä kun leija on ilmassa.
2A. avataan leija taco asentoon ja, täytetään leija mahdollisimman täyteen ja kävellään veteen
TAI
2B. kävellään mielellään alle vyötärön syvyiseen veteen, jossa avataan leija taco asentoon ja täytetään se mahdollisimman täyteen. kun olet täyttänyt leijan, käännä se toisinpäin. eli se tippi joka oli alempana täyttämisen aikan ylemmäksi tipiksi. tämä helpoittaa leijan pysymistä taco asennossa.
-täyttäminen tapahtuu kummassakin tapauksessa avaamalla alemman tipin täyttöaukko ja täyttämällä leija siitä.
3. leija on nyt täysi ja olet vedessä 50m tai kauempana alapuolen rannasta. tässä kohdassa myös kiinnitetään chicken loop jos et ole tehnyt sitä kohdassa 2.
4. laitetaan ylempi tippi korkeammalle tuuleen (20-30cm) ja taaemmaksi (10cm) kuin alempi tippi. tällä toimenpiteellä yritetään pitää leija taco asennossa ja helpoitetaan leijan avautumista.
5. upotetaan tipit veteen 15 sekunniksi - 1/2 minuutiksi. tämä on tärkeää, eli poistetaan liiat ilmat tipeistä jottei leija avaudu vaan pysyy taco asennossa tarpeeksi kauan.
6. aletaan purkaa naruja puomilta
7. jos mahdollista niin kävellään taaksepäin koko ajan ja nopeutetaan siten narujen purkamista
8. narut eivät saa missään vaiheessa kiristyä, niiden on oltava koko ajan löysällä! jos narut kiristyvät, niin leija ottaa liian aikaiseen tuulta ja päätyy lähes 100% varmuudella solmuun! sitten yleensä pitää vetää safetystä ja tehdä uusi lähetys. hiljaisella kelillä voi tosin leijan saada oikenemaan solmustakin ja ilmaan.
9. kun narut ovat purettu puomilta, niin odotetaan että ne kiristyvät ja sitten vaan vedetään tehonsäätöhihnasta muutama terävä vetäisy
10. leija kääntyy, aukeaa ja nousee ilmaan.
11. synergy+charger ei saa laskea korkealle ennen kuin ne ovat täynnä, ne voivat muutoin mennä taco asentoon ja tippua alas tai aueta vetämään. leija ei nouse ylös kun tehonsäätöhihnasta on tehot täysillä ja vedetään puomi napaan.

kannattaa opetella homma hiljaisessa kelissä. toimii pienilläkin leijoilla ainakin 13m/s asti. suurin ongelma on liian tyhjä leija ja toisena narujen kiristyminen puomilta purkamisen aikana. kumpikin johtaa useimmiten leijan menemiseen solmuun.

tehoista voisi sanoa sen verran että 15m2 on vielä "iso", eli se on suhteessa pumpattaviin hitaampi ja tehottomampi kuin 12m2.

mutta kun vertailin tuota 19m2 17m2 zephyriin, niin sanoisin että 15m2 chargerissa on enemmän tehoa kuin 12m2 rebelissä. rebel kyllä taatusti kääntyy nopeammin, eli sitä voi myös lennättää enemmän.

jos ostat chargerin ja et pidä siitä, niin maksan 600e pelkästä leijasta (jos en ole jo kerinnyt sitä jostakin ostaa) :D
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby Ismo » 6.8.2010 10:59

Jorge löysi webistä ohjevideon: http://www.youtube.com/watch?v=vDPAcjcl2EA

tuohon videoon liittyen seuraavat huomiot:

- naruja ei kannata irroittaa ellei käytä samaa puomia useassa leijassa
- laskussa avustaja otti kiinni tipin keskeltä. niin ei kannata tehdä jos käyttää alumiinitikkuja, koska ne vääntyvät helposti, kannattaa ottaa kiinni tipin päästä.

muutenkin nuo alumiinitikut ovat surkeat, parempi ostaa heti kävely/hiihto/rullalautailusauvat ja tehdä niistä tikut. hintaa tulee se 10-20e ja tikut ovat "ikuiset". huonoa noissa tikuissa on vain yksiosaisuus. nuo alumiinitikut voi säästää niille matkoille joissa yksiosaiset tikut olisivat pidemmät kuin lauta (eli vaatisivat pakkauksen pidentämistä)
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby T-H » 21.8.2010 19:48

Nyt tuli 15m2 Chargeria kokeiltua kevyessä (~5m/s) kelissä. Tosiaan mun käyttämässä spotissa ei leijaa voi täyttää rannassa koska siihen ei tuuli osu. Leijan täyttäminen vedessä taco-asennossa ei multa Ismon ohjeilla vielä onnistunut, en saanut millään ilveella leijaa läheskään tarpeeksi täyteen. Yritin täyttää alemman tipin aukosta, sitten ylemmästä, lopuksi molemmistakin.. Keskeltä, sieltä deflate-zipperin tienoilta leijalla oli taipumus uida vedessä. Ylempää tippiä alumiinikepistä nostamalla sain sentään leijaan C-muotoa ja sitä kautta sitä vähän vedestä ilmaan, mutta ei se tykännyt täyttyä tuossakaan asennossa. Lopulta raahailin säkin rantaan ja olihan tuo kaiken säheltämisen jälkeen aika mukavasti hörpännyt vettäkin.

Tyhjensin leijan, irrotin narut ja kävin järvellä täyttämässä sen "pitkulaisena", siis niin kuin se normaalisti maallakin täytetään. Sitten toin rantaan, kiinnitin narut, vein tacona järveen ja lähetin Ismon ohjeiden mukaan. Tuo onnistui, pikkuisen oli toki hankaluuksia saada se ilmassa lopullisesti täyttymään, mutta tuo oli jo Phantomin ajoilta tuttu homma.

Erikseen täyttämässä käyminen oli luultavasti turhaa, mutta aattelin ottaa varman päälle. Olisin varmaan voinut täyttää Chargerin "pitkulaisena" narut kiinnikin, kääntää sitten taco-asentoon ja lähettää. Oliko Ismo sulla joku syy miksi täytät vedessä taco-asennossa, ja kuinka ihmeessä sinä saat sen onnistumaan?

Relaunchi tacosta toimi mainiosti ja lipuksi menevä safetyhän noissa Lynneissä on mainio. Nopsaan lenti tuuli-ikkunan läpi tuo Chargeri. Vähän hakusassa oli vielä tuntuma leijaan (mm. tuppasi sakkaamaan rei'issä). Mutta paremmalla kelillä ja lisäkokemuksella varmaan tuon kanssa pääsee sinuiksi.
T-H
Advanced Member
 
Posts: 37
Joined: 11.4.2004 13:58

Re: Kokeiltu Peter Lynn Charger 19m2

Postby Ismo » 29.8.2010 15:45

kun ei ole kameraa, niin yritetään vielä sanallisesti. nostin tänäänkin leijan vedestä, ihan vain jotta voin tarkemmin katsoa mitä teen.

rannalta nostetaessa:

1. avataan leija taco asentoon.
2. astutaan leijan taakse, laitetaan tuulenpuoleinen jalka tikkujen luo takareunan päälle, eli tämä pitää leijaa paikallaan.
3. otetaan alemmasta tipistä kiinni, avataan vetoketju ja pidetään vetoketjua auki keskeltä tuulenpuoleisella kädellä. suojanpuoleinen käsi pitää ylempää tippiä täyttöaukon etupuolella.

vedessä homma on hieman hankalempi, kun tippien päällä ei voi (kannata) seisoa jos vettä on yli 10 cm.

1. avataan leija taco asentoon
2. kiinnitetään chickenloop jotta leija ei karkaa ja narut eivät pääse sekoittumaan
3. mennään leijan taakse ja avataan alemman tipin täyttöaukko.
4. otetaan suojanpuoleiseen käteen ylemmän tipin tikku ja samalla kädellä pidetään sitten alemman tipin täyttöaukkoa auki. tipit eivät siis ole ihan samoissa kohden.
5. alempaa tikkua voi pitää kiinni ylemmällä kädellä, silloin kun sillä ei tarvitse pitää lautaa tms. alempi tikku voi mennä koko läjän alle jos siitä ei pidä kiinni, mutta se ei haittaa
6. täytetään leija, samalla varmistaen ettei leijaan mene vettä edessä olevista täyttöaukoista. vettä ei mene sisään ellei leijaa vedä vedessä! ja ellei aallot kaadu suoraan sisään aukoista. leija kannattaa siis pitää täytettäessä hieman takareuna tuuleen päin. tosin se meneekin automaattisesti kyseiseen asentoon.

noin minä sen olen täyttänyt. leijan sisään menee aina vähän vettä, mutta ei haittaavan paljoa kun vain pitää huolen noista etureunan täyttöaukoista. saumoista vettä ei pääse häiritsevää määrää sisään.

pitää yrittää hommata niitä kuvia joskua.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron