Mua on alkanut häiritsemään tämä "jarru"-termi, sillä se on tosi harhaanjohtava leijan lentämisen näkökulmasta katsottuna.
Nythän on vakiintunut käsite, että keskinaru(t) tarkoittaa samaa asiaa kuin jarrunarut ja silloin kun puomi on mahdollisimman kaukana kuskista niin ajetaan täysillä "jarruilla". Asiahan on todellisuudessa aivan päinvastoin !
Leijan ohjausnaruthan ovat se jarruttava tekijä, joka saa leijan kääntymään ja jolla säädellään tehoja. Kun siis leijaan halutaan lisää tehoja niin vedetään kapula kohti napaa - nyt jarruja itseasiassa lisätään jotta leijan ilmanopeus hidastuisi ja kohtauskulma vallitsevaan tuuleen kasvaisi ja veto lisääntyisi. Kapulan työntäminen poispäin taas vähentää jarrua ja leijan ilmanopeus vallitsevaan tuuleen kasvaa mutta kohtauskulma pienenee ja veto vähenee.
Patjoissa, joissa on tehonsäätö, tämä vielä korostuu koska koko leijan profiili muuttuu.
Mun mielestäni olisikin helpompi puhua asiasta leijan lentämisen kannalta, siis niin että;
Täydet jarrut = max. teho + kohtauskulma
Jarrut auki = min. teho + pieni kohtauskulma
No, en minäkään yöuniani tämän takia menetä mutta kuitenkin.....Tuntuu vain niin ristiriitaiselta selittää että kun haluaa esim. päästä luovimaan ylätuuleen niin pitää ajaa mahd. suurella jarrulla, vaikka leijan käytös ilmassa perustuu juuri päinvastaiseen asiaan...