Mystic puvut!

Postby Paul » 6.5.2007 22:48

Rupee kyrsiin paikkailla joka reissun jälkeen saumoja.Eka repeämä ei mennyt takuuseen kun en ollut varma missä oli revennyt mut nyt rupee saumat ratkeileen ja polvet on halkeemia täys. En tiedä mut jos laatu on tätä niin reilu 1vuosi käyttöä hintaan 250€ on musta aika hyva hinta käyttökerralle. Onko kaikki tälläsiä vai onko mun vaan poikkeus?
Paul
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 30.11.2006 21:28

Postby Vesku » 7.5.2007 06:32

Jaa... mikä puku? Kuivapuku, rättikuivapuku, steamer vai märkäpuku? Itselläni Mysticin steameri on kestänyt ainakin toistaiseksi ihan hyvin kuten muidenkin valmistajien puvut. Puvut ovat kulutustavaraa, mutta materiaaleissa, laadussa ja HINNOISSA on eroja. Lisäksi se miten vedät puvun päälle ja pois, miten kuivatat ja missä säilytät vaikuttaa puvun kestoon. Samoin hankaako trapetsi, liivi, alusasut yms. Erilaiset kemikaalit partavedestä veden epäpuhtauksiin voivat tehdä pahaa jälkeä nopeastikin.

Mutta kyllähän puvun pitäisi reilut "pari vuotta" kestää normaalissa ja käytössä. Perinteiset neopreenipuvut kestävät useita vuosia hyvin hoidettuna. Uusista rättipuvuista on vielä vähemmän kokemusta ja niissä on ollut ongelmia materiaalien ja saumojen kanssa samoin laatu on selkeästi "epätasaisempaa", mutta itse epäilen myös käyttäjästä johtuvia seikkoja.

Tuskin kuitenkaan tumma puku. :)

VESKU



<!--EDIT|Vesku|May 7 2007, 05:33 AM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Ismo » 7.5.2007 09:58

onkos tuo neopreenipuku?

jos on niin pettääkö liima vai repeääkö vierestä?

jos liima pettää niin valmistusvirhe ja pitää saada takuuseen uusi.

jos repeää vierestä niin puku voi olla liian pieni. nuo nykyiset neopreenit ovat erittäin joustavia, ja ovat mukavia vaikka niitä joutuisi venyttämään "liikaa". tai jos puku on ollut liian lämpimässä (jätetty kuivumaan aurinkoon) niin neopreeni on voinut vanhentua ja repeilee nyt vanhuuttaan.

eli tuon sinun kuvauksen perusteella ei kyllä pysty päättelemään mitään, voi vain heitellä arvauksia.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby karri3 » 7.5.2007 13:36

Moi!

Ainakaan minun myymistä puvuista ei ole tullut tällaista palautetta. Olenkin kehunut Mysticin laatua. Omat puvutkaan eivät ole vuoden aktiivisen käytön jälkeen moksiskaan.

Neopreeninkinhan saa reikiä kun potkii eviä tms, mutta kyllähän saumat pitäisi kestää.

Kuivapuku taasen on vielä herkempi kolhuille. Omani on kyllä kestäny huomattavasti paremmin kuin esim takavuosien Ocean Rodeo, mistä liimasaumat tuppasivat aukeilemaan kauden jälkeen.

Ihimettelen...

Terveisin,

Karri 3nen
Image
karri3
Advanced Member
 
Posts: 444
Joined: 23.1.2003 21:09
Location: Espoo

Postby Paul » 7.5.2007 17:32

Virus steameri. Henkarissa olen kotona säilytellyt. Kylppäris kuivaillut.
On revennyt T saumasta liimauksista kaulan ja hartian välistä molemmiltapuolin. Polvien vahvikkeissa vahvikkeen ja neopreenin saumassa halkeemia n. 1cm välein eli sauman myötäisesti vaan sauman "yli".
Olisiko syy sitten liian pieni puku?
Istuu todella hyvin siksi en koosta nurissut ja piti täysin kuivana.
Olen yhden vekin evällä saanut aikaan reiteen mut se oli helppo paikata kun en mennyt sisäkankaasta läpi.
Paul
Newbie
 
Posts: 3
Joined: 30.11.2006 21:28

Postby Ismo » 7.5.2007 18:15

kun neopreeni vanhenee se heikkenee ja repeytyy erittäin helposti. viime syksynä eräällä kaverilla oli aivan uusi puku (ei ollut mystic) joka repeili joka puolelta, ilmeisesti neopreeni oli viallista tai sitten se oli kärsinyt lämmöstä tms.

tuo että se repeilee saumojen yli kertoo sen ettei vika ole ainakaan liimassa. polvessa pukuun ei kohdisty ylimääräisiä venytysrasituksiakaan, eli sen onko puku liian pieni vai ei kyllä näkee helposti. jos sinä et sitä näe, niin kauppias/kokeneemmat harrastajat pystyvät sen kyllä sanomaan.

jos puku on sopivan kokoinen niin sitten pitäisi kokeilla miten helposti se repeytyy, eli venyttää pukua "normaalisti" ja jos puku repeää neopreeni on mennyt vanhaksi. minulla on yksi vanhaksi mennyt puku ja sitä voi venyttää esim pohkeista ja neopreeni venyy. mutta kun venyttää hartioista niin neopreeni repeytyy. puvut kun vanhenevat nopeiten juuri hartioista. uv säteily on pahasta.

ja vuodessa puvun ei kyllä pitäisi vanhentua, ellei materiaalissa ole jotain vikaa tai sitten pukua on kohdeltu väärin.

pukua kannattaisi kyllä näyttää jollekin henkilölle jolla on enemmän kokemusta neopreenipuvuista. mutta voi olla ettei varsinainen syy enää selviä, saati että sen pystyisi todistamaan.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests