North Rhino7 vs Ozone Instinct Sport

Postby Tapio » 25.5.2007 10:54

Rhino7 10m2 vs Ozone Instinct Sport 11m2

Varmaankin osaa kiinnostaa sitten miten nämä tämän vuotiset leijat eroavat toisistaan. Tarkoitus ei ole arvostella ja pistää paremmuusjärjestykseen vaan kertoa missä nämä leijat eroavat toisistaan, koska juuri nuo fiiliserot ovat niitä makuasioita mistä voi jokainen kiistellä kumpi on parempi. Pienestä kokoerostaan huolimatta nämä leijat ovat todelliselta käyttöalueeltaan aika lähellä toisiaan. Ozone ei ilmoita käyttöaluetta leijalleen, mutta North antaa 10m2 6.6-16m/s 80kg kuskille ja oman kokemuksen mukaan se on aika kohdallaan ja 66kg alue oli vajaasta 6m/s noin 13m/s kieppeille + joku puuska päälle.

Kokemukset kummastakin leijasta löytyvät omista ketjuistaan:
<a href='http://www.kallviksurf.net/kite-jaos/index.php?act=ST&f=2&t=3699&s=4ec9dca0c979b1fd92099584b336e164' target='_blank'>Kokeiltu North Rhino7 10m2</a>
<a href='http://www.kallviksurf.net/kite-jaos/index.php?act=ST&f=2&t=3588&s=4ec9dca0c979b1fd92099584b336e164' target='_blank'> Kokeiltu: Ozone Instinct Sport 11m2</a>

Pääsin ajamaan kummallakin leijalla useamman kerran ja myös vaihtelevissa keleissä. Sportilla kelit olivat noin 3-8m/s puuskiin ja Rhino7 4-13m/s ja puuskat päälle.

Leijat edustavat uusinta uutta hybridi leijoissa. Kumpikin on 5. naruinen, mutta Rhinossa sitä käytetään heti tehdasasetuksena myös turvanaruna.

Puomi

Puomeissa kumpikin luottaa perusmalliseen. Sportin puomi on yksinkertaisemman oloinen ja talvileijoista tuttu pinni-hätälaukaisu tätä hieman korostaa. Rhinossa Ironheart hätälaukaisu näyttää teknisemmältä. Rhinossa takanarujen leadernaruissa on solmut joilla narujen mittoja voi säätää ja näin trimmata leija mileisekseen tai sitten narujen venymisen jälkeen kohdalleen. Sportissa ei ole lennätysnaruissa säätöä vaan ohjekirjan mukaan venymisen jälkeen lyhempiä naruja täytyy venyttää itse kunnes narut taas saman mittaiset.

Kummassakin on clamcleat tehonsäädössä. Sportissa oli vielä talvileijoista tuttu muovinen, mutta kuulemma nyt uudemmissa on metallinen. Rhinossa on metallinen ja se on helposti liikuteltavissa, jolloin puomin liikkumamittaa voi säätää oman maun mukaan tai pitkille/lyhyille käsille. Kummankaan leijan puomin liikkumamatka ei ollut 172cm kuskille liikkaa vaan tehdassäädöin oli mukava ajella.

Rhinossa on lisäksi stopperi, jota voi halutessaan käyttää, jos haluaa ajaa C-tyyliin lyhyemmällä puomin liikkuman tehonsäädöllä ja pyöräyttää kierteet pyöritysten jälkeen pois, mutta jättää koko matka clamcleattiin asti kuitenkin pitkäksi, jolloin tarvittaessa puomin voi "iskeä" stopperia vasten ja näin lykätä sen ylös ja saada koko tehonsäätömatka taas käyttöön. Kokeilin tuota sen verran, että se toimii, mutta ajelin koko pitkällä puomin liikkumamatkalla.

Pumppaaminen
Sportissa on one-pump ja leija täytetään yhdestä venttiilistä. Kun pummpaa leijan niin aivan pieni hetki menee ennenkuin kaikki strutsit täyttyvät täysin. Kun leija on pumpattu erotetaan klipsuillta pikkustrutsit toisistaan ettei yhden tyhjeneminen tyhjennä koko leijaa. Kun leijaa tyhjentää niin mikäli haluaa täysin tyhjäksi on klipsut muistettava avata.

Rhinossa on two-pump. Pikkustrutsit täytetään yhdestä venttilistä (näitä 4 pikkustrutseissa, joista voi käyttää mitä haluaa) ja etustrutsi toisesta venttiilistä. Kun etustrutsi täyttyy niin se samalla eristää pikkustrutsit toisistaan automaattisesti.

Ilmassa
Kun leijat nostaa ilmaan huomaa selvän eron millä fiiliksellä leijat lentävät. Sport lentää etunaruilla ja Rhino tasaisemmin kaikilla. Tästä tulee myös se, että Sportin puomipaine on kevyessä kelissä täysin olematon ja kovemmassakin todella kevyt. Rhinossa puomipaine on selvästi suurempi ja aivan puomi navassa ajettaessa suurempi kuin viimevuotisessa C-leija Rhinossa. Kovemmassa kelissä puomi kauempana tai tehonsäädöstä etunaruja lyhennettyä Rhinon puomipaine kevenee.

Puomipaineen ero tekee sen, että rajakelissä Sport tuntuu hieman tunnottomalta. Vastaavasti Rhinosta tietää tunnokkaasti koko ajan missä se lentää. Kun keli nousee keskialueelle löytyy parempi tunto Sporttiinkin, mutta silti sen antama palaute ohjauksesta ja puomin tehonsäädön paikasta on huomattavasti kevyempi kuin Rhinossa.

Ohjausvoimat vastaavasti ovat lähempänä toisiaan vaikka Rhino on aivan hitusen raskaampi. Vastaavasti Rhino tuntuu kääntyvän pienemmällä puomin liikkeellä ja näin ero tasoittuu vielä hieman. Kun tuulee niin itse ohjausvoimassa ei huomaa eroa ja ainoa ero on, että Rhino on hieman tunnokkaampi ja seuraa puomin käskyä aavistuksen verran ripeämmin kuin Sport. Sportissa tuo aina pieni hitaus tulee siitä, että takanarut ovat vielä keskituulissakin löysemmällä kuin Rhinossa ja käskyn välittyminen leijaan vie murtoosan pidempään

Kumpikin leija hieman kärsii käyttöalueensa alla olevissa tuulissa. Sport sen takia, että ellei tuule niin takanarut jäävät todella löysiksi vaikka puomi olisi navassa ja se laskeutuu tuuli-ikkunan reunaan ja odottaa siellä kunnes tuulta on tarpeeksi, että se lentäisi. Rhino on taas hieman raskaampi leija ja myös se laskeutuu tuuli-ikkunan reunaan, kun keli laskee tarpeeksi. Rhino kuitenkin pysyy kuitenkin ilmassa hieman kevyemmässä kelissä kuin Sport.

Rhino on jäykempi leija ja näin aivan hitusen rauhallisemman näköinen ilmassa ja puuskissa. Puuskissa tulee myös eroa siihen miten ne tuntuvat puomissa. Kumpikin ottaa puuskat hyvin vastaan ja pehmeästi. Ero tulee siitä, että jos puuska on niin kova, että joutuu päästämään hieman tehoa pois niin puuskan jälkeen Sport jää hieman tehottomammaksi eli ikäänkuin tehoa olisi päästänyt liikaa pois. Tuntuu, että Rhinon tehonsäätö on lineaarisempi ja se vetäisi hieman paremmin vähän aliskuutattunakin, kun taas Sport on hieman tarkempi tehonsäädöstään. Käytännössä tämä näkyy ajettaessa siinä, että Rhinolla meno jatkuu tasaisempana, kun taas Sportilla tulee pieni katko ja hidastuminen ajoon kunnes taas vetää tarpeeksi tehoa, että matka jatkuu. Sportin fiilikseen ja todella pikkutarkkaan tehonsäätöön varmastikkin tottuu, jos sillä ajaa enemmän, mutta näillä muutamalla kerroilla ajo oli puuskissa hieman nykivää.

Hypyissä
Kumpikin leija hyppää varmasti tarpeeksi kaikkien makuun. Ja koska en aivan rinnakkain ajanut en osaa sanoa kumpi lentää ja liitää enemmän.

Eroja kuitenkin hieman on. Rhino on hieman enemmän C-leijamainen hypättävä kuin Sport vaikka ei Rhinoakaan saa ohjata niin taakse kuin C-leijaa. Rhino ehkä hyppää hieman enemmän suoraan ylös ja ei lennä aivan niin pitkälle alatuuleen ja näin ollen alastulovauhti on hieman hitaampi kuin Sportissa. Hyppytekniikalla tuota eroa voi varmastikkin kaventaa, mutta näin oli omalla yrittämisellä.

Puomituntuman eroista johtuen Rhinosta olin hieman enemmän selvillä katsomatta missä se lentää. Kumpikin on kyllä sinänsä suoraviivainen tuossa, mutta Sportilla joutui keskittymään hieman enemmän oikeaan leijan ohjaamiseen hypyn aikana.

Vedestä nosto
Kun on normiajokeli niin kumpikin nousee helposti vedestä. Sportissa vain puomi napaan ja sen jälkeen leija kääntyy lähes paikaltaan puomia kääntämällä ja lähtee ilmaan todella helposti ja kevyemmin kuin Rhino. Rhino lähtee samoin puomista kääntämällä, kun on kunnon keli, mutta erona se ajaa ensin aina itsensä rauhassa tuuli-ikkunan reunaan ja nousee sieltä. Ero johtuu osittain siitä, että Rhino on jäykempi rakenteeltaan. Muissa keleissä Rhino nostetaan 5. narun tekniikalla ja lähtee näppärästi.

Jos on marginaalinen keli niin Rhino nousee edelleen 5. narun käytöllä sen kummemmitta ongelmitta. Sport taas saattaa jäädä veteen odottelemaan puuskaa ellei tuuli riitä leijan kääntymiseen. Näinollen Sportin kanssa täytyy olla hieman tarkempi kelin laskiessa milloin tulee rantaan ettei tarvitse uida.

Turvavälineet
Kummassakin on toimiva hätälaukaisu. Northin Ironheart on kyllä helpompi kasata vedessäkin ja sen käyttöä ei tarvitse sen takia empiä. Sportin pinni laukaisu voi olla aalloissa hieman haastavampi, mutta harjoittelulla sujuu.

Kummankin leijan voi säätää laskeutumaan tuuli-ikkunan reunaan, kun päästää puomin eteen. Sport tekee näin tehdassäädöillä aina, kun taas Rhino vain kevyissä ellei clamcleattia siirrä ja pidennä puomin tehonsäätömatkaa. Muutoin Rhino laukaistaan aina 5. narun varaan ja se laskeutuu vedottomana alas.

Kun Sport on vedessä puomi edessä tuuli-ikkunan reunassa on siinä hieman vetoa. Ei merkittäväksi, mutta uimasiltaan se vetää kyllä leijan suuntaan. Jokainen voi kokeilla tämän myuös omalla leijallaan eli vetoa on sen verran mitä leijaa vedestä nostaessa, kun se on tuuli.ikkunan reunassa. Totaalisesti Sportista ei saa vetoa pois kuin laittamalla karkuremmin yhteen lennätysnaruun ja sille onkin paikka olemassa, jossa on o-shit handle. 5. narun safetya joutuu Sporttiin rakentamaan jo enemmän, koska 5. naru on kiinteästi kiinni etunarujen kanssa ja myös leijan päästä on poistettava anti-invert naru 5. narusta tippeihin.

Yhteenveto
Kumpikin ovat hyviä leijoja ja kehittyneet viimevuotisista. On sitten kuskista kiinni arvostaako todella kevyttä puomipainetta ja ohjaustuntumaa vaiko tarkempaa ja ehkä hitusen raskaampaa tuntumaa. Myös turvajutuissa ja vedestä nostossa on eroa.
Tapio
Tmi Tapio Hinkkanen / snowkite.fi
Duotone Kiteboarding
+358 50 5970587
windrider(at)saunalahti.fi
snowkite.fi - leijalautailu - leijahiihto - snowkite
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 239
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere

Postby Tapio » 25.5.2007 11:04

Jäi sanomatta, että kumpikin ovat ennemminkin kokeneemman harrastajan leijoja kuin täysin ensikertalaisen.

Ei siksi, että noita olisi vaikea lennättää tai olisivat mitenkään liian nopeita. Varsinkaan, kun Rhino7 on hyvin tunnokas mitä se tekee. Vaan sen vuoksi, että noista saisi kaiken irti kevyessä kelissä pitää tuntea leija ja tietää puomista mitä se tekee. Tämä korostuu enemmän Sportilla sen todella kevyen tuntuman vuoksi.

Sen mukaan mitä olen kuullut Ozonen tapauksessa Instict light voisi olla vetävämpänä hieman parempi aloittelijalle, jos miettii Lightin ja Sportin välillä.

Northilla on tarjolla Rebel, joka on hieman anteeksiantavampi ja pehmeämpi tunnoltaan kuin Rhino ja sen vuoksi voi olla aavistuksen verran helpompi.

Kyllähän näilläkin varmasti oppii ja niiden käyttöalueella kumpikin toimii kaikilla, mutta hieman kesymmät leijat voivat antaa hieman helpommin alkuun onnistumisenelämyksiä, joita tarvitaan oppimiseen.
Tapio
Tmi Tapio Hinkkanen / snowkite.fi
Duotone Kiteboarding
+358 50 5970587
windrider(at)saunalahti.fi
snowkite.fi - leijalautailu - leijahiihto - snowkite
Tapio
Advanced Member
 
Posts: 239
Joined: 9.9.2003 10:35
Location: Tampere


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest

cron