Leija-sanastoa ja termistöä...

Postby MasaF » 25.1.2003 23:50

Mua on alkanut häiritsemään tämä "jarru"-termi, sillä se on tosi harhaanjohtava leijan lentämisen näkökulmasta katsottuna.

Nythän on vakiintunut käsite, että keskinaru(t) tarkoittaa samaa asiaa kuin jarrunarut ja silloin kun puomi on mahdollisimman kaukana kuskista niin ajetaan täysillä "jarruilla". Asiahan on todellisuudessa aivan päinvastoin !

Leijan ohjausnaruthan ovat se jarruttava tekijä, joka saa leijan kääntymään ja jolla säädellään tehoja. Kun siis leijaan halutaan lisää tehoja niin vedetään kapula kohti napaa - nyt jarruja itseasiassa lisätään jotta leijan ilmanopeus hidastuisi ja kohtauskulma vallitsevaan tuuleen kasvaisi ja veto lisääntyisi. Kapulan työntäminen poispäin taas vähentää jarrua ja leijan ilmanopeus vallitsevaan tuuleen kasvaa mutta kohtauskulma pienenee ja veto vähenee.

Patjoissa, joissa on tehonsäätö, tämä vielä korostuu koska koko leijan profiili muuttuu.

Mun mielestäni olisikin helpompi puhua asiasta leijan lentämisen kannalta, siis niin että;

Täydet jarrut = max. teho + kohtauskulma
Jarrut auki = min. teho + pieni kohtauskulma

No, en minäkään yöuniani tämän takia menetä mutta kuitenkin.....Tuntuu vain niin ristiriitaiselta selittää että kun haluaa esim. päästä luovimaan ylätuuleen niin pitää ajaa mahd. suurella jarrulla, vaikka leijan käytös ilmassa perustuu juuri päinvastaiseen asiaan...
MasaF
Advanced Member
 
Posts: 48
Joined: 10.1.2003 15:24

Postby Vesku » 26.1.2003 10:58

MasaF wrote:No, en minäkään yöuniani tämän takia menetä mutta kuitenkin.....Tuntuu vain niin ristiriitaiselta selittää  että kun haluaa esim. päästä luovimaan ylätuuleen niin pitää ajaa mahd. suurella jarrulla, vaikka leijan käytös ilmassa perustuu juuri päinvastaiseen asiaan...


Olen samaa mieltä että sana jarru on aika hämärä, mutta tuo jarrunaru on vieläkin hämärämpi. Pumpattavissa etunarut menee keskelle chicken looppiin. Leijan voima vähenee kun puomia päästää etenpäin tai vetää naruja säätölenkistä lyhyemmiksi eli vetää jarrusta. Tässä sana jarru on hyvin havainnollinen, koska vauhti ja voima pienee, kuten vaikka fillarin jarrua painettaessa. Siis analogia fillarin jarruun ja leijan jarruun on selkeä. Periaatteessa kaikki kapulat toimivat kai samalla tavalla.

MUTTA voisihan tästä vetää analogian myös toistepäin, että aletaan puhua kaasusta. Lisää kaasua, eli vedetään puomista ja vähemmän kaasua, päästetään puomista. Näin saataisiin analogia vaikka moottorikelkan kaasupainikkeeseen.

Leijaan menevät narut on pumpattavassa etunarut ja takanarut. En ainakaan itse osaa niitä muuksi kutsua. Etunarut tulee keskelle kiinni jarruun ja siitä chicken looppiin.

Kun ajan pumpattavalla esim. X2:lla, niin sitä "over sheetataan" eli vedetään puomista = minimi jarrut (yllä olevan perustelun mukaan), jotta leija lentää tuuli-ikkunan etulaitaan ja kryssii paremmin. Tässä maksimi kryssiminen = minimi jarrut. Tämä korostuu, jos siirtää etunarut taaempaan kiinnityspisteeseen, jolloin X2:n lentää "kaksinaruisena" etunarut aina tiukkana ja takanarulla vain "ohjaillaan" ja ohjaus taas perustuu siiven jarruttavaan vaikutukseen, mutta tällä jarruttavalla vaikutuksella ei ole mitään tekemistä varsinaisen "jarrun" kanssa.

Huh, huh. Kyllä on melkoista semantiikkaa ja kielitiedettä. Mut kuten sanoit, niin en mäkään menetä yöuniani tämän kanssa.

Myönnän, että erillaisista patjoista minulla on vähän ymmärrystä ja niissä naruja on niin hirveesti (ARC:tä lukuunottamatta) että pää menee sekasin. :)

Terkuin,

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Jan 26 2003, 10:04 AM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Sami » 26.1.2003 12:41

Minun maalaislogiikallani homma toimii näin:

Leijan jarruttaminen = Leijan lentonopeuden vähentäminen joko kohtauskulmaa tai profiilia muuttamalla.
Jarrunaru = Naru, jota vetämällä ao. vaikutus saavutetaan.

Leijan jarruttaminen aiheuttaa tehon lisäystä joten jarru täysillä = tehot täysillä. Joissain tilanteissa voisi tietysti olla helpompaa puhua tehonsäätönaruista kuin jarrunaruista.



<!--EDIT|Sami|Jan 26 2003, 11:43 AM-->
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby Vesku » 26.1.2003 18:11

Sami wrote:Leijan jarruttaminen aiheuttaa tehon lisäystä joten jarru täysillä = tehot täysillä.     Joissain tilanteissa voisi tietysti olla helpompaa puhua tehonsäätönaruista kuin jarrunaruista.

Tämä terminologia juuri hämää meikäläistä: "Täysillä jarruilla leija kehittää enemmän vetoa." Kun vedän keskinaruihin kiinnitetystä jarrusta, niin teho vähenee, eli vetäminen jarruttaa kulkua. Kun ajan leijalla ja keli nousee, niin vedän jarrusta, jolloin voin jatkaa ajamista, koska vauhti ei enää kasva. Tämä on Veskun logiikkaa.

MUTTA Olen Samin kanssa samaa mieltä, että olisi kyllä järkevämpää puhua tehonsäädöstä. Tehon säätäminen tapahtuu sitten leijatyypistä riippuen eri tavalla. Sitä keskinaruihin kiinnitettyä taljaa tai lenkkiä on ollut niin helppo kutsua "jarruksi", koska kun iskee paniikki vauhdin ja tehon kasvaessa, niin siitä vetämällä vauhti ja tehot laskevat.

Mitähän Suomen Kielitoimisto suosittaisi? Enklanniksihan se talja on de-power eikä brake. "Tehonsäätö" kuulostaa hyvältä, mutta mitä tarkoittaa "tehonsäätö täysillä"? Onko se tehot täysillä vai tehot täysin poissa?

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Jan 26 2003, 05:12 PM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby PetriK » 26.1.2003 18:56

Heh - markkinamiesten puhetta nuo nelinaruiset jarruleijat vs. aidot depowerileijat.

Esim Ozonella on Little devil jossa on jarrut (ja jonka virittäminen nelinaruiseksi on vaikeaa tai mahdotonta). Kun takasiipeä kaartaa niin tehoa tulee lisää mutta leija muuttuu rauhattomaksi ja ohjauskelvottomaksi - toisaalta jarrut lisäävät väliaikaisesti nostetta (brakes = ikäänkuin flaps lentokoneessa nousussa ja laskussa). Vaikka joihinkin leijoihin saa tehonsäädon (depower) jälkeenpäin asennettuna, kyseiseen leijaan sitä ei ainakaan ole tehty helpoksi, sillä narut ei ole ABCD+B niputettu vaan sektoreittain.

Ozonen Frenzyssä taas on ihan aito tehonsäätö jolloin angle of attack (kohtauskulma ?) muuttuu - esim. ...
<a href='http://www.boom-kites.com/speedsys/speedani.htm' target='_blank'>http://www.boom-kites.com/speedsys/speedani.htm</a>
...löytyy hauska animaatio joka kuvaa asiaa. Depoweria käytettäessä hyvin rakennetun leijan muoto säilyy mutta tehoa säädetään kohtauskulmalla.

No, tämä nyt on vaan tällaista vasta-alkajan höpinää mutta patjoissa on eroja ...

t, PetriK
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Postby Sami » 26.1.2003 19:20

Vesku wrote:Mitähän Suomen Kielitoimisto suosittaisi? Enklanniksihan se talja on de-power eikä brake. "Tehonsäätö" kuulostaa hyvältä, mutta mitä tarkoittaa "tehonsäätö täysillä"? Onko se tehot täysillä vai tehot täysin poissa?

Jos vaikka puhuttaisiin tehonsäädöstä ja tehon lisäämisestä tai vähentämisestä kun puhutaan itse toimenpiteestä, riippumatta siitä miten asia on teknisesti toteutettu.

Esimerkkejä:

1) Leijan ZYX tehonsäätö on todella hyvä!

2) Oli tehot ihan täysillä, mutta kun ei mitenkään riittänyt plaaniin.

3) Sairas tuuli, oli pakko vetää tehot minimiin että pääsi ehjänä pois!



<!--EDIT|Sami|Jan 26 2003, 06:21 PM-->
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby PetriK » 26.1.2003 19:38

... taisi asia jäädä muun tekstin joukkoon, eli yritetäänpä uudestaan:

Jarru = brake: lines attached to the trailing edge of the kite that allow the kite to be slowed down, and with strong application even reverse flight direction.

Tehonsäätö = depower: reducing the pull of the kite. (joskus speed system: changes the angle of attack of the wing.)

Jarrunaru / tehonsäätönaru...eli käsittääkseni kyseessä on ihan eri asiat !?!

t, P3
ps. Lisää semantiikkaa: patjoissako muka paljon naruja - eihän niissä edes tarvita sitä viidettä joka kuulemma pumpattavissa tarvitaan... enemmän bridlejä (=punosnaruja) niissä kyllä kai on ;-)
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Postby Guest_Antti » 27.1.2003 14:05

Vesku puhuu etunaruista jarrunaruina, koska niistä vetäminen aiheuttaa vedon vähentymistä ja siten myös usein koskin vauhdin hidastumista. Sami taas puhuu takanaruista jarrunaruina, koska niistä vetämällä leijan liike (ainakin patjaleijjoissa) hidastuu, vaikkakin leijan veto lisääntyy.

Sekaannusten välttämiseksi pitäisi varmaan päättää että puhutaanko leijan jarrunaruista vai naruista, jotka vähentävät leijan vetoa ja niin ollen hidastavat koskin menoa.
Guest_Antti
 

Postby Antti » 27.1.2003 14:07

Kun oppis vielä käyttämään tätä forumia... Tuo äskeinen oli siis multa. "koskin" - lue "kuskin".



<!--EDIT|Antti|Jan 27 2003, 01:09 PM-->
Antti
Advanced Member
 
Posts: 181
Joined: 10.1.2003 14:46
Location: Lahti

Postby Sami » 27.1.2003 14:13

Niin, minun mielestä leijan jarru jarruttaa leijan liikettä, ei kuskin. Siitä tuo minun logiikkani lähtee. Tätä ei pidä käsittää väärin mutta periaatteessa jos kuski haluaa jarruttaa niin leijallahan se ei onnistu. Leijan vetoa voi vähentää mutta onko kaasun höllääminen jarruttamista? Jarruttaminen hoidetaan laudalla, suksilla tai muulla ajovempeleellä. Menee vähän pilkunviilaamiseksi... :)
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby MikkoV » 27.1.2003 18:18

Minulla on sellainen käsitys, että tuo jarru termi tulee todellakin leijan vauhdin hidastamisesta. Kun muistetaan että leijan lentonopeuden kaksinkertaistuessa veto kasvaa nelinkertaiseksi. Eli kun leijan vauhtia hidastetaan niin vähenenee myös leijan veto. Leijan hidastaminen (jarruttaminen) tapahtuu aina takanaruja (leijan takareunaa) kiristämällä.

Toisaalta leijan tuottamaa vetoa voidaan säätää myös leijan takareunaa löysäämällä (vrt. kohtauskulmaa pienentämällä). Tällöin leijan vetoa säädetään kuten purjeveneen purjetta. Takareunan löysääminen vähentää vetoa, jos löysätään liikaa niin leija voi sakkaa (oli ongelma vanhoissa high-aspect patjoissa). Kiristäminen lisää vetoa, kun kiristetään liikaa niin leija sakkaa ja lentää takaperin.

Esimerkiksi rajakelissä on hyötyä löysätä takanaruja ja saada leija lentämään nopeasti, jolloin lennättämällä saadaan enemmän vetoa kuin takanarut tiukalla hitaasti lentäen. Kovemmassa kelissä, kun lisävetoa ei haeta lennättämällä takanarujen löysääminen vähentää vetoa.

Eiköhän tämä taas sotke riittävästi 8-). Leijan muodostama veto on siis aina riippuvainen lentonopeudesta ja siiven kohtauskulmasta. Eri siipiprofiileilla saadaan erilaisia yhdistelmiä toimiviksi kohtauskulmiksi, sekä eri lentonopeuksia leijalle.

Jossain linkissä oli se siipi-simulaattori, josta kyllä selviää siiven perusaerodynamiikka.



<!--EDIT|MikkoV|Jan 27 2003, 05:19 PM-->
MikkoV
Member
 
Posts: 25
Joined: 16.1.2003 18:05

Postby PetriK » 28.1.2003 22:53

Sami kirjoitti toisessa threadissa, mutta vastaukset kai tänne:

Patjoissa voi kyllä olla joko jarrut tai tehonsäätö tai molemmat - riippuu miten ABCD+Br narut on punottu ja mitä naruja ajetaan puomille (tai kapuloille) saakka.

Pumpattavissa jarru ? - siis onko niissä varsinaisesti jarru samassa merkityksestä kuin patjassa ? (näkyy kai kun lukee manuaalista että onko pumpattavien yhteydessä käytetty brakes sanaa)

t ;Petri
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Postby Vesku » 28.1.2003 23:31

PetriK wrote:Pumpattavissa jarru ? - siis onko niissä varsinaisesti jarru samassa merkityksestä kuin patjassa ? (näkyy kai kun lukee manuaalista että onko pumpattavien yhteydessä käytetty brakes sanaa)

Taitaa olla kaikissa manuaaleissa depower. Aikoinaan mm. Esko suomensi Naishin manuaaleja ja tehonsäädön lisäksi käytti sanaa jarrulenkki. Varmaankin jarrulenkin takia on alettu puhumaan jarrusta myös pumpattavissa.

Tehonsäätö on selkeä sana pumpattavien kanssa.

Chicken loop/center loop on niin jännä veijari, että sillä on paljon nimiä ja sekaan mahtuu kanalenkki ja jarrulenkki, joita old school heebot ovat käyttäneet rannoissa.

VESKU :ph34r:
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby MasaF » 29.1.2003 17:33

Arvasin, että tästä syntyy hyvä keskustelu :P

Mun ehdotukseni olisi seuraava;

Keskinaru lenkkeineen päivineen yksinkertaisesti; tehonsäätö.

Puomi mahdollisimman kaukana kuskista--> ei jarrua
Puomi lähellä napaa --> jarru täysillä

Ja tota chikenlooppia voisi kutsua vaikka vaan lenkiksi, tai kanalenkiksi, tai silmukaksi - putkihaueksi sitä ei voi kutsua sillä se termi on vakiintunut yyterissä jo ammoisina aikoina tarkoittamaan makkaraa :D
MasaF
Advanced Member
 
Posts: 48
Joined: 10.1.2003 15:24

Postby PetriK » 30.1.2003 00:12

Ouch, jarru on leijan - ei puomin ominaisuus. Puomiin voi jarrunarut tuoda vaikka päihin jos käytetään sellaista taivutettua puomia. Samoin depower on leijan, ei puomin ominaisuus.

Viisinaruisessa patjassa voi puomille tuoda mm. seuraavat narut:
- Lennätykseen päihin
- Depoweriin keskelle
- Jarrunarut puomin pähin tai keskelle, ja nämä voi olla kytkettyjä sitten vaikka karkuremmillä ranteeseen (keskinaru ei ole itsestäänselvyytenä jarru ja varsinkin Veskun kommentin jälkeen luin että myöskään pumpattavissa sitä ei kai oikeastaan kutsuta jarruksi)

Puomissa on keskellä "chicken loop" ja "clamcleat" vai mitä ne nyt olivatkaan. On sitten ihan kunkin oma asia mitä naruja ja mistä leijasta noihin kytkee.

Nyt taisin mennä ihan vanhanaikaiseen keskustelunviritysansaan kun vastasin ?

t, Petri
nimim. vasta-alkajan höpinöitäkö...
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Next

Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron