kuiviksen kaulamansetti

Postby songette » 29.3.2007 13:16

mitä keinoja OIEKASTI venyttää kaulamansettia? Toi mansetti kattilanympärille ei toimi, palautuu jälleen normaaleihin mittoihinsa ja puristaa niin vietävästi.En viitsi leikellä ihan vielä pukua,ku justiinsa tuli postista.
songette
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.4.2006 16:51

Postby Vesku » 29.3.2007 22:05

Moi!

Taitathan mansetin kaksinkerroin, kun laitat sen päälle? Eli vedät mansetin kaulalle siten, että suuaukko on alas ja mansetti lähtee kaulaa ylös ja kääntyy sitten alas.

Jos vieläkin tuntuu pahalta, niin ei auta kuin lähteä leikkaamaan MILLI kerrallaan - jos kattilan ympärivenytys ei auta. Muista leikata siten, että leikkaussaumaan ei jää teräviä viiltoja, josta mansetti voisi revetä.

Terkuin,

VESKU
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby songette » 29.3.2007 22:33

no joo, toi mansetti kaksin kerroin lisää tietysti hieman mukavuutta!Mutta pikkuisen vielä on liian tukala, laitan vuorokaudeksi venytykseen ja jos ei tärppää niin sitten milli pois.
ja uutta kokeilua... Kiitos vinkistä! Noilla käsi ja jalkamanseteilla ei varmaan ole väliä miten ne puetaan, kuhan on tiukat? t:puusilmä Pete:)



<!--EDIT|songette|Mar 29 2007, 09:33 PM-->
songette
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.4.2006 16:51

Postby Immu » 29.3.2007 23:44

Ilmasempa ny näkemykseni asiasta tännekin, ku on tämmönen hyvä thread asiasta.

Yleisesti, kuivapuvun lateksimansetit on mitoitettu sillä tavalla, että ne on tarpeeksi tiukat vaikka olisi varsinainen spagettikäsi ja kynäniska :P
Sitä varten ne luonnollisesti on liian tiukat useimmille, ja niitä täytyy vähän suurentaa että ei mee pää, kädet ja jalat siniseks.

Uudella puvulla homma menee parhaiten suunnilleen näin:
-hommaa vaikkapa 4 1,5l limsapulloa, ja pujota ne hihojen ja lahkeiden mansetteihin. Kaulamansettia varten joku isompi purnukka, esim kaulaasi paksumpi lasipurkki tai vaikka kattila. Anna venyttimien olla paikallaan vaikkapa vuorokausi tai pari.
-Sitten kokeile pukua uudelleen. Luultavasti puku ahistaa edelleen vielä melkolailla yhtä paljon kuin ennen venytystäkin :rolleyes:
-Leikkaa liian tiukkoja mansetteja varovaisesti vähän kerrallaan pienemmäksi, sakset on hyvä työkalu.
-Kun puku alkaa tuntua mukavalta, kokeile pitää sitä vaikka tunti päällä. Jos taju lähtee, ei oo leikattu tarpeeks. :blink:
-Järki mukana tässä. Ei oo vaikeeta. Ahdistaa = liian pieni.

Ei ne mansetit kovin paljoa käytössä veny. Ainakaan mulla ei oo venyny. Leikkasin oman kaulamansettini suht mukavaksi, eikä sieltä vielä tähän päivään mennessä oo vettä valunu sisään. Eikä se niin vaarallista oo jos sieltä oikein kunnolla pannuttaessa vähän lirahtaa, pienempi harmi se on ku jatkuvasti sinertävä pää.

Mä oon pukenu kaulamansetin ihan yksinkerroin, eipä oo juolahtanu ees mieleen kokeilla toisinpäin <_<
Mutta käsiin ja jalkoihin ne kuuluu laittaa "yksinkerroin!" Jos laitat käsimansetin tollei kaksinkerroin, ni huomaat kyl hyvin pian et tulee märkä hiha :lol:



<!--EDIT|Immu|Mar 29 2007, 10:47 PM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Vesku » 30.3.2007 07:18

Kun ottaa mittatilauspuvun, niin voi valita mansettien koot ja mallit mieltymyksensä mukaan. :)

Mansetteja on erilaisia ja itselläni on käsissä sellaiset paksumpaa kumia olevat mansetit, jotka kestää kovempaa käyttöä.

Terkuin,

VESKU :ph34r:
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Klasu » 4.4.2007 14:38

Jos mansetteja venyttää niin silloin käytännössä vanhentaa niitä paljon. Joten mansetteja EI pidä venyttää

Niitä tulisi leikata raitojen mukaan, ja se on helpompaa kuin kuvittelisi, kuten Immun ohjeissa oli. -niin, ja tietenkin leikkaa mielummin liian vähän kuin liikaa..


Huolellinen saa olla, mutta tässä harrastuksessa on muitakin asioita jossa huolellisuus on plussaa..;)
Klasu
Member
 
Posts: 21
Joined: 20.9.2004 17:03

Postby songette » 13.4.2007 11:16

HALVIN EI VÄLTTÄMÄTTÄ OLE AINA PARAS:)

Ostin siis JOBEn kuivapuvun, ja tompan kanssa hieman ihmeteltiin että miksi tuntuu että puvun sisälle tulee vettä pieniä määriä kun räpeltelee bodykryssiä. Ajattelin, että hihoista saattoi mennä vettä samalla kun ojensin kättä. Teippasin seuraavalla kerralla hihat hienosti kiinni, ja totesin että hyvin pitää hihat vettä. Tyhmä kun olin, niin lähdin hieman kauemmaksi rannasta. reilu 200 metriä ulos rannasta, ja ihme ja kumma kun on manstuolin keleistä kyse oli tuuli sen verran puuskasta, että leijan härsin veteen tuulen lopahtaessa kokonaan:)

Pien sukellus teki hyvää, ja puku piti ihan hyvin vettä. Uin leijaa kohden muutaman nopean vedon jotta saisin sen kääntymään, ja samassa puvun kangas antoi periksi. Jokaisesta liikkeestä tuli vettä sisälle litroittain. Itse pidän liivejä puvun alla, mutta ei siinä hätää hukkumisesta tullut, vaan siitä miten pääsee rantaan kun puku oli napaa myöten täynnä jumalattoman kylmää vettä ja iski pieni paniikki päälle. Rävelsin ja rävelsin ja rannalta tultiin hakemaan veneellä lopulta pois, mutta kokonaisuudessaan noin 15minuuttia jäiden seassa. Jalat oli ihan tunnottomat navasta alaspäin. Vetoketju täysin kiinni ja hihat ihan kuivat.

Joben puvussa vaan jokin antoi periksi, ihan sairasta. Itse en olisi päässyt pois vedestä, mutta hyvä että oli kaverit auttamassa. Jobelta en osta enää muuta kuin aurinkolaseja. meni usko hieman noihin kuivapukuihin. No tilauksessa jo mysticin vastaava, katsotaan onko mistää kotoisin..
songette
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.4.2006 16:51

Postby Immu » 13.4.2007 13:15

songette: siis toi joben rättikuivapuku?
Aika erikoista... saitko selkoa mistä vesi tuli sisään? Oliko joku sauma ratkennut tms?

Mysticillä nyt jo aika paljon ajoa takana, ei ikinä mitään vastaavaa. Heti uutena pukuun tihku vettä perseestä, saumojen risteyskohdasta. Tutkin asiaa ja sauman päällä olevassa liimassa oli silmin näkyvä reikä. Siihen tippa Liquisolee, ja sen jälkeen ei oo vettä tullu pukuun pisaraakaan.

En ole juuri kuullut kenenkään valittavan ainakaan mysticin, typhoonin, saatikka ursukin porhopukujen pettäneen. Eli ilmeisesti ainakin noilla merkeillä puvut on ollu aika hyviä, niitä on kuitenkin melkoinen määrä suomenkin rannoilla. Eli 300 euroon SAA hyvän puvun.


Ai niin! Jos käsimansetista tulee vesi sisään, vedä mansettia ylemmäs ranteesta! Jos mansetti on ihan ranteen päällä, siitä voi helposti tulla vesi sisään. Noi jänteet ranteen "ala"puolella saa jännittyneenä aikaan sen että vesi mahtuu syntyvästä "kolosta" sisään.




<!--EDIT|Immu|Apr 13 2007, 12:23 PM-->
Mun harrikassa on pakki!
Immu
Advanced Member
 
Posts: 535
Joined: 10.3.2005 16:30

Postby Sami » 13.4.2007 13:35

songette: Kyseessä on todennäköisesti valmistus tai materiaalivirhe, yhteys myyjään ja sitä kautta valmistajaan, että syy voidaan tutkia ja mahdollisiin toimenpiteisiin ryhtyä. Tuntuu vähän vaikealta uskoa, että pukua ei olisi testattu ennen käyttöä ja rasituksia otettu suunnittelussa huomioon, vaikka eihän sitä koskaan tiedä.

Hyvä että oli vene käytössä, muuten olisi voinut olla todella tiukka paikka.
Sami
Sami
Advanced Member
 
Posts: 293
Joined: 10.1.2003 17:28

Postby songette » 19.4.2007 16:13

Puku palautettu, ja itse sitä vielä tsekkasin mistä vesi olisi voinut tulla siään: aurinkoon kun kattoi, niin tuntu siltä että puvusta näki läpi reisien kohdalta. Ja sisällä oleva materiaali oli alkanut kuplimaan, eli tuli vaikutelma, että vesi oli päässyt kankaan läpi. Uskomatonta, mutta joka ikinen sauma oli kyllä ehjä..

Tilasin sen Mysticin puvun, ja on se sitten saman hintainen ku toi Jobe, mutta ehkä käyttäjäkokemukset kertovat puolestaan sen laadusta:)

Ai niin, toi jobe oli siis vedetty markkinoilta viime vuonna, kun se oli todettu "ei-täysin-vesipitävä-extreme-olosuhteissa" eli ilmeisesti silloin kun vetää pannut esim veneen perässä eikä kuski huomaa, sun kaatuneen ja narujen kietoutuneen kaulan ja jalan ympärille...

Nyt ei ollut kyse extremestä, sanan oikeassa merkityksessä..
Jees pox, sellsata täältä kotkasta, toivotaan että puku tulee pian!
songette
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.4.2006 16:51

Postby viki » 20.4.2007 10:54

Mors!

Pakko heittää myyjän kommentti kun Kotka kuittaa noin pahasti! Mä oon myynyt n.10 noita pukuja ja tuo on ainoo kun on ollut vikaa. Siinä on ihan selvä materiaalivirhe eli kangas josta puku tehdään on 2 osainen ja tässä on liima tms. ollut perseellään eli niinkuin sanoit puku kupli reisistä ja varmasti päästää vettä läpi. Epäilen kuitenkin että ei sieltä tuolla lailla tule että yhtäkkiä oot napaamyöten täynnä eli kyl se on tullut tihkumalla ja jos et pysähdy ja tarkista asiaa niin.... En mä ainakaan lähde vuotavalla veneellä ylittämään suomenlahtea.
Ikävihän nää jutut on aina mut sä sait rahasi heti takas eli sen puoleen ei pitäis olla valittamista ja kuten sanottu, mä oon myynyt noita aika monta ja veikkaanpa että enemmän tähän puoleen (siis kite/surf) keskittynyt kilpailija on myynyt niitä vielä enemmän enkä ainakaan minä ole kuullut että just tuo tuote on huono, vaikka tuo sinun kappaleesi olikin.

Viki

ps. tulee sieltä Mersun tehtaaltakin välillä autoja mitkä hajoaa heti. Ei se silti tee mersusta paskaa autoa!
viki
Member
 
Posts: 24
Joined: 7.11.2006 20:32

Postby masako99 » 20.4.2007 11:15

Sattuuhan näitä eikä yksi tapaus merkistä mitenkään huonompaa tee, mulla on Joben 5/3 steameri ja enemmän kuin tyytyväinen olen.
masako99
Advanced Member
 
Posts: 255
Joined: 24.2.2003 11:21

Postby Waldo » 20.4.2007 13:14

Niin no.. steamerillä mennessä ei haittaa jos vettä menee puvun sisään ;) mutta jos koko puku on vedetty markkinoilta vihjaa se hieman isompaan ongelmaan kuin vaan muutaman puvun ongelmiin.. noo .. näitä sattuu ja aina kannattaa olla varovainen!!

"ps. tulee sieltä Mersun tehtaaltakin välillä autoja mitkä hajoaa heti. Ei se silti tee mersusta paskaa autoa!"


Viki tässä sinä olet väärässä... on se mersu paska auto ;)



<!--EDIT|Waldo|Apr 20 2007, 12:16 PM-->
-Without risk...there is no adventure-
Waldo
Advanced Member
 
Posts: 100
Joined: 3.11.2004 12:25
Location: vantaa

Postby Tommi » 20.4.2007 16:41

Minä taas ostelen niitä mersun paskoja, kun ne on ainoita missä arvo säilyy edes jotenkin.. :D
Tommi
Advanced Member
 
Posts: 73
Joined: 24.11.2005 12:49
Location: Hamina

Postby songette » 21.4.2007 14:29

En mä tietenkään halua kenenkään bisneksiin puuttua, ja uskon että toi puku oli vaan sen verran epäkuranttikappale, ja mulla oli huono tsägä että jos yksi yhdestätoista on huono laatunen niin ei oon paha suhdeluku.

Mutta sä Viki et sitä voi tulla mulle sanomaan, että täyttykö puku napaan asti vai ei, kun et ollut paikalla katsomassa kun puku avattiin.
Varovaisuutta toki kannattaa nodattaa aina, ja se on hyvä opetus mullekin tässä jutussa:)

Plussaa kuitenkin se, että rahat toimitettiin heti tilille takasin, kun puku oli saatu palautettua, eli ihan pointsit myyjälle, kun homma hoitu sen verran ammattitaidolla...

Mutta hienoa saada keskustelua aikasekss. Tää ei millän muotoa kohdistunut maahantuojaan, vaikkakin se otti kantaa tähän keskusteluun, mutta tuskin olisi vastuuta ottanut jos olisin itseni hukuttanut. Eli, oma oli vikani, mutta puku oli *aska.
songette
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.4.2006 16:51

Next

Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron