vinkkejä leijailuun

Postby masako99 » 11.3.2003 14:29

viikonloppuna kokeiltiin eka kerran leijaa ja saatiinkin se ihan hyvin ilmaan ja päästiin jopa eteenpäinkin.tuuli oli melko heikkoa ja välillä loppui kokonaan ja leija rysähti maahan kuin kivi. leijana naish arx 9.5.nyt olis mukava saada vinkkejä hieman kovempaan tuuleen.eli miten leija kannattaa nostaa ilmaan suhteessa tuuleen.yksi huomio oli että leija pyrki nousemaan melko korkealle ihan pystyyn, mikä tässä syynä (tuuli) ehkä vai??lennätykseen päästiin ihan hyvin jyvälle ja nyt on jo tuntumaa miten leija käyttäytyy.kaikki vinkit tervetulleita!!
masako99
Advanced Member
 
Posts: 255
Joined: 24.2.2003 11:21

Postby Vesku » 11.3.2003 23:03

Mä yritän laittaa jotain vinkkiä.

1. Leija nostetaan ilmaan tuuli-ikkunan sivusta. Avustaja pitää leijaa kohden tuulta seisomalla leijan sivulla eli leija on avustajan ja lennättäjän välissä. Lennättäjä on noin 80 asteen kulmassa myötätuulesta NARUT TIUKALLA. Avustaja PÄÄSTÄÄ leijan irti (ei heitä) ja ohjaaja ohjaa sen varovasesti tuuli-ikkunan reunaa pitkiin hieman ylöspäin. Ei liian kovaa suoraan zeniittiin, että leija ei nykäise ilmaan. Kun on kova tuuli, niin VARMISTA, ETTÄ OLET VETÄNYT TEHONSÄÄDÖSTÄ KAIKKI TEHOT POIS ENNEN NOSTOA (tästä kannattaa tehdä tapa aina leijaa nostaessa, koska tehot saa yhdellä nykäisyllä takas).

2. Leijaa ei kannata pitää suoraan pään yläpuolella zeniitissä, koska se voi tippua "kuin kivi" alas, jos se lentää yli selän puolelle ja narut löystyvät. Kun leija on esim. noin klo 11.30:ssa, niin sitä on helpompi ohjata kun laittaa siteet kiinni. Periaatteessa leija voi olla vaikka 10 cm lumen yläpuolella, jos vaan ohjaa leijaa.

3. Kun ajat leijalla, niin aja se mahdollisimman alas, että veto on sivulle eikä ylös, jolloin voit kantata paremmin vastaan. Aluksi tietysti pelottaa, että leija tippuu maahan, koska se on "niin lähellä" maata. Muutta tyypillinen virhe on ajaa leija aivan turhan ylhäällä, jolloin trapetsi nousee korviin ja veto yläviistoon. Kun tuulta on tarpeeksi leijaa ei tarvitse ohjata siniaaltoa vaan se pysyy nätisti parkissa haluamallasi korkeudella.

4. Toinen virhe tapahtuu helposti kovalla kelillä, kun alkaa vauhti pelottaa, niin ohjataan leija ylös vaikka tehot saisi paremmin pois ajamalla leija ALAS tuuli-ikkunan sivuun ja kanttaamalla lauta poikittain ja perse maahan. Siellä on parempi huilata, kun leija ei pyri nykimään ilmaan tai lentämään yli selänpuolelle. Tuuli saa nousta ja homma pysyy hanskassa kokoajan.

5. Mitä enemmän tuulee, niin sitä nopeammin leija liikkuu ja kääntyy. Pyri siis tekemään KEVYITÄ ohjausliikkeitä. Ole erittäin varovainen silloin kun leija on ylhäällä klo 11-13, koska siellä tehty ohjausvirhe nykäisee sinut ilmaan ja loukkaantumisvaara on suurempi kuin vaakasuorassa jäällä raahautuminen. Jos sinulla on pumpattava leija, jossa on useita takanarujen kiinnityskohtia takareunassa, niin tuulen noustessa siirrä narut keskemmälle, jolloin leija ei käänny niin nopeasti.

6. MUISTA ETÄISYYS!!! Pidä aina vähintään 100 metriä etäisyyttä rantaan, puihin, rakennuksiin, pilkkijöihin yms. yms. Etäisyys on paras turvatekijä.

Kevyellä kelillä leijan lennättäminen vaatii taitoa, koska pitää ennakoida tuulessa olevat reiät ja pitää leija jatkuvasti liikkeessä. Eikä se ole edes hirveän kivaa IMHO. Kovalla lumella ei tarvita niin paljon vetoa, joten kevyemmällä kelillä riiittää pienempikin leija.

Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apua. Ja kypärä päähän!

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Mar 11 2003, 10:09 PM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby masako99 » 12.3.2003 11:18

crossimiehenä varustus on taattu, kiitti vinkeistä ja taas la sessioihin
masako99
Advanced Member
 
Posts: 255
Joined: 24.2.2003 11:21

Postby heikki » 12.3.2003 16:16

ja mee leijakurssille niin opit nopeesti..
heikki
Advanced Member
 
Posts: 104
Joined: 29.1.2003 09:45


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron