Mikä olisi hyvä wavelauta?

Postby junnu » 25.7.2008 15:34

Monella valmistajallahan on vain yksi koko wavelaudoissa, mutta esim Naishilla on vaikka kuinka monta.

Siis mitä pitää ottaa huomioon kun on hankkimassa wavelautaa?
Riittääkö että grafiikka miellyttää...

Ja varsinkin kun painaa vain n, 60kg, pitääkö silloin olla pienempi?

Nyt on vähän sormi suussa :blink:
junnu
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 8.7.2007 10:28

Postby Tapio » 25.7.2008 17:37

Pelkkä grafiikan miellyttävyys ei kyllä tee wave-laudasta sopivaa meidän keleihin ja niissä tuntuisi olevan vielä twintippejä enemmän väliä laudan mallilla, että sopii meidän keleihin.

Kun valitset lautaa niin tsekkaa seuraavat asiat:

- lauta sopivan kokoinen painollesi siinä kelissä ja sen kokoisten leijojen kanssa joiden kanssa sitä käytä.
- millaista aaltoa ajat? Suomen on-shore tuuliaaltoa vai isompien merien linjaa

Noista saa sitten viitetta kokoon ja malliin. Suomeen ei varmaan kannata ottaa ison aallon lautaa, joka plaanaa huonosti vaan pienempään aaltoon ja röykkyyn sopivampaa ja paremmin plaanaavaa.

Itse olen vain pikaisesti kokeillut paria, mutta esim. Veskulta varmaan saisit enemmän kommenttia.
Tapio
Tmi Tapio Hinkkanen / snowkite.fi
Duotone Kiteboarding
+358 50 5970587
windrider(at)saunalahti.fi
snowkite.fi - leijalautailu - leijahiihto - snowkite
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 239
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere

Postby junnu » 28.7.2008 16:04

Juu u

Meinasin että se wavelauta korvaisi kevyen kelin laudan. Ja jos tuulee enemmän voisi ottaa pienempää leijaa esiin. Kun olis niitä aaltojakin.

Niin suomessa nuo yli 6" taitaa olla liian isoja. Hitaita ja sitten kun on aaltoa, on myös sitä tuultakin paljon. Että se laikkari touhu taitaa olla ulkomaiden juttu.

Eli tänne kai sit sopii enemmän tuulen avulla tapahtuva veivaaminen. Ja laudan koko jotain 5"- 6". Kun aaltovälikin on pienempi.



:blink: ??
junnu
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 8.7.2007 10:28

Postby Vesku » 28.7.2008 22:47

Omien kokemusteni pohjalta olet oikeilla jäljillä. Suomessa ei ole aaltoja, jos ei tuule - ja kovaa. Harjoitteluun tarjoaisin hieman lyhyempää lautta, varsinkin kun olet melko kevyt.

Jos haluat opetella pelkkää aallossa kääntymistä ja mahdollisesti haluat laudan toimivan myös pienemmällä leijan vedolla/tuulella, niin ota hitaampi ja leveämpi lauta. Tämä mahtuu pienempään aaltoon ja ja plaanaa hieman nopeammin. Tietysti joku leveä fisu on jo ääripää, mutta muuten voisi olla jotain 4'10-5'6. Tuollainen 5'6 on jo melko "iso" sun painoiselle, mutta todennäköisesti hyvä kompromissi. Mutta aaltolauta ei ole varsinainen kevyen kelin lauta. TÄMÄ ON YLEINEN HARHA!

Itselläni on Naish 4'10 + Underground 5'0 + Naish 5'6 + Naish 6'1 (ja UG 5'8 varalla). Mä painan 75 kiloa ja pituutta on 178 cm. Suomessa olen ajanut mieluiten lyhyellä 4'10/5'0-laudalla, jolla on myös hyvä hyppiä. Tänä kesänä olen "löytänyt" 5'6:n, joka toimii hieman kevyemmässäkin kelissä (tai vaihtelevassa). Ihan rajakeliin mulla on tunattu Shinn Wave, joka plaanaa muotonsa puolesta nopeasti (vaikka vain 44 cm leveä), mutta ei se ole mikään "oikea weivilauta", koska se on tehty lumilautatekniikalla ja siinä ei siten ole tilavuutta.

Naishillä olisi myös erittäin mielenkiintoinen 5'4 quad, jota en ole päässyt ajamaan (ehkä ensi kaudella). Mutta toi 4'10 on todella nopea ja sen kanssa weivaaminen pienessä aallossa on aluksi aika hankalaa, koska takaevä on niin takana. Muutenkin se vaatii keliä ja suorahko kantiltaan. Sen sijaan Underground 5'0 on todella herkku kaarevamman muotonsa takia ja tykkään siitä edelleen erittäin paljon vaikka on jo yli kolme vuotta vanha lauta.

Naish 5'6 on kaarevammalla setillä ja ajoin sillä kaikki kelit Portugalissa. Se on mulle erittäin passeli keskikokoiseen aaltoon ja kyllä sillä Suomessakin ajelee isommat setit. Lauta toimii hyvin ja sillä pääsee hyvin läpi aallosta ja kuohasta (näitä arvostaa shore breikissä). Laudalla sai myös ihan hyvin happea.

Kaikki laudat, joissa on isot evät kestää kyllä keliä, kun oppii ajamaan. Ja evillä voi tunata laudan ominaisuuksia, jos sellaisia sattuu saamaan käsiinsä.

6'1:llä olen ajanut vain pari kertaa, koska se tuntuu turhan isolta Suomeen mun kokoiselle ja näihin meidän aaltoihin. En ottanut sitä myöskään reissuun, koska isot laudat on hankalia ja hajoavat helpommin. En myöskään ole vielä innostunut strapless-ajosta, joten senkään takia en kaipaa isoa lautaa. Myös pienemmillä on mahdollista vaihtaa jalkojen paikkaa esim. pitkää kryssiä varten.

Laudoissa on todella paljon eroja ja tämä tietysti hankaloittaa päätöstä. Valmistajat tekevät yleensä yleiswavelaudan maailman aaltospotteihin, joka on meidän oloihin vähän iso ja väärän muotoinen. IMHO.

Itse valitsin aikoinani ekan wavelaudan puhtaasti ulkonäön perusteella, koska valinta oli niin vaikea (arvaa mikä lauta?). Ota itsellesi joku lauta hyvän arvauksen ja saatavuuden perusteella (hyvät laudat ovat kortilla) ja vertaa sitä ajan mittaa muihin lautoihin. Todennäköisesti opit ajamaan melkein laudalla kuin laudalla. Ja joka tapauksessa sulla tulee olemaan useampi kuin yksi lauta.

Ainiin, Suomessa on myös harvoin kulmaa aaltoon, joten sekin vähentää niitä "oikeita aaltopäiviä".

Jos haluat lisää jutella aiheeseta, niin mulle voi aina soittaa 050-5260430, niin voin kertoa omista kokemuksistani.

Terkuin,

VESKU

PS: Älä ikinä myy tai anna pois hyvää lautaa!



<!--EDIT|Vesku|Jul 28 2008, 09:50 PM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby junnu » 29.7.2008 11:08

Kiitos Vesku!

Enköhän noiden tietojen avulla löydä jonkin sopivan.

Hyvää käytettyä on ilmeisesti turha etsiä, kun kukaan ei halua luopua niistä. ;)

Nyt tarvii sit vain alkaa etsimään sitä jotain...
junnu
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 8.7.2007 10:28

Postby JakeR » 18.8.2008 09:39

junnu wrote:Kiitos Vesku!

Enköhän noiden tietojen avulla löydä jonkin sopivan.

Hyvää käytettyä on ilmeisesti turha etsiä, kun kukaan ei halua luopua niistä. ;)

Nyt tarvii sit vain alkaa etsimään sitä jotain...

Moi,

Mullon toi Naish (keltanen) 5,1 vissiin 06 lankku... mitä ootte mieltä voisko se pelittää ilman stärbejä?

t jake
JakeR
Member
 
Posts: 21
Joined: 18.10.2006 14:14

Postby Vesku » 19.8.2008 10:31

Se on aika pieni lauta, joten ei ole todellakaan helpoimmasta päästä. Yksi keino kokeilla on vetää jalkalenkit aivan tajuttoman löysälle ja ajaa sitten "strapless", niin saa jonkilaisen tuntuman siitä, mitä se olisi. Yleensä straplessinä on hieman leveämpi stance.

Yleensä sträpless-laudat on isoja yli 5'8 tai sitten leveitä lättyjä (skimit).

"Aina kannattaa kokeilla..."

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Hapa » 19.8.2008 13:21

Vesku, mikä mulle olis hyvä vavelätty.

66kg ja rauhaton luonne....
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 70
Joined: 28.1.2003 02:27

Postby Vesku » 19.8.2008 21:15

Jätkä alkaa näköjään pulskistumaan! :)

Sä kun hengaat laikkari possen kanssa, niin ota joku pieni max. 6'1 laikkari/kitelaikkari tai sitten, jos haluat ajaa lenkeillä, niin 5'4-5'5 voisi olla sellainen hyvä kompromissi ekaksi omaksi. Jos taas haluat ajaa kovaa Suomessa, niin lyhyempää vitosen pintaan. Mä luulen, että haluat vähän pyöreämpi linjaisen ja sellaisen joka kryssin hyvin ja helposti myös toe-side ajettaessa. Naishillä ne oli niitä CR-malleja 2008. Ensi vuonna on taas uudet kujeet.

Laudat on niin erilaisia (sanotaan se taas kerran). Voit testata mun kalustoa, jos haluut esim. Naish 5'5 CR. Pitää vain kokeilla erilaisia ja kyllä sen sitten tietää kun löytää "sen oikean" - vähän kuin naisten kanssa.

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Hapa » 20.8.2008 12:46

... sama wappukeppi mä oon ollut viimeset10 vuotta...

... joo täytyy testata jotain lautaa että olisko toi wave mun juttu vai ei... sit hankkia joku hyvä lauta... ei mitään kompromissiä tai heikonkelin nitkutusvehkeitä...


katellaan...

:blink:
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 70
Joined: 28.1.2003 02:27

Postby Hapa » 22.8.2008 11:27

<a href='http://www.tropical-paradise.net/Cabrinha-squad-popup.html' target='_blank'>http://www.tropical-paradise.net/Cabrinha-...quad-popup.html</a>

Aika moni vetää Ranskassa tollasella, oiskohan hyvä?
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 70
Joined: 28.1.2003 02:27

Postby risci » 22.8.2008 15:41

Hapa: Tuosta laudasta löytyy Kiteworld-magazinen testi osoitteesta:
<a href='http://www.kiteworldmag.com/2008-board-tests/cabrinha-s-quad-5-9/' target='_blank'>http://www.kiteworldmag.com/2008-board-tes...nha-s-quad-5-9/</a>
--North--
risci
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 15.3.2004 09:02

Postby Vesku » 23.8.2008 10:19

Varmasti kokeilemisen arvoinen. Outline on aika radikaali monessakin suhteessa, mutta tuossa arvostelussa sanottiinkin, että voisi olla nopea. Tietysti sen pituus (5'9) tekee siitä todennäköisesti hieman pomppivan meidän olosuhteissa, mutta quad-evät varmasti kryssii. Ihmettelen hieman keulan valtavaa kaarevuutta, mutta pääseepähän ainakin helposti läpi kuohasta. Perän sheippi näytti hyvältä.

Voi olla hieman "iso" ekaksi laudaksi +60 kiloiselle oravalle, mutta aina kannattaa kokeilla. Ostakaa ihmeessä lautoja Suomeen, että pääsee testailemaan ristiin!

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Hapa » 24.8.2008 11:14

5' 3 x 17 ½"

näköjään löytyy snadimpikin koko...
Hapa
Advanced Member
 
Posts: 70
Joined: 28.1.2003 02:27


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests