Vinkkejä foilihommiin

Vinkkejä foilihommiin

Postby haare » 6.5.2017 08:24

Hei!

Alpinen tilaus on vissiin lähössä ja kohta on taas uusia harrastajia foilien kanssa. Aattelin kasata tähän omia vinkkejä ja toivon että kokeneemmat foilaajat lisäävät omansa. Itsellä alkaa just ja just sujumaan pikku hiljaa, käännöksissä koskee lauta kyllä vielä yleensä veteen.

0) Ostaessa:
Hommaa foili, joka on mahdollisimman stabiili ja "huono kääntymään"
- leveä etusiipi
- Etusiipi, joka kaartaa kärjistä alaspäin, tai vaihtoehtoisesti takaevä
- Kevyen kelin siivellä on mukavampi harjoitella, kun nopeus ei ole liian kova.
- Lyhyt masto ei ole välttämätön, mutta helpottaa harjottelua huomattavasti.

Varusteet:
- Valjaisiin kannattaa harkita liukuvaa vetopistettä. Esim
Jaystorella, Ride Enginellä ja Dakinella on olemassa tämmöinen systeemi. Helpottaa varvasajoa.

1)
Esivalmistelut:
-Säädä lauta mahdollisimman vedessä pysyväksi
- Eli strapit mahdollisimman eteen. Harkitse, että pidät takajalkaa strapin edessä kokonaan
- Maston kiinnitys mahdollisimman taakse, jos on vaihtoehtoja
- käytä shimmeistä sitä, joka on kaikista "stabiilein"
- Mikäli ei ole surffilaudasta kokemusta, kannattaa varsinkin volyymilautojen omistajan harkita sitä, että ekan session vetää ilman siipiä lautaan tottuakseen.
- Valitse lyhyempi masto, jos semmonen vaihtoehto on käytettävissä.
- Veneen perässä on aina helpompi harjoitella uutta lautaa ekaa kertaa. Itse reenasin näin muutaman session ennen kuin edes yritin järven puuskaisessa tuulessa foilihommia.

1 sessio:
- Hakeudu riittävän syvälle. Ihanteellinen tuulensuunta on side on shore tai sideshore. Onshore tuulella ei kannata alkuun mennä. Riittävän syvälle pääsy on vaikeaa. Body dragging on foilin kanssa haastavaa. Yleensä onnistuu parhaiten ottamalla etustrapista kiinni ja pitämällä lautaa veden tasoisena ja itsensä edessä.
Yritä lähteä vähän alatuuleen ja niin että saisit laudan pohja tasaisena veden päälle. Eli ei saa kantata. Itsellä tämä on helpointa kun menee suoraan sivutuuleen tai lievään alatuuleen. Ylätuuleen on hankala mennä kanttaamatta. Koita saada painosi keskelle eteen laudan päälle. Näin lauta ei ammu taivaisiin.
- Alkuun harjoittele veden pinnassa ajo, jos vauhti meinaa kiihtyä liikaa, kaarra reilusti myötätuuleen ja siirrä painoa etujalalle ilmaan nousun estämiseksi.
- Pyri pitämään leijaa mahdollisimman korkealla. Näin jos meinaat kaatua, se keventää iskua. Lisäksi heti kun meinaa kaatua, kannattaa leijaa vetää takakädellä, jolloin se toimii kaatumisessa jarruna kaartaessaan vastakkaiseen suuntaan.
- Kaatuessa kannattaa hypätä vain kauas laudasta alkuvaiheessa. Tätä varten strapit kannattaa pitää mahdollisimman löysällä, käyttää hookkeja (Slingshot hook) tai strapless.

Sessiot 1-10
Yritä opetella varvasajo. Ainakin omalla kohdalla se muuttui nopeasti jopa helpommaksi kuin kantapää kantti. Varvaspuolella myötätuuleen meno on luonnollisempaa ainakin itselleni. Foilin kanssa nopeasti käy niin, että meinaa herkästi ajautua reilusti ylätuuleen ja tämä taistelee sitä vastaan.
- Käännöksiä voi alkuun opetella tekemällä S-kurvia sivuajossa. Kääntymiseen ei tarvitse kanttia vaan liike lähtee pääosin yläkropan kiertoliikkeellä. Lauta seuraa perässä. S-kurvin harjoittelu auttaa pärjäämään puuskissa. Puuskan tullessa jyrkästi vaan alatuuleen joka tappaa vauhtituulen. Se auttaa pärjäämään myös jos tasapaino meinaa mennä.
-Käännöksistä helpoin on carving käännös kantapää - varvaspuolella ja vastaavasti varvaspuolelta kantapääpuolelle. Tässä pitää olla tarkkana, että pitää painonsa riittävän takana ettei nokka dippaa ja ettei painopiste pyri oikaisemaan niinkuin lumilautaillessa. Jos käännöksessä kanttaa liikaa, niin hyvin helposti painopiste on mutkan sisäpuolella ja kaatuu kumoon.
-Käännökset kannattaa alkuun opetella hitaassa vaudissa lauta veden pinnassa. Eli tiputtaa alkuun foilin veteen painopistettä siirtämällä. Sitten rauhallinen leijan liike yläkautta ja myötäsen kautta carving käännös. Myöhemmin voi sitten tehdä jyrkempää kurvia downloopin turvin kun tuntuu siltä että tasapaino sen sietää.

Puuskissa pärjääminen: Tärkeintä on pyrkiä tunnistamaan puuska mahdollisimman varhain, ennen kuin vauhti on kiihtynyt epämukavan nopeaksi ja tappaa lisäveto alkuunsa. Katseella kannattaa seurata veden pintaa ylätuulen puolella edessä päin. Kun se rupeaa väreilemään puuskasta kannattaa jo ottaa alla olevat konstit käyttöön.
Puuskan tappamiseen on 3 konstia:
a) depower. Eli puomi ulos. Tämä on itsestään selvää, trimmistä kannattaa säätää leija niin, että puomi navassa saat itsesi juuri ja juuri pyöritettyä foilin varaan. Tällöin jää liikkumatilaa eniten puuskiin.
b) Leijan pitää olla riittävän iso, että pystyy pitämään sitä lähellä klo 12. Pyrin itse pitämään leijaa klo 11 tai klo 1. Tällöin pystyn nopeasti puuskan tullessa siirtämään leijan klo 12, jolloin veto tehokkaasti heikkenee.
c) Laudan käsittely. Laudan avulla voi syödä vauhtituulta pois menemällä suoraan myötätuuleen, heti kun narut rupeaa löystymään voi ruveta suoristamaan takaisin sivutuuleen. Näin pyrin tekemään varvaspuolella. Kantapääpuolella puolestaan pyrin kanttaamaan mahdollisimman jyrkästi ylätuuleen, jolloin veto heikkenee, kun leijan pitää ikkunan edessä. Tilanteen vaatiessa voi tietysti tehdä myös päinvastoin, itselle kanttaaminen on ainakin vaan helpompaa kantapääpuolella.

Myötätuuleen ajo:
Lauta tuntuu selvästi kiikkerämmältä myötätuuleen mentäessä, koska leijan veto ei vakauta sitä samalla tavoin.
- Polvet enemmän koukkuun
- Painopistettä pitää usein tuoda selvästi eteenpäin. Ainakin itsellä on laudalla taipumus nousta ylöspäin.
- Leija kannattaa nostaa korkealle. Jos vauhtia on liikaa niin zenittiin ja sitä kautta vastakkaiselle puolelle. Tämä tappaa vedon tehokkaasti ja sitten voikin startata toiseen suuntaan.
- Varvaspuolella myötätuuleen meno on ainakin itselle selvästi luontevampaa.

Foilin huollosta:
Alufoilien kanssa ilmeisesti merivedessä anodisaatioon liittyen pultit voi jumittua. Järvessä olen huomannut lähinnä päinvastaista, että ne löystyy ajan kanssa.
Käytä lyhyttä pulttiavainta. Jos on liian järeä avain, niin pultista saa kannan helposti pilalle. Tällöin onkin sitten porattava kanta irki, joka on hankalaa.
- Etusiiven voi kevyesti hioa (lasikuitu, G10 ja sitten spray maalata päälle. Tämä aika-ajoin lähinnä ulkonäön kohentamiseksi. Pinnan epätasaisuuksista voi seurata foilin vinkumista, josta voi tällä päästä eroon.
haare
Advanced Member
 
Posts: 47
Joined: 6.8.2012 17:32

Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 1 guest

cron