Moi!
Tälläkin palstalla on ollut paljon puhetta erilaisista pumpattavien leijojen pikalaukaisusysteemeistä, joilla leija ja ennen kaikkea puomi voidaan vapauttaa siten, että leijasta loppuu veto ja se tulee edes jotenkin hallitusti maahan ja jää sinne leijan karkuremmin varaan.
Tällaista järjestelmää tarvitaan yleensä kun joku menee pieleen vesillä tai sitten nostossa/laskussa. Ja yksin liikkeellä ollessahan puomista irti päästäminen ja hätälaukaisun teko voi olla ainoa keino saada yksin leija hallitusti alas rantaan tultaessa. Tämän takia systeemien pitää toimia ja niiden käyttöä pitää opetella.
Tavallisesti hätälaukaisun jälkeen leija jää karkuremminsä varassa kiinni lennättäjänsä ranteeseen tai trapetsiin. Monet ovat rakentaneet mitä ihmeellisimpiä chicken loppin laukaisuvirityksiä pikalukoista, pinneistä, sun muista, jotka toimivat ainakin periaatteessa hyvin. Aivan samalla intensiteetillä ei kuitenkaan olla keskitytty leijan karkunarun kiinnitykseen.
Koska viime reissulla jouduin pelastautumaan leija vedessä karkuremmin varassa parista kummallisesta tilanteesta, niin muistutan tässä seuraavasta asiasta:
Muista varmistaa, että myös leijan kerkuremmissä on selkästi ja varmasti toimiva pikalukko tai muu irrottautumismekanismi, että pääset leijasta eroon tapaturman sattuessa.
Tällaisia haavereita on monia, mutta listaan alle pari esimerkkiä, että ymmärrätte mitä tarkoitan.
1. Teet hätälaukaisun ja joku muu vesillä liikkuja (vene, surffari, jetski,
laiva, purjevene, tms.) ajaa sinun ja leijan välistä ja tarkertuu naruihin. Mikäli narut jäävät esimerkiksi uimariin tai sruffariin kiinni, niin tilanne on erittäin paha. Jos päästät leijan irti, niin kaikki voima on silloin uimarissa ja hän saattaa vammautua erittäin pahasti.
2. Teet hätälaukaisun ja leijan narut jäävätkin kierrokselle ja leijasta ei lähde kaikki teho irti vaan se nykii sinua kohti rantaa, karikkoa, merimerkkiä, laituria tms.
3. Teet hätälaukaisun ja leija tippuu veteen. Mutta allon harjalta se pyörähtää ympäri ja narut kiristyvät ja leija nousee ilmaan hurjasti pyörien, koska narut menivät solmuun (vrt. kohta 2.).
4. Leijasi sotkeutuu vahingossa tai hätälaukaisussa tuulen alapuolella olevan toisen kiteilijän naruihin, jolloin molemmat joutuvat päästämään leijoistaan irti. Tämä on erittäin inhoittava tilanne, jossa alla oleva on todella suuressa vaarassa.
5. Ajat leijan veteen ja naruihin tarttuu levää tai meriruohoa. Saat leijan ilmaan (tai se lähinnä sinkoaa ilmaan), mutta leija ei ole enää ohjattavissa, eikä hätälaukaisu ota tehoja pois leijasta.
6. Tulet maihin ja lasket leijan yksin rantaan päästämällä puomista irti ja tekemällä hätälaukaisun. Leija lähtee lentoon ja nykäisee sinut karkuremmistä nurin ja lähtee vetämään sinua rantaa pitkin.
Puukko olisi hyvä siinä tilanteessa kun teet hätälaukaisun aallokossa tms. ja sotkeudut omiin naruihin tai joku muu sotkeutuu naruihisi.
Muista, että karannut leija on hyvin vaarallinen tuulen alapuolella oleville, joten käytä harkintaa, ennen kuin päästät leijasta irti ettet aiheuta suurempaa vaaraa muille.
Monet karkuremmit on tehty siten, että ne katkeavat kun veto on liian kova, mutta tähän ei kannata luottaa. Leijasta pitäisikin päästä helposti irrottautumaan kaikissa tilanteissa hallitusti. Ilman karkuremmiähän kukaan ei ajele. Eihän?
Hyviä tuulia!
VESKU :ph34r: