Dyneema narujen sidonta / korjaus / uudet narut

Dyneema narujen sidonta / korjaus / uudet narut

Postby TapaniS » 4.7.2016 14:30

Terppa,

Napsahti lauantaina Best etunaru poikki ihan lenkkiosan tyvestä ja kyllä harmitti.

No nyt on sitten opeteltu tuon dyneema narun sidontaleikit.
Saa siis tehtyä lenkin narun päähän, jonka pitäisi olla kestävämpi kuin nuo "koneen neulomat" ja poistuu vielä se ikävä paksu pötikkä narun päästä.

Onko muut kokeilleet sidontaa? Älkää kertoko ihan kaikkea, mutta noin leijojen naruista puhuttaessa.
Annan omat kokemukset kun pääsen tässä viikolla vielä kokeilemaan.

Innostuin sitten siitä niin, notta tilasin metritavarana vähän naruja, joten jos joku tarvitsee nyörejä niin saa laittaa postia!
22m narut 85€
25m narut 95€
(setti hinta siis neljälle narulle)

Kaikkia muita pituuksia voi toki tehdä myös.
TapaniS
Newbie
 
Posts: 8
Joined: 6.6.2016 10:46

Re: Dyneema narujen sidonta / korjaus / uudet narut

Postby M0_5 » 1.1.2017 14:58

Miten on solmitut narujen päät kestäneet? Millä tekniikalla näitä saa solmittua pitävästi?
M0_5
Member
 
Posts: 10
Joined: 3.2.2013 09:54

Re: Dyneema narujen sidonta / korjaus / uudet narut

Postby Ismo » 4.1.2017 16:07

Ilman ompelua:

https://www.youtube.com/watch?v=d0B6tYTVHVM
https://www.youtube.com/watch?v=ohZyauGKfmc&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=4WW7Qvg3VjI

Jos haluaa ommella niin pujottaa vaan tuon pään tuonne sisään 20cm matkan ja ompelee päältä.

Itse olen tehnyt ompelemalla nuo 13 vuotta, seuraavat voisin tehdä pelkästään pujottamalla (kuten noissa videoissa).

Vastaan on kyllä tullut yhdet narut joissa nuo ei toimi, se oli niin tiheään kudottu että sisälle ei saanut työnnettyä mitään.

Tuohon sisään pujottamiseen ei tarvitse välttämättä mitään noita apuvälineitä, vaan tekee tuosta päästä 5cm pidemmän ja kastaa sen steariiniin niin pää toimii sen jälkeen neulana. Sitten lopuksi katkaiseen pään pois ja ohentaa sen sisään jäävän narun päätä ihan kuin noissa videoissa.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Re: Dyneema narujen sidonta / korjaus / uudet narut

Postby haare » 12.1.2017 14:17

Fixed loop pleissaus on kohtalaisen helppo opetella ja toistaiseksi ei oo mulla yksikään lenkki pettänyt. Pitäisi olla solmua parempi vaihtoehto.

Tätä linkkiä itse olen käyttänyt, mutta ismon versiot näytti identtisiltä.

https://www.youtube.com/watch?v=JwITVYXLwv4

Vinkkejä:
1) Onnistuu aloittelijalta vain noihin punottuihin. Ilmeisesti jotenkin pystyis tekee bridlenarutkin, mutta itse en ainakaan osaa.

- Naru lyhenee sen 15 cm. Eli 10cm menee kaksinkerroin ja päähän tulee 10 cm lenkki, jolloin 15cm lyhenemistä.

- Käyttämäni välineet
1) sakset
2) pihdit
3) pätkä rautalankaa
4) Vaimon kutomispuikko, mahdollisimman ohuelle langalle.

1) mittaa noin 10cm narun päästä, siitä kutomispuikolla läpi. taitetun rautalangan avulla vedä lenkki narua tehdystä reiästä läpi. Sitten vedetään lenkki läpi niin että naru kääntyy. Tästä tulee semmonen itsestään kiristyvä silmukka, jota voi käyttää narujen kanssa, joiden sisälle ei saa ujutettua toista narua (semmosiakin tullut vastaan). Päättelee vaan bowtie solmulla tai muulla sen 10cm narun pätkän.

2) punotusta narusta saa kestävän ja nätin, kun sitten 10 cm eteenpäin menee kutomispuikolla narun sisään. Naru aukeaa helposti kutomispuikolla, työnnetään puikkoa se noin 10 cm kärkeä kohti, kunnes aiemmin tehty reikä tulee vastaan. Sitten vaan ulos narun sisältä. Vedetään puikko pois niin että naru pysyy "kasassa". Sitten taitettu (pihdeillä helpoin taittaa tiukasti) rautalanka tehtyä reittiä pitkin tilalle. Rautalangan avulla saa sitten ujutettua sen 10cm pätkän narun sisään (kts video). Tässä joutuu vetämään todella kovaa.

10+10 cm tulee aika isoja lenkkejä omaan makuun. Olen myös käyttänyt 10+8 cm ja 10+6 cm variaatiota. Ensimmäinen 10 cm on siis päättelynaru ja sitä tuskin kannattaa lyhentää. Toinen 10cm on se lenkin koko. Jos haluaa pienen lenkin, tätä voi lyhentää.
haare
Advanced Member
 
Posts: 53
Joined: 6.8.2012 17:32

Re: Dyneema narujen sidonta / korjaus / uudet narut

Postby M0_5 » 22.3.2017 12:00

Hyviä vinkkejä pitääpä kokeilla. Mistä nuita naruja kannattaa tilata? lähinnä kiinnostaisi ohuimpien harusten (bridle line) askartelu itse.
M0_5
Member
 
Posts: 10
Joined: 3.2.2013 09:54


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron