Itse ajan kesät talvet Naishin Diamondilla vai mikä senyt nykyään onkaan. Muutamaan vuoteen trapetsin nouseminen kainaloon talvella ei ole ollut ongelma, koska mm. Naishilla trapetsikoukun putki ns. spreader bar menee trapetsin sisään ja se pitää muotonsa hyvin eri asennoissa. Ennen vanhaan koukku liikkui enemmän ja se aiheuttu trapetsin liikkumista.
Tosin vesipuolella toiset kokevat tämän huonona, koska trapetsi ei elä tarpeeksi mukana. Itsekin olen huomannut, että varsinkin aaltoajossa voisi olla kiva, että trapetsi liikkuu enemmän. No, vesillä en kiristäkään trapetsia ihan niin tiukalle, kuin talvella. Näköjään Naishin tarjoaa tälle kaudelle enemmän trapoja kuin vuosiin ja yksi muutos "por-jätkille" on juuri tämän spreaderin paikka.
Trapetsi on tottumus asia, mutta siihen vaikuttaa hieman ruuminmuotokin
Toisaalta istumatrapetsissa puomi voi jäädä hieman alemmas ja kruisailussa tämä saattaa tuntua paremmalta. Tähän on lääkkeenä vyötärötrapetsilla chickenloopin narun lyhentäminen. simple! Veto tulee hieman eri paikkaan ja tämä vaikuttaa mm. hypyissä. Vaihdappas eri tyyppiseen trapetsiin, niin huomaat, että painopiste on ihan missä sattuu.
Nyrkkisääntö ajoasennossa on se, että kädet ovat kyynärpäistä 90 asteen kulmassa, silloin kun tehot on täysillä. Ja kun käsiä suoristaa, niin tehot häviää. Jos kädet ovat liian suorassa jatkuvasti, niin kannattaa varmasti lyhentää chickenloopin narua (tai vaihtaa pienempään loopiin). Itse ajan hieman kädet suorempana ja varsinkin toeside kädet ovat melkein suorana. Tällöin minulla leija over sheettaa ja suorastaan pakittaisi, jos vedän puomin napaan. Aloittelijalle tälläinen säätö ei ole hyvä, koska samalla vähenee tehonsäätö. Muutenkin aloittelijan perusvirhe on se, että vetää paniikissa puomin napaan.
"KÄDET SUORIKSI, JOS LEIJA EI KÄÄNNY!"
Kun ajatte, niin tarkastelkaa ajoasentoanne ja miettikää miten sen saisi mukavemmaksi. Leijat viritetään tehtaalla yhteen asentoon ja kaikki kuskit ovat erilaisia. Joten tehtaan asetukset eivät ole varmastikaan ne parhaat.
Ja mitä trapetseihin tulee: kun löydät hyvän, niin turha siitä on luopua. Vyötärö- vai istumatrapa? Aja sillä mika tuntuu hyvältä. Ja jos ei tunnu hyvältä, niin laita trapetsi kiertoon, koska seuraavalle omistajalle se voi olla täydellinen.
Eli oma valintani on ollut viimeiset 4 vuotta pelkästään vyötärömalli.
VESKU