Trapetsi kesään ja talveen

Postby Miqwuel » 25.8.2008 07:28

Olen hankkimassa itelleni uutta trapetsia ja kaipailisin hiukan vanhojen kähmyjen vinkkejä ja käyttökokemuksia ostopäätöksen tueksi.

Tarkotus ois löytää trapetsi jolla pystyy ajamaan niin kesällä ku talvella. Olen tällä hetkellä kallistumassa Naishin trapetsin hankintaan. Markkinointipuheiden perusteella Diamond olisi tällänen 2 vuodenajan trapetsi. Olen myös hemutellu vähä tota Missionia.

Mieltä kuitenkin askarruttaa yleisesti noitten trapetsien selkäosien korkeus ja muutenkin ominaisuudet. Maailman foorumeille kirjotellaan paljon mm. trapetsien hiertämisestä, paikoillaan pysymisestä yms.

Jeesatkaa vähän ja pistäkää omia kokemuksia. Ja Naishin kamat ei ole siis kiveen hakattu päätös, eli muitakin merkkejä saa (lue pitää) hehkuttaa :)
Muitakin lukioita varmasti aihe kiinnostaa...

/ Mikko
Miqwuel
Advanced Member
 
Posts: 50
Joined: 28.7.2008 14:03

Postby Ismo » 25.8.2008 08:00

Oletko jo harrastanut talvella?

nuo vyötärötrapetsit eivät nimittäin kaikilla toimi talvella, ne nousevat "helposti" kainaloon.

itse ajan istumatrapetsilla kesät talvet, tosin minulla on eri trapetsi kesäksi ja talveksi, kesätrapetsia kun ei saa säädettyä tarpeeksi isoksi jotta se sopisi talvella päälle.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Tommi » 25.8.2008 17:52

Nortin Sofa Surfer-istumatrapetsi on paras hankinta, mitä olen tehnyt kolmen vuoden aikana. On vaan niin törkeän mukava, että ihmettelen miten jaksoin taistella vyötärömallisten kanssa. Ei se niin viileän näköinen ole, kuin vyötärömalli, mutta ei tuolla tuulisilla rannoilla noita bikinimummoja juuri ole näkynyt, joten ei niin väliksi. Mulla on aika huono selkä ja Sofa Surferilla sekään ei vaivaa. Ei rasitu yhtään. Kokeile erivaihtoehtoja, jos vaan on mahdollisuus.

Ai, piti vielä mainita, että mulla on ollut muistaakseni 2007 Diamond ja tykkäsin kyllä koukun lukosta. Naishilla ja Pro-Limitillä on samanlainen- pirun näppärä. Olihan se trapa muutenkin laadukkaan oloinen, mutta
edelleen olen erittäin tyytyväinen päätökseeni vaihtaa istumatrapaan.

Myönnetään- olis pitänyt kuunnella immua ja unohtaa viileys-aspekti jo ajat sitten.. :P



<!--EDIT|Tommi|Aug 26 2008, 09:53 PM-->
Tommi
Advanced Member
 
Posts: 73
Joined: 24.11.2005 12:49
Location: Hamina

Postby Mama » 26.8.2008 14:45

Mulla on Prolimitin Waist Aaron Hadlow. En ole kokeillutkaan istumatrapoja mutta sellainen kommentti tuosta trapasta että ostettaessa tuntui koukun pikalukko tarpeettomalta kikkailulta mutta nyt voin sanoa että kaikkea muuta. Sen myötä hihnoja ei tarvitse olla jatkuvasti irroittelemassa mikä tarkoittaa ettei niissä ole minkäänlaisia kulumia. Jotenkin tullut sellainen fiilis että tekivät vehkeen joka toimii ikuisesti.

Pikalukko on vyötärötrapassa myös yksi turvavaruste muiden joukossa eli sillä saa tarvittaessa trapan pois päältä nopeasti jos vaikka leijan narut niin solmussa että muut pikalaukaisut eivät enää toimi eikä leijasta pääse eroon. Mutta tuon tarpeellisuus taas on niin ja näin kun en ole kenenkään kuullut joutuvan tuosta leijaa irrottamaan.
Mama
Advanced Member
 
Posts: 113
Joined: 16.5.2004 21:21

Postby Immu » 26.8.2008 22:23

Tähän on nyt varmaan montaa merkkia suositeltavana, mut aika harva on ees testannu kovin montaa merkkiä.

Heh, tommi taisteli monta vuotta vyötärötrapan kanssa eikä suostunu ees koittaa istumamallia vaikka kovasti koitin tyrkyttää, nyt on sit vissiin hankkinu semmosen ja tuntuu kelpaavan :D

Mulla on nyt samainen soffasurfferi, ja toimii hienosti kesät talvet. Talvella istumamallissa on varsin vahva puoli se, että se ei nouse mihinkään, minkä vyötärötrapa helposti tekee paksujen talvivaatteiden päällä. Periaatesuositus ois hankkia ensin semmonen, ja kokeilla sit vyötärömallia miten toimii, joku varmaan voi sen verran lainata kun kysäset.
En rupee antaa merkkisuosituksia, ku en oo niin montaa testaillu. Nortti on kuitenkin ainakin itsen ja monen muun toimesta hyväksi havaittu.

Musta tuntuu et toi vyötärötrapan kanssa touhuaminen on hirveen monella pelkkä tyyliasia (esim tommilla ;) ), vaikka istumatrapa muuttais ajamisen paljon helpommaksi ja ajoasentokin muuttuisi paremmaksi kun veto tulee vähän alemmas kroppaan (persepitkänä-asento korjaantuu kun ei tarvi kurotella puomia). Alempana oleva koukku ja alempaan kroppaan tuleva veto myös helpottaa tasapainossa pysymistä selvästi.

...ja vielä juolahtaa mieleen: ulkomaan foorumien kirjoittelut tässä asiassa on suurelta osin joutavaa tietoa tänne suomeen, koska yleensä ulkomaalla ajetaan shortseissa tai shortyssä, suomessa pääasiassa 4-5mm steamereillä, kuivapuvuilla ja talvivaatteilla. Lisäksi suomalaiset on usein aika paljon tanakampaa tekoa ku etelän vetelät kukkakepit :P



<!--EDIT|Immu|Aug 26 2008, 09:29 PM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Re: Trapetsi kesään ja talveen

Postby Jussi boy » 17.3.2009 00:04

Itellä on pro-limitin waist fx ja se ainakin on toiminu talvikäytössä hyvin kesällä en ole sitä vielä ehtiny tositoimissa testaan, mutta ainakin kun kokeilin roikkua se päällä ilman paitaa nin ei ainakaaa noussu kainaloon. Suosittelen ainakin talvikäyttöön.
Jussi boy
Newbie
 
Posts: 1
Joined: 16.3.2009 23:57

Re: Trapetsi kesään ja talveen

Postby Vesku » 20.3.2009 22:30

Itse ajan kesät talvet Naishin Diamondilla vai mikä senyt nykyään onkaan. Muutamaan vuoteen trapetsin nouseminen kainaloon talvella ei ole ollut ongelma, koska mm. Naishilla trapetsikoukun putki ns. spreader bar menee trapetsin sisään ja se pitää muotonsa hyvin eri asennoissa. Ennen vanhaan koukku liikkui enemmän ja se aiheuttu trapetsin liikkumista.

Tosin vesipuolella toiset kokevat tämän huonona, koska trapetsi ei elä tarpeeksi mukana. Itsekin olen huomannut, että varsinkin aaltoajossa voisi olla kiva, että trapetsi liikkuu enemmän. No, vesillä en kiristäkään trapetsia ihan niin tiukalle, kuin talvella. Näköjään Naishin tarjoaa tälle kaudelle enemmän trapoja kuin vuosiin ja yksi muutos "por-jätkille" on juuri tämän spreaderin paikka.

Trapetsi on tottumus asia, mutta siihen vaikuttaa hieman ruuminmuotokin :) Toisaalta istumatrapetsissa puomi voi jäädä hieman alemmas ja kruisailussa tämä saattaa tuntua paremmalta. Tähän on lääkkeenä vyötärötrapetsilla chickenloopin narun lyhentäminen. simple! Veto tulee hieman eri paikkaan ja tämä vaikuttaa mm. hypyissä. Vaihdappas eri tyyppiseen trapetsiin, niin huomaat, että painopiste on ihan missä sattuu.

Nyrkkisääntö ajoasennossa on se, että kädet ovat kyynärpäistä 90 asteen kulmassa, silloin kun tehot on täysillä. Ja kun käsiä suoristaa, niin tehot häviää. Jos kädet ovat liian suorassa jatkuvasti, niin kannattaa varmasti lyhentää chickenloopin narua (tai vaihtaa pienempään loopiin). Itse ajan hieman kädet suorempana ja varsinkin toeside kädet ovat melkein suorana. Tällöin minulla leija over sheettaa ja suorastaan pakittaisi, jos vedän puomin napaan. Aloittelijalle tälläinen säätö ei ole hyvä, koska samalla vähenee tehonsäätö. Muutenkin aloittelijan perusvirhe on se, että vetää paniikissa puomin napaan.

"KÄDET SUORIKSI, JOS LEIJA EI KÄÄNNY!"

Kun ajatte, niin tarkastelkaa ajoasentoanne ja miettikää miten sen saisi mukavemmaksi. Leijat viritetään tehtaalla yhteen asentoon ja kaikki kuskit ovat erilaisia. Joten tehtaan asetukset eivät ole varmastikaan ne parhaat.

Ja mitä trapetseihin tulee: kun löydät hyvän, niin turha siitä on luopua. Vyötärö- vai istumatrapa? Aja sillä mika tuntuu hyvältä. Ja jos ei tunnu hyvältä, niin laita trapetsi kiertoon, koska seuraavalle omistajalle se voi olla täydellinen.

Eli oma valintani on ollut viimeiset 4 vuotta pelkästään vyötärömalli.

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest

cron