Leijan Karkureemi

Postby Vesku » 30.6.2003 11:01

Moi!

Tälläkin palstalla on ollut paljon puhetta erilaisista pumpattavien leijojen pikalaukaisusysteemeistä, joilla leija ja ennen kaikkea puomi voidaan vapauttaa siten, että leijasta loppuu veto ja se tulee edes jotenkin hallitusti maahan ja jää sinne leijan karkuremmin varaan.

Tällaista järjestelmää tarvitaan yleensä kun joku menee pieleen vesillä tai sitten nostossa/laskussa. Ja yksin liikkeellä ollessahan puomista irti päästäminen ja hätälaukaisun teko voi olla ainoa keino saada yksin leija hallitusti alas rantaan tultaessa. Tämän takia systeemien pitää toimia ja niiden käyttöä pitää opetella.

Tavallisesti hätälaukaisun jälkeen leija jää karkuremminsä varassa kiinni lennättäjänsä ranteeseen tai trapetsiin. Monet ovat rakentaneet mitä ihmeellisimpiä chicken loppin laukaisuvirityksiä pikalukoista, pinneistä, sun muista, jotka toimivat ainakin periaatteessa hyvin. Aivan samalla intensiteetillä ei kuitenkaan olla keskitytty leijan karkunarun kiinnitykseen.

Koska viime reissulla jouduin pelastautumaan leija vedessä karkuremmin varassa parista kummallisesta tilanteesta, niin muistutan tässä seuraavasta asiasta:

Muista varmistaa, että myös leijan kerkuremmissä on selkästi ja varmasti toimiva pikalukko tai muu irrottautumismekanismi, että pääset leijasta eroon tapaturman sattuessa.

Tällaisia haavereita on monia, mutta listaan alle pari esimerkkiä, että ymmärrätte mitä tarkoitan.

1. Teet hätälaukaisun ja joku muu vesillä liikkuja (vene, surffari, jetski,
laiva, purjevene, tms.) ajaa sinun ja leijan välistä ja tarkertuu naruihin. Mikäli narut jäävät esimerkiksi uimariin tai sruffariin kiinni, niin tilanne on erittäin paha. Jos päästät leijan irti, niin kaikki voima on silloin uimarissa ja hän saattaa vammautua erittäin pahasti.
2. Teet hätälaukaisun ja leijan narut jäävätkin kierrokselle ja leijasta ei lähde kaikki teho irti vaan se nykii sinua kohti rantaa, karikkoa, merimerkkiä, laituria tms.
3. Teet hätälaukaisun ja leija tippuu veteen. Mutta allon harjalta se pyörähtää ympäri ja narut kiristyvät ja leija nousee ilmaan hurjasti pyörien, koska narut menivät solmuun (vrt. kohta 2.).
4. Leijasi sotkeutuu vahingossa tai hätälaukaisussa tuulen alapuolella olevan toisen kiteilijän naruihin, jolloin molemmat joutuvat päästämään leijoistaan irti. Tämä on erittäin inhoittava tilanne, jossa alla oleva on todella suuressa vaarassa.
5. Ajat leijan veteen ja naruihin tarttuu levää tai meriruohoa. Saat leijan ilmaan (tai se lähinnä sinkoaa ilmaan), mutta leija ei ole enää ohjattavissa, eikä hätälaukaisu ota tehoja pois leijasta.
6. Tulet maihin ja lasket leijan yksin rantaan päästämällä puomista irti ja tekemällä hätälaukaisun. Leija lähtee lentoon ja nykäisee sinut karkuremmistä nurin ja lähtee vetämään sinua rantaa pitkin.

Puukko olisi hyvä siinä tilanteessa kun teet hätälaukaisun aallokossa tms. ja sotkeudut omiin naruihin tai joku muu sotkeutuu naruihisi.

Muista, että karannut leija on hyvin vaarallinen tuulen alapuolella oleville, joten käytä harkintaa, ennen kuin päästät leijasta irti ettet aiheuta suurempaa vaaraa muille.

Monet karkuremmit on tehty siten, että ne katkeavat kun veto on liian kova, mutta tähän ei kannata luottaa. Leijasta pitäisikin päästä helposti irrottautumaan kaikissa tilanteissa hallitusti. Ilman karkuremmiähän kukaan ei ajele. Eihän?

Hyviä tuulia!

VESKU :ph34r:
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby karri3 » 30.6.2003 13:00

Lisäksi muistutan, että toimiva karkunaruviritys on AINOA TURVALLINEN TIE TULLA TAKAISIN RANTAAN VESILTÄ!

Yleensä jos pelkästään tahdot, että harrastusvälineesi kestää kauemmin kuin muutaman käyttökerran. Jos rannalla ei ole OSAAVAA avustajaa, kannattaa leija laskea hallitusti veteen ja sen jälkeen toimia kutakuinkin seuraavasti:

1. Laukaise itsesi irti chicken loopista ja päästä leija karkunarun varaan.
2. Kelaa itsesi leijan luo pelkästään ja ainoastaan karkunarua pitkin. (KIRJOITAN PUMPATTAVISTA).
3. Ota leijan etustrutsista kiinni.
4. Hae puomi.
5. Mene rannalle.
6. Varmista leija.


HÄTÄTILANNE KOVEMMASSA KELISSÄ:

Jos olet taas hätätilanteessa ja jalat eivät yllä pohjaan:

1. Laukaise itsesi irti chicken loopista ja päästä leija karkunarun varaan.
2. Kelaa itsesi leijan luo pelkästään ja ainoastaan karkunarua pitkin. (KIRJOITAN PUMPATTAVISTA).
3. Ota leijan etustrutsista kiinni.
4. Kelaa itsesi etustrutsin keskelle ja tyhjennä sitä sen verran, että saat taivutettua leijan kärjet yhteen.
5. Sen jälkeen ota leijan päistä kiinni, niin voit käyttää sitä pelastautumispurjeena (sivu)-myötäiseen.

Vältä aina naruihin sotkeutumista. Joka tapauksessa on hyvä olla narujen katkaisuväline mukana, kun joutuu tosi tilanteeseen. Se kannattaa olla myös kiinnitetty sllä tavalla, että se ei aiheuta sinulle vaaraa ja saat sen helposti ja nopeasti käyttöön tosi tilanteessa.


HÄTÄTILANNE KEVYESSÄ KELISSÄ:

Jos esimerkiksi tuuli loppuu ollessasi kaukana rannasta.Ja voimat riittää (ja vain kevyessä tuulessa), niin turvallisinta punoa narut puomin ympärille seuraavasti:

1. Kelaa ensin karkunarua leijan halkaisijan verran puomin ympärille.
2. Vasta tämän jälkeen voit ottaa 3 muutakin narua alkaen puomista.
eli vain karkunaru on koko ajan tiukalla.
3. Päästyäsi leijan luo voit alkaakin sitten uimaan vapaasti valitsemaasi suuntaan tai käyttää leijaa purjeena kuten aiemmin mainitsin.


Ja jossain vaiheessa tulee tilanne jolloin voi olla pakko luopua rakkaasta harrastusvälineestä henkensä pitimiksi! Esimerkiksi, jos leija tarttuu kala verkkoon.


Kommenttia saa laittaa, niin korjailen sitä mukaa.... olen kova poika tekemään kirjoitus virheitä. Heheh!
Image
karri3
Advanced Member
 
Posts: 444
Joined: 23.1.2003 21:09
Location: Espoo


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron