Parhaat vinkit kylmille keleille?

Parhaat vinkit kylmille keleille?

Postby Erno_S » 3.2.2020 00:43

Muutama vuosi on tullut leijalautailtua kylmissä vesissä ja ilmoissa (0-4 astetta) ja välillä sattuu kuulemaan tai lukemaan hyvistä varusteista kylmille vesille.
Olen tähän kerännyt joitakin omia kokemuksia ja myös lyhyitä arvosteluja. Lisää omat vinkkisi vastaamalla ketjuun! Suurin osa tuotteista ja ideoista on rannalta muilta surffareilta kopioituja.

Märkäpuku
Märkäpuku on siitä kiva että voi uida hyvin ja tehdä kaikenlaisia temppuja ilman että tarvitsee ilmapallona tippua veteen (kuivapuvulla enemmän painetta ja loukkaantumisriskiä jos kovat voimat).

Uusimmat (varsinkin vähän kalliimmat) märkäpuvut ovat todella lämpimiä. Ostin itselle muutama viikko sitten Patagonia R5 6.5mm / 5mm märkäpuvun.
Nyt on ollut useampi 2 astetta keli ja meinaa varsinkin aluksi tulla liian kuuma. Käytännössä voisi sanoa että tämä on melkein kuivapuku, sillä esim. jos jättää alle vaatteita ne eivät kastu (ainakaan muutamien käyttökertojen jälkeen). Tietysti tähän ei missään nimessä kannata kusta. Koko selkä/rinta/reidet ja jalat on sisältä sellaista pehmeää lämpöeristettä/materiaalia. Tämän tyyppistä ratkaisua kannattanee etsiä leijalautailuun ainakin keskikropan ja reisien osalta. Märkkärin hihat ja huppu jne. on niin hyvin waterblokattu että mitään ei tule sisään pukuun vaikka kovaakin iskeytyy veteen. Sekin auttaa että hihoissa ei taas ole tota pehmeää sisämateriaalia vaan ainoastaan neopreenia? (tai mitä tämä patagonia nyt käyttääkin), ei ihan niin lämmin mutta tiukka ja vesi ei kulje kroppaan asti.

Useimmat nettikaupat tekee niin että jos ei vähään aikaan tee tilausta loppuun saa 10% alen ainakin. Eli tilaus sisään ja alennuskoodia odottelemaan. Ainakin freezeproshop.com ilmainen toimitus ja 10% alen kun ekaa kertaa asiakkaana, hetki piti koodia odotella. Lisäksi jos ei itse ole sitä suosituinta märkäpukukokoa voi saada edellisen vuoden malleja halvalla. Ainakin Patagonia R5 osalta fit on todella hyvä, mittani ovat heidän nettisivun LT mittoja vastaavat, itse olen aika tarkkaan intervallien puolivälissä tai yli.
https://eu.patagonia.com/sk/en/product/mens-r5-yulex-front-zip-hooded-full-wetsuit/88496.html?dwvar_88496_color=BLK&cgid=mens-wetsuits#tile-1=&start=1&sz=24

Aikaisempaa kokemusta: 5mm mystic 5v vanha ilman huppua jäätyi pystyyn tunnissa jos alle 8 asetta ja core lämmöt laski heti (oli erillinen huppu). Ei ollu terveellistä.
6mm/5mm oneil superfreak hupulla 3-4 vuotta kesti liimailemalla, nyt alkaa olkapäät kulumaan läpi. Todella flexi verrattuna Patagonian R5 mutta oli jo uutena kyllä enemmän vettä imevä eikä mikään "kuivapuku". Hyvä märkkäri jos ei tarvii hirveesti alle 10 asteen mennä. 4-7 astettakin meni kun laitti alle lämpöasua ja neopreenipaitaa että core pysyi lämpimänä. Mutta kyllä se on vähän selviytymistä ainakin henkilölle kellä tulee helposti kylmä varpaisiin ja sormiin. Hyvä hintalaatu suhde (taisi maksaa 230eur).

hanskat
NRS toaster mitts on aivan loistava grippi ja joustavuus. Näitä ainakin yhdessä vaiheessa sai suomestakin melontaliikkeistä, olisinko omani ostanut https://www.welhonpesa.fi/s/yhteystiedot
https://www.nrs.com/product/25027.03/nr ... s-closeout
Vain 3mm paksut mutta alla voikin käyttää haluamiaan hanskoja. Esim. itse olen käyttänyt seuraavia alushanskoja (https://varuste.net/Roeckl+Kopenhagen?_tu=90645). Jos oikeen hifistellään voi alushanskojen päälle laittaa viel vaikka jotkut ohuet kertakäyttökumihanskat mitä käytetään esim. ruuanlaitossa. Jos ei tämäkään riitä ennen surffia termarista lämmintä vettä hanskoihin. Noudattamalla edes osaa näistä ideoista ei varmana sormet jäädy ja puomiin on hyvä grippi ilman turhaa hanskojen muodon vastaan puristamista.
Jos tavoitteena on tehdä temppuja joissa haluaa laittaa sormet puomin väliin on perusteltua käytää sormikkaita. Todella hyvä grippi on
ursuitin 5 sormisessa mallissa, 3mm.https://varuste.net/Ursuit+5-sorminen%2C+3+mm?_tu=1285
Todella hyvä flexi myös ja sormikkaat kannattaa aina ostaa mielummin liian isona kuin pienenä että veri kiertää, se kireys jäädyttää nopeiten. Jos löytää riittävän isot hanskat ettei kiristä alle voi laittaa myös yllä mainitut alushanskat, kertakäyttökumihanskat ja kuumaa vettä ja taas voi melko pitkään surffata. Ei tosin sama asia kuin kintaat mutta joskus grippi on pienien sormien lämmittelytaukojen arvoista.
Onko joku löytänyt oikeasti hyviä paksumpia (ja lämpimiä) sormikkaita joissa olisi oikeasti hyvä grippi?

Tossut
Itsellä on bootsit käytössä ja koska ne on flexible size pystyn käyttämään 7mm sukkia mitkä riittää hyvin.
Tossuissakin (tai bootseissa jos niillä talvella aikoo harrastaa) tärkeää on se että ne ei kiristä liikaa varpaita tai jalkapöytää.
Eli verenkierron kannalta fit on todella tärkeä. Yhdet parhaista tossuista mitä olen omistanut on Xcelin 7mm. Ei vaan ikinä tullut kylmä.
Esim. rip curl 5mm tossuilla jääty jalat heti.
Erno_S
Member
 
Posts: 18
Joined: 2.6.2015 21:39

Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron