Testiä: Naish Global Custom Wave 5'0 2010

Testiä: Naish Global Custom Wave 5'0 2010

Postby Vesku » 16.9.2009 20:23

Moi!

Ajelin viime viikolla päivän Porissa "vaihtelevissa" keleissä Naishin 2010-mallistoon kuuluvan Global Custom Wave 5’0 weivilaudan kanssa. Alla hieman kommentteja testipäivän jälkeen.

Pituus 5'0" = 152,4 cm
Leveys 16" = 40,6 cm
Paksyys 1 7/8" = 4,76 cm
Evät: DFS quad neljän evän setti

Lauta sheipiltään melko perinteinen lyhyt kitelauta, jossa huomio kiinnitty sqaretail-perään ja myös konkavea on useampi milli. En mitannut tarkkaan. Lauta ei ole hirveän leveä weivilaudaksi, mutta huomattavasti pyöreämpi kuin esim. wanha Bullet. Yyterin lahdella oli perunapeltoa, johon lauta sopi pituutensa puolesta loistavasti. Lyhyet laudat ovat helppoja ajaa kovaa jalkalenkeillä. Etujalan alla ei tuntunut olevan liikaa leveyttä (vrt. fish) ja lauta kulki kovaa.

Koska laudassa on quad-evät, niin tuntuma on hieman erilainen kuin vastaavan kokoisessa kolmieväisessä thruster-laudassa. Vielä rannassa suhtauduin asiaan epäilevästi pidempien quad-lautojen fiiliksen takia. Tuntuu, että bottomissa ei vaan pysty nojaamaan tarpeeksi evillä vastaan ja hyppyyn ei saa poppia.

Global olikin erittäin miellyttävä yllätys. Kymmenen minuutin ajon jälkeen tuntui siltä, että tällaista lautaa olisi ajanut jo vuosia. Lauta kulkee lujaa. Evien vastus ei niiden lyhyyden takia tunnu näillä aalloilla ja röykyissä lainkaan. Quadisetti tekee laudasta hyvän kääntymään. Myös perän kulmikas muoto auttaa tekemään tiukkoja käännöksiä, joita meidän miniaalloissa arvostaa. Todennäköisyys sille, että aallon saa otettua parikin kertaa kasvaa eksponentiaalisesti.

Koska tuulta oli 15 metrin kieppeillä, niin pienelläkin leijalla sain jonkun verran happea. Kovassa tuulessa pienellä laudalla on mukava hypätä ja tulla alas, kun vastus on pienempi. Laudalla sain riittävän popin ja thrusteria ei kaivannut. Perälle tuli hyvin alas ja konkave auttoi osaltaan pitämään vauhdin. Saa nähdä miten lauta toimii kevyemmässä kelissä.

Iltapäivällä vaihdoin Pollarille, jossa oli jo reilua metristä ja isompaakin. Lauta kääntyi edellä todetun tiukasti aallolla ja bottomissakin se puri, vaikkakaan samanlaista vastusta ei tunne kuin thrustereilla. Oikeastaan tuntuu siltä, että lauta kääntyy osittain ”kantillaan”, koska perä puree veteen ja kuitenkin etujalan alla on tarpeeksi kantavuutta ainakin 80 kiloiselle. Tasaiseessa vedessä lauta kulki lujaa ja sillä sai ramppiin hyvän vauhdin. Eli happea lähtee varmasti.

Kaiken kaikkiaan lauta oli looginen ja jopa helppo ajaa. Tosin vaikea sanoa miltä se tuntuu, jos siirtyy suoraan twintipistä, mutta muihin omiin lautoihin verrattuna uusi tulokas nousi heti suosikkien joukkoon. Näin ei tapahdu usein. Ja pitää korostaa, että kyseessä ei ole mikään kevyen kelin lauta vaikka konkaavi pohja auttaa plaanausta.

Jalkalenkit ovat Naish-laatua ja perussäädettävät. Pädit ovat ”keskipaksut” ja ainakaan aiemmin ne eivät ole tahtoneet kestää reunoistaan kiinni koko vuotta. Itse ottaisin hieman ohuemmat pädi ja halutessaanhan ne voi helposti vaihtaa. Positiivista oli ylimääräiset suikaleet, jotka voi liimata lenkkien väliin helpottamaan jalkojen vaihtoa jiipissä. Lenkit ovat pikasädettävät ja niille on lisäksi useampi kiinnityspaikka.

Aloittelijan kannattaa muistaa, että liian tiukat lenkit haittaa ajoa. Lenkit kannattaa asentaa ensin keskelle ja sitten siirtää joko perään tiukempien käännösten toivossa tai eteenpäin tasoittamaan ajoa. Stänssin leveys kannattaa laittaa sellaiseksi, että reidet eivät väsy ja painon saa vietyä käännöksessä alas. Global kryssi hyvin – paremmin kuin oletin. sitä oli ainakin minun helppo ajaa toeside jalkojen liikaa väsymättä. Toisaalta keli oli aika poikkeuksellinen, joten tasaisemmassa kelissä homma toimii ehkä vieläkin paremmin.

Laudan värityksestä voi olla montaa mieltä, mutta allekirjoittanutta old school liukuväri pohjassa puhuttelee. Väriä oleellisempaa on se mitä on sen alla. Lauta on tehty EPS-ytimen päälle laminoiden. Laminaatin päällä on umpisolumuovia. Sen päällä taas laminaattia ja epoksia. Rakenteen pitäisi siis olla kestävä ja laudan uskaltaa ottaa mukaan myös reissuun.

Myös evät ovat tyylikkäät G10-evät, joissa on puuydin!? En osaa sanoa evistä vieäl tässä vaiheessa enempää, koska en ole tutustunut quad-eviin yhtä paljon kuin thrustereihin, joissa kookkaammissa evissä niiden muoto vaikuttaa todella paljon.

Laudan mukana tulee myös laadukas lautapussi. Lauta mahtuu juuri ja juuri pussiin evien ja sträpien kanssa. Pussi on ehdoton ja lisää laudan elinikää pitäen sen siistinä.

Summasummarum: Global 5’0 on Suomen lyhyisiin aaltoihin hyvin sopiva all-around weivilauta henkilölle, joka haluaa ajaa sträpeillä, hyppiä ja tykkää myös vauhdista. Ei ehkä helpoin lauta aloittelijan ekaksi laudaksi, mutta toisaalta laudalla voi ajaa ”kaikki kelit”. Lauta lunasti paikan talven reissuille.

+ Looginen ajaa
+ OK eväpito ja hyvä kääntyvyys
+ Kestävä(?) rakenne
+ Jalkalenkit
+ Laudan mukana tulee pussi

- pädien paksuus ja liiman kestävyys (oletus)
- DFS eväsysteemi ei kaikkein yleisin saatavilla (tuunaus)
- Lautapussi voisi olla sentin isompi, niin olisi helpompi pakata

Lisätietoja: http://www.naishkites.com/en/boards/custom_global.html

Alla vielä pari Karrin ottamaa kuvaa Yyteristä

Image
Image
Image
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Re: Testiä: Naish Global Custom Wave 5'0 2010

Postby Vesku » 23.9.2009 09:18

Nyt lautaa on ajettu myös toisessa ääripäässä: 15m2 Cult ja tuulta 6-7 m/s silversandissa.

Laudan eväpito riitti hyvin ison leijankin kanssa ajeluun ja kulku oli sujuvaa. Kevyellä kelillä etujalkaa voisi siirtää hieman eteenpäin. Hyvää laudassa on se, että jalkalenkeille on monta paikkaa. Lauta on levottomampi kuin mun Underground, mutta silti nopea ajaa.

Lauta on planiherkkyydeltää keskiluokkaa ja pohjan konkaavi tekee lähdöstä helpon ja lauta nousee plaaniin kuten tämän kokoisen laudan pitääkin. Etujalan alla voisi olla enemmän leveyttä, mutta se alkaa sitten vaikuttaa myös nopeuteen ja kryssiin, jotka ovat Suomessa haluttuja ominaisuuksia.

Myös kryssikulma oli positiivinen yllätys kevyemmässäkin kelissä vaikka toe-sidellä nousu on pienempää kuin jalkojen vaihdolla (tekniikkalaji!). Jalkalenkit olivat edelleen turhan tiukat (oma moka).

Kuten jo aiemmin totesin, niin lauta kääntyy hyvin ja tätä arvostaa myös kevyellä kelillä, jos yrittää "weivata" ranta plätsksessä.

Global 5'0 on ansainnut paikkansa mun lautapussissa. Tosin mukana tuleva lautapussi on ärsyttävän tiukka ja käytännössä vetoketju ei mene loppuun asti kiinni evät ja lenkit kiinni. No, kuivuupahan hyvin.

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron