Mayhem SLE -leijan puomin muokkaus aloittelijalle.

Postby Jerma » 24.4.2008 20:54

Image

!!! Huomio aloittelijoille, ja miksei muillekin !!!

Muunnosohje koskee vain 2008 Caution Kites Mayhem -merkkistä leijaa.

Kuljettajalla on turvallisuuden maksimoimiseksi mahdollisuus kytkeä Safety-Leash (eli trapetsiin kytketty turva-naru) kiinni puomin päässä olevaan punaiseen lenkkiin, eli "Oh-Shit" -kahvaan. Tämä mahdollistaa sen, että hätälaukaisun jälkeen leija jää yhden narun varaan (toinen takanaruista) ja menee täysin "lipuksi" jolloin leijasta katoaa kaikki teho eikä se enään vedä kuljettajaa alatuuleen.

On kuitenkin huomioitava 2 asiaa, jos Safety-Leash halutaan kytkeä yllä mainitulla tavalla.

1.

Yllä näkyvässä kuvassa oleva punainen naru on otettava punaisella nuolella merkityn metallirenkaan välistä POIS. Tämä vaatii narulenkin solmun avaamisen, narun pujottamisen pois metallirenkaan alta, sekä narun solmimisen takaisin aluperäiseen muotoonsa. Tarvittaessa narun päätä voi lyhentää niin, että narulenkki tulee aivan hätälaukaisimen mustaan muoviin kiinni, jos ei halua ylimääräisen pätkän heiluvan irrallaan... (jos lyhennät narua, ei se myöhemmin enään ylety, jos haluat muuttaa narun alkuperäiseen muotoon, mutta koko punainen naru on vaihdettavissa helposti uuteen).

Huomioitavaa tämän muutoksen jälkeen: itse kanalenkki irtoaa hätälaukaisimen käytössä (esim. vahingossa handel-pass:ssa tjs... ) muusta puomista. Tämä on hyvä ottaa huomioon, jos ei halua hukata kanalenkkiä...
2.

Kun kohdassa 1. oleva muutos on tehty JA ensisijainen Safety-Leash on kytketty Oh-Shit kahvaan, EI yllä muutettuun narulenkkiin (hätälaukaisimessa kiinni) saa kytkeä MITÄÄN ! vaan se on jätettävä irralleen.

Jos Safety-Leash kytketään Oh-Shit kahvaan, ja yllä mainittua muokkausta ei tehdä, käy normaalissa hätälaukaisussa niin että leija lähtee voimakkaaseen "spiraaliin" eli pyörimään ympyrää vain toiseen suuntaan ja tämä aiheuttaa erittäin voimakkaan vedon varsinkin kovassa tuulessa. Tästä vaaratilanteesta EI pääse pois kuin väkisin irrottamalla hätälaukaisunaru JA kanalenkki trapetsikoukusta tai leikkaamalla hätäpuukolla molemmat trapetsiin kiinni olevat narut poikki näin vapauttaen itsesi täysin leijasta.

Lisäinfoa saa allekirjoittaneelta.



<!--EDIT|Jerma|Apr 25 2008, 06:49 AM-->
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby Jerma » 26.4.2008 09:40

Caution Kites on julkaissut tiedotteen tästä asiasta:

<a href='http://www.cautionkites.com/web/video/CTN_BAR_CONFIG_V2M.mov' target='_blank'>http://www.cautionkites.com/web/video/CTN_..._CONFIG_V2M.mov</a>
- Jerma -
mjerohin ÄT gmail PISTE com
p.nollaneljänolla - 8371175
Jerma
Advanced Member
 
Posts: 226
Joined: 15.4.2004 09:52
Location: Vaasa

Postby risci » 26.4.2008 09:45

Cautionilla tunnutaan suhtautuvan vakavasti turvallisuusasioihin, niin ripeästi tuli vastaus tiedusteluun Mayhemin puomin turvallisuudesta. Alla Jeff Burtonin vastaus:

The safety is not faulty at all!! The stock way is the way many riders prefer to ride in the USA.


The safety is perfectly safe and can be set up three different ways for safety. It is the most failsafe release on the market today. And can also be re-engaged on the water with one hand.

The stock way is a double leash.
Image
The second is:

If you want it to fully separate you can run the leash out of the ring and have it just run through the QR guide up through the bar and attach to the power strap. Then run the stock handle pass leash to the red leash loop. When set up like this you can engage the QR and it will pull away completely from the chicken loop. You will then have the stock handle pass leash attached to the mini 5th line. To release the handle pass leash from the red mini 5th line leash just push away the Quick release on the handle pass leash. It is very easy to set up either way, takes about 2 minutes to re-route. Please let me know if you have any questions.

Image

The third way is: (Note depending on Type of harness you may want to connect the Quick Release end of the HP leash to the hook-bridge on the spreader bar.)

Image

Run the leash out of the ring and have it just run through the QR guide up through the bar and attach to the power strap. Then run the stock handle pass leash to the red OH-shit handle on either side. When the quick release is set up like this you can engage the QR and it will pull away completely from the chicken loop. To release the handle pass leash from the red Oh-Shit handle just push away the Quick release on the handle pass leash. It is very easy to set up either way, takes about 2 minutes to re-route. Please let me know if you have any questions.


We feel the versatility of the Release and the easy release under load and even if full of sand, make it the very best on the market

Again we will have the video we are working on finished by Monday.

I look forward to your reply.

Best regards,


JEFF BURTON
CAUTION KITES (100%KITER OWNED AND OPERATED)
E-MAIL: JEFF@CAUTIONKITES.COM
PH# 1.805.568.1420
FAX# 1.805.568.1421
WWW.CAUTIONKITES.COM


Laitoin vielä muutaman jatkokysymyksen, jonka jälkeen ilmeisesti valkeni miksi tehdasasetus ei ole kovin turvallinen vaihtoehto:

1. In the video you mention that each of the setups have their own
advantages(00:58). What are the real advantages of the stock setup and
are there any disadvantages?
2. Can you really get the chickenloop off the hook if there is a lot
of pull even if the chickenloop safety has been released (stock setup,
1:20)?
3. Why there is no secondary quick release system in the chickenloop?

I guess if there had been a secondary quick release in the chickenloop
even the most "hardcore security" enthusiasts would not have seen any
problems in the stock setup.


Näihin vastauksena tuli vain: "Use set up 2" :ph34r:



<!--EDIT|risci|Apr 28 2008, 09:58 AM-->
--North--
risci
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 15.3.2004 09:02

Postby melo » 2.5.2008 15:09

Moroo, tähän reunahuomautuksena, että tämä Caution Mayheim-puomissa havaittu alkuperäinen safety-leash kiinnitystapa löytyy myös mm. vm 2006 Caution Answerin puomeista, eli jos chkenlooppi on kiinni trapakoukussa ja suoritetaan loopin hätälaukaisu, kanalenkkiosa jää kiinni koukkuun, jossa sijaitsee safety-narun läpivientikin => leija kiinni trapassa niin kauan kuin kanalenkkikin => mahdollinen vaaratilanne jos leijasta päästävä eroon kokonaan ja nopeasti.

Caution on siis käyttänyt tätä suomi-hemmojen mielestä arvelluttavaa systeemiä jo pidemmän aikaa ja vaalii tätä "perinnettä" näköjään edelleen..

Eli näissäkin tapauksissa kannattaa harkita vastaavaa modausta kuin mitä Mayheim-puomille on tehty.

Hemmetin hyvä asia että Jerma ja risci reagoivat näinkin nopeaan tsätin puolella heränneeseen keskusteluun. Itse ainakin tykkään siitä linjasta että turvallisuuteen mahdollisesti vaikuttavia puutteita ei peitellä vaan ne tuodaan avoimesti esille ja korjausohjeitakin jaellaan..
melo
Advanced Member
 
Posts: 58
Joined: 5.8.2004 10:12

Postby risci » 9.5.2008 17:43

Korvaavia chickenlooppeja on saatavilla Ozonelta, joka toi juuri Megatron-chickenlooppinsa tarvikemyyntiin (Suomihinta noin 35-38e) ja
luonnollisesti Northilta, jonka IronHeart-chickenloop maksoi ainakin keväällä 2008 45e Jupulta tilattuna.

Muutamia huomioita:
- Molemmat toimivat ja sisältävät chickenloopista tehonsäätöstrappiin menevän narun (silverline, beal line ... no ymmärrätte kyllä)
- Megatronin laukaisu toimii vain toiselta puolelta (veto itseen päin), North taas toimii miltä puolelta tahansa (työntö itsestä poispäin).
- Megatronissa on pyörivä rakenne, uudessa IronHeartissa ei. Aiemmat IronHeartit olivat pyörivällä rakenteella.
- Stopperballin käyttö onnistunee molempien kanssa, kun laittaa kuulan reikään pätkän sopivaa muoviletkua (n. 5cm pätkä, kuula siihen keskivaiheille).
Nartsan on mahduttava letkun sisälle ja letkun mahduttava kuulan sisälle.
Letkun päät voi varmistaa esim. liquisolella tai kuumaliimalla kiinni kuulaan.



<!--EDIT|risci|May 9 2008, 04:43 PM-->
--North--
risci
Advanced Member
 
Posts: 115
Joined: 15.3.2004 09:02


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron