Sonic 3

Sonic 3

Postby haare » 24.3.2020 08:43

Taustaa: Speed 3 on leija, jolla on erityinen merkitys minulle. Opin sen kanssa lajin pariin. Kaverini hommasi tuolloin uuden flysurferin sonic fr:n. Kokeilin sitä kertaalleen ja olin samantien koukussa. Speed 3 kanssa hyppiminen tuntui samalta, kun olisi noussut hissillä pari kerrosta. Sonic oli erilainen, se tuntui kuin olisi ampunut itsensä taivaalle katapultin voimin. Laitoin speedit saman tien myyntiin ja ostin tilalle setin sonic fr -leijoja käytettynä. Fr oli kuitenkin varsinkin pienessä koossa vaikea ajettava. 9m leija vaati puuskaisessa järvituulessa tauotonta ohjausta ja silti tuntui, että pysyyköhän tämä hanskassa. Flysurfer toi niihin aikoihin sonic 2 myyntiin. Se oli huima edistysaskel. Se oli vakaampi, hyppäsi vähintään yhtä hyvin ja kärjet pysyivät paremmin ilmatäytteisinä. Minulla oli 11 & 18. Opin 18 kanssa rotaatiohypyt molempiin suuntiin ja ilmaakin uskalsin ottaa ihan eri lailla kuin aiemmilla leijoillani. Woolla meni ensimmäistä kertaa 10m rikki. Sitä sanotaan että pienellä leijalla on helpompi hypätä korkealle. Olen aina ollut eri mieltä. Iso leija on paljon anteeksiantavampi. Sen kanssa ei tarvitse pelätä talvella laskeutumisia. Siinä on ns laskuvarjoefekti.
Sonic 2 ei ollut täydellinen. Sen täyttäminen vaati omat jipponsa ja se backstallasi erittäin helposti. Se oli myös epävakaa ikkunan reunassa. Turhauduin kun flysurfferilta ei tullut mitään uutta ja päätin kokeilla muita merkkejä. Mulla oli käytössä Peter lynnin aero v1 ja v2. Ozone r1v2, elf joker 5, fone diablo v1. Kaikissa oli omat hyvät puolensa. Aerot ovat ikkunan reunassa profiiliin nähden vakaita, r1 on erittäin hyvä depower, joker oli no, halpa. Diablo v1 on pienessä koossa edelleen yksi suosikeistani, isommat koot olivat kuitenkin vähän laiskoja kääntymään. Flysurfferilta hommasin racen, joka ei ollut mun juttu. Myrskyleijaksi ostin soulin, mutta sekään ei ole omaan käteen ihanteellinen.
Sonic3
Hommasin nämä saman tien, kun kuulin maahantuojalta, että uudet leijat on tulossa. Ostin omalla rahalla, ei oo vielä mikään merkki hoksannu sponsoroida.
Kun leijat tuli, kiinnitin huomiota selvästi aiempaa ohuempaan profiiliin. Ar vaihtelee kokojen välillä, mutta oleellista eroa vanhaan ei ole. Kangas on tuttua uudemmista flysurfereista. Briddlet ovat uutta, ohuempaa materiaalia.
Ensivaikutelma:
Olen päässyt nyt testaamaan kertaalleen 9m ja kertaalleen 13m.
Vertailu sonic 2
Jos pitäisi valita leija, jota uusi sonic eniten muistuttaa, se olisi sonic 2. Siinä on sama ärhäkkyys. Siinä on sama patjaleijalle epätyypillinen räjähtävä pop, mistä pumppuleijailijat puhuu. Erojakin löytyy. Sonic 3 täyttyy paljon nopeammin. Se on hivenen vakaampi ilmassa, ero ei ole suuri. Edelleen ikkunan reunaan ei paikallaan ollessa parane leijaa päästää. Ajaessa sen sijaan leija viihtyy siellä hyvin. Pop on vähintään yhtä hyvä kuin vanhassa versiossa. Silti glide on saatu merkittävästi paremmaksi. Jopa 9m tulee alas kuin höyhen. Backstall on eliminoitu lähestulkoon kokonaan, tämä on omalla kohdallani ehkä se suurin parannus. Tämä tekee hyppäämisestä helppoa, vähemmän teknistä. Leija ei tukehdu puomi mahassa yhtä herkästi ja glide säilyy pienistä ajovirheistä huolimatta.
Depower on nyt samassa kastissa R1 kanssa. Puomi ulkona veto häviää lähes kokonaan. Osaavissa käsissä leijan ikkuna on ihan järjetön. Ajoin eilen 9m leijalla 4-6ms pohjatuulessa ilman mitään ongelmia.
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32

Re: Sonic 3

Postby haare » 24.3.2020 08:47

Vertailu aero
Sonic hyppää 1.5x korkeammalle omalla kohdallani. Molemmilla leijoilla olen ajanut paljon. Aiemmista poiketen sonic 3ssa on glide melkeen samaa luokkaa kuin aerossa. Korkeamman hypyn vuoksi hang time on parempi sonicissa.
Aeron vahvuus on ollut se että siinä ei juuri ole backstallia. Sonic on tässä ottanut nyt sen kiinni täysin. Pieni backstall on kisapatjassa toivottavaa, se auttaa tarvittaessa kääntymään jyrkästi. Molemmat leijat olen säätänyt niin, että backstall aktivoituu puomi navassa.
Sonicissa on ylivertainen depower. Kryssikulmissa en ole havainnut oleennaista eroa. Sonic kääntyy vähän paremmin. Aerossa ei ole trimmimahdollisuuksia juurikaan. Sonic 3 on uutena pitkä briddle testi, joka on souleista tuttu. Sillä leijan pitäisi pysyä lähes alkuperäisessä lentokunnossa hyvin pitkään.
R1v2, kolmosta en ole kokeillut
Tämä on ehkä se paras kilpailija. Molemmat leijat ovat hyvin saman tyyppisiä. Sonicissa on vähän ärhäkämpi pop. Glide on hyvin samaa luokkaa molemmissa.
R1 tehdään todella hauraasta ja ohuesta kankaasta. Repeää paljon helpommin kuin muut ajamani leijat. Harrastekäyttöön en oikein tämän vuoksi suosittele. Bridlet ovat kilpailijoihin nähden tarpeettoman paksut.
Säätömahdollisuudet ovat heikommat kun flysurfereissa. Toisin kuin aerosta, niin R1 löytyy sentään lyhyt mikseritesti.
Race
Sonic on helpompi ajettava. Sonic kääntyy paremmin ja on ärhäkkäämpi ampumaan ikkuna eteen. Pop on paljon, paljon parempi sonicissa. Racessa varmaan glide on parempi, mutta omassa koossani (21m) tästä ei juuri pääse hyötymään, kun ilmaa ei tahdo saada 5m enempää kuin reilusti ylitehosena. Race on vaikea kaikessa. En suosittele, ellei käyttötarkoitus ole foilin kanssa kisaaminen.
Soul
Soul on selvästi helpompi leija ajaa. Jos tuuli on kelvottoman puuskaista, soulin kanssa on hauskempaa. Soul ei mene ikkunan reunaan, joten se pysyy helpommin ilmassa. Soul on hiukan kevyempi. Soul hyppää melkein yhtä hyvin kuin sonic.
Soul on hyvä valinta 1. Patjaksi. Sonic on sitten valinta, jos haluaa paremman depowerin, enemmän ilmaa hyppyihin ja tykkää aukoa leijasolmuja.
Yhteenveto
Mulla on vasta muutama tunti takana sonic 3 kanssa. Se on palauttanut innon lajia kohtaan ja en malta odottaa iltapäivään, jolloin pääsen sen kanssa seuraavan kerran vesille. Meillä moni on sitä mieltä, että järvi on vielä jäässä, mutta on siellä sulaakin, jossa suhata. Suosittelen soniccia lämpimästi niille, jotka haluaa parhaan performanssin hooked in -ajoon. Jos taas miettii ekaa patjaleijaa tai toivoo vakautta, hankkisin soulin.
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest