Voiko leijailua harjoitella kentällä seisoen?

Voiko leijailua harjoitella kentällä seisoen?

Postby pekka » 8.5.2009 11:59

Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen? Eli siis tuollaisella 9 neliöisellä leijalla ilman liikkumavälinettä jolla edetä? Olen harjoitellu trainerleijalla urheilukentällä ja ihmettelen vain, voinko jatkaa tätä tuolla isommalla leijalla?
pekka
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 8.5.2009 11:56

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Ismo » 8.5.2009 13:35

voit, jos tuuli on kentällä tasaista ja tarpeeksi hiljaista. lisäksi tuulen alapuolella ei saa olla ihmisiä, eläimiä, sähköjohtoja, tietä, ...

oikea leija vaatii myös turvavarusteita, ainakin kypärän, mutta polvi/kyynärsuojatkin voivat olla tarpeen.

suuri vaarahan isommissa leijoissa on että ne voivat nostaa sinut ilmaan, ja alastulo voi olla erittäin kivulias.

QR:n käyttö kannattaa harjoitella ihan ensimmäisenä, sitä pitää pystyä käyttämään refleksinomaisesti, ilman että pitää katsoa missäs se nappula on jota pitää vetäistä tms.

olisi kyllä hyvä jos joku kokenut leijailija voisi tulla opastamaan sinua ensimmäisellä kerralla. kurssia et ilmeisesti ole käynyt? vaikka itsekin olen aloittanut (vuonna 2000) ilman kurssia, niin kurssi ei ole hukkaan heitettyä rahaa!
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Vesku » 11.5.2009 21:02

Isompi leija = suuremmat riskit.

Leijalla kun ei ajella maalla, niin ei voi suositella. Mene mielummin rantaveteen lennättää ja tekemään body dragejä.

Tietysti mm. talvella lennätellään maalla, mutta silloin on kitka pienempi ja lumi pehmeämpää.

Kannattaa ihan ekalla kerralla hieman suojailla itseään muullakin kun kypärällä. Alussa yleensä tulee pahimmat hazardit.

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby pekka » 13.5.2009 14:01

Kiitos neuvoista.
Lisäkysymyksenä tiedustelisin, mitä tapahtuu jos leijaa ei kiinnitä itseensä mitenkään ja irrottaa puomista? Siis tippuuko leija nopeasti maahan ja voiko/kannattaako näin tehdä?
pekka
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 8.5.2009 11:56

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Immu » 13.5.2009 16:48

Leijaa ei saa päästää karkuun, muutenkuin sellaisessa tilanteessa että henki meinaa lähteä! Leijassa tulee olla sinuun kiinnitetty karkuremmi, jonka varaan leija jää vedottomana jos teet hätälaukaisun (tai päästät puomista jos leija on vain käsissäsi). Jos pidät puomia vain käsissäsi, leijasta on tehonsäätö pois pelistä.

Suoraan sanottuna tuollaisessa kuivan maan lennättelyssä täysikokoisella leijalla ei oo mitään järkeä, koska maalla harvoin on riittävän tasaista tuulta, ja jos puuska tempaisee sinut ilmaan, on kovalle maalle kokolailla ikävä tippua ties miten päin.

Ei kannata ruveta keksimään pyörää uudelleen. Jos et tunne ketään kokenutta harrastajaa joka opastaisi, suuntaa kurssille. Kurssilla oppii missä tappaa itsensä, missä ei, ja miten hommat muutenkin tehdään järkevästi ja helpomman kautta.
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Finigen » 2.6.2009 00:07

Itselläni on 12 neliöinen leija ja trapetzi mut ei mitään liikkuma välineitä niin ainoa mahdollisuus on ollut opetella lennättämään maalla.. Meren rannalla ja sopivassa tuulessa tuo onnistuu ihan hyvin, mut kannattaa tosiaan miettiä mitä on tekemässä ja missä. tuulet joilla itse kävin lennättämässä olivat tosin pääsääntöisesti 3-6m/s ja jos puuskissa alkoi olla enemmän niin otin suosiolla leijan alas ja jatkoin toisena päivänä.. Jos saat jonkun mukaan kertomaan mitä tehdä niin varmasti helpompaa kuin Youtubesta itseopiskeltuna.
Finigen
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 15.3.2009 20:57

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby rovaniemeläinen_91 » 11.6.2009 02:45

Itse väittäisin että hiekkarannalla voi ehkä uskaltaakin riippuen tuulen nopeudesta, mutta ruohokentällä ei, koska hiekka antaa esim. Drageissa periksi, eli siis jos leija vetää, niin kantapäillä jarruttaen raahautuu eteenpäin. Ruohokentällä kun käy samoin niin joko kitka kaataa sinut heti, tai ruoho on niin liukasta, että kaatuu. Olen ollut lennättämässä Peter Lynn Guerilla 1 15 m2 leijaa ruohokentällä, jossa oli tasainen 3.5 m/s tuuli, mutta yhtäkkiä tuulenpuuska loftasi minut ilmaan ja putosin n. 4 metrin korkeudesta pää edellä alas. Putosin pää edellä sen takia, että tuulenpuuska nykäisi minua yhtä aikaa sekä eteenpäin että ylöspäin, loppuen yhtä äkkiä kuin alkoikin, jolloin minä liikuin samaan aikaan kovaa vauhtia eteenpäin ja ylöspäin, ja putosin pää edellä alas. Ranteessani oli 5 hiusmurtumaa. Eilen kävin leijailemassa 13-neliöisellä Flysurfer Psycho 2- leijalla, ja palasin sieltä murtuneen nilkan kanssa, johon laitetaan huomenna ruuvit. 2 Kesän surffaukset menivät pilalle sen takia, että omaa silkkaa tyhmyyttäni lähdin uudestaan ruohokentälle lennättämään. Eli siis, asiasta viisastuneena en enää ikinä lennätä leijaa ruohokentällä, vaikka olisikin kuinka tasainen tai kevyt tuuli hyvänsä. Jätän leijailut ihan suosiolla vesille ja lumille. Eli siis minun mielipiteeni on, että älkää hyvät ihmiset ottako leijojanne ruohokentille tai pelloille. Voitte pilata sekä tulevaisuutenne että välineenne. Mutta tämä on VAIN MINUN Mielipiteeni.
rovaniemeläinen_91
Advanced Member
 
Posts: 35
Joined: 3.2.2008 15:40
Location: Rovaniemi/Simo

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Immu » 11.6.2009 14:06

Noniin, eiköhän tämä topicci olla käsitelty selkeään vastaukseen, jonka rovaniemeläisen ysiykkösen kokemus ja kertoma vedenpitävästi todistaa ja perustelee.

Ylläpito: pitäskös tää topicci pinnata? Mun mielestä vois :)
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby tuulenviemaa » 8.7.2009 13:20

Vesku wrote:Leijalla kun ei ajella maalla, niin ei voi suositella.


Image
Image
Image

Eikö? Ainut vaan että Suomessa spotit ovat vähän vähissä. Mut Vesku, eikös Turkkusessa riitä tuota peltoa? :wink:
tuulenviemaa
Member
 
Posts: 17
Joined: 25.9.2007 20:23

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby KawaSami » 27.9.2009 11:58

Aloittelijana tässä kysyn, että onko kuivaharjoittelu nurtsilla tai pellolla tosiaan noin riskialtista? Nimittäin ostamassani Cabrinhan leijassa tuntuu olevan niin hyvät depower-systeemit, että luulis niillä oho-tilanteet saatua seivattua. Siis tällainen systeemi:
http://www.youtube.com/watch?v=-UpozEFXjQc

Into ois kova päästä kylmäharjoittelemaan johonkin pellolle:)
KawaSami
Advanced Member
 
Posts: 58
Joined: 27.9.2009 10:38

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Ismo » 27.9.2009 21:55

on se riskialttiimpaa kuin vedessä. mutta kyllä minun mielestä nurtsilla voi harjoitella, kelin vaan pitää olla tarpeeksi hiljainen. ainakin sitä on tehty täällä Joensuussa kun keli on ollut 3-4m/s ja taivaalla ei ole ollut mitään pilvirintamaa näkyvillä.

mutta noita vastaavia safetyjä kuin cabrinhassa on ollut monta vuotta ja silti joka vuosi on porukkaa kuollut vesillä!

miksi?

1. koska safety ei olekaan toiminut! jokin naru/hihna/rissa/??? on mennyt väärään paikkaan ja depower ei ole toiminut.

2. koska ei ole kerinnyt/tajunnut käyttää QR:ää ollenkaan. tilanne on tullut liian nopeasti.

ja kuolleissa on ollut myös erittäin kokeneita leijailijoita.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby Pepe » 28.9.2009 11:41

KawaSami wrote:Aloittelijana tässä kysyn, että onko kuivaharjoittelu nurtsilla tai pellolla tosiaan noin riskialtista? Nimittäin ostamassani Cabrinhan leijassa tuntuu olevan niin hyvät depower-systeemit, että luulis niillä oho-tilanteet saatua seivattua. Siis tällainen systeemi:
http://www.youtube.com/watch?v=-UpozEFXjQc

Into ois kova päästä kylmäharjoittelemaan johonkin pellolle:)

Puuska + ohjausvirhe = yhtäkkiä olet muutaman metrin korkeudessa kontrolli hukassa. Mitä hittoa teet sillä depowerilla siinä tilanteessa? Työnnät puomin ulos niin että tiput kuin kivi?

Musta tuntuu että monet aloittelijat luottavat aivan iiikaa depoweriin, se on vain pieni osa turvallisuutta eikä se takaa mitään. Olosuhteiden arviointi, oikean kokoinen leija oikeassa paikassa, henkiökohtaiset taidot - kaikki oleellisempia turvallisuuden kannalta kuin sataprosenttinen depower.
Pepe
Advanced Member
 
Posts: 103
Joined: 12.9.2004 21:18

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby KawaSami » 28.9.2009 16:53

Juu kiitoksia vaan kommenteista. Kävin eilen Tuusulan järvellä kurkkaamassa näkyiskö leijailijoita. Eipä ollut, mutta kolme purjelautailijaa. Kyselinpä kaikenlaista ja kiitos heille kärsivällisyydestä ja vastauksista:) Suurin ahaa-elämys mulle kuitenkin tuli, että tässähän vesikausikin jatkuu vielä pitkään jopa märkäpuvulla. Steamer-tyyppisellä puvulla voi kuulemma vedellä vielä pitkälle syksyyn, joten unohdankin nyt nuot kuivaharjoittelut pelloilla ja meen pukukauppaan ja johonkin matalaan rantaveteen reenailemaan. Jollain 200 eurolla lienee saa jo hyvän puvun, että ei tässä tarviikkaan enää ootella lunta enenkuin pääsee kunnolla treenailemaan. Ensin tietty ilman lautaa, mutta kait se lautakin ehkä tulee vielä syksyllä hommattua.
KawaSami
Advanced Member
 
Posts: 58
Joined: 27.9.2009 10:38

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä siesoen?

Postby KawaSami » 25.10.2009 23:19

Itse itselleni vastaten. Nyt kun tota lennätyskokemusta on jo kertynyt huimat yksi päivä, niin en kyllä näillä tiedoilla lähtis mihinkään nurtsipelloille lennättlemään muuta kun jotain harjoitusleijaa. Kyl toi 10m tänään jossain 8ms tuulessa niin paljon nykäsee, että mahallaan oltiin muutama kerta, vaikka tosi varovasti otinkin ja ikkunan reunassa vaan lennättelin.
KawaSami
Advanced Member
 
Posts: 58
Joined: 27.9.2009 10:38

Re: Voiko leijailua harjoitella kentällä seisoen?

Postby filatov09 » 13.3.2013 22:42

Omasta kokemuksesta voin sanoa että kannattaa varata erittäin iso kenttä tällaiseen harjoitteluun sillä itse loukkaannuin aika pahasti kerran kun tuuli otti leijan ilmaan.. alastulo oli melko kivulias :D
filatov09
Newbie
 
Posts: 7
Joined: 18.12.2012 09:41

Next

Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron