kokeiltu Peter Lynn Charger-2 18m2

kokeiltu Peter Lynn Charger-2 18m2

Postby Ismo » 22.3.2014 11:38

Tuli tässä kestotestattua viime vuonna julkaistua uusinta ARC:ia. Ajelin kyseisellä leijalla 4 viikkoa melkein joka päivä 6-9 m/s keleissä Hua Hinnissa. Eli keli oli aika tasaista, mutta kun etsi sopivan kohdan niin löytyi hieman puuskaisempaakin tuulta.

Charger-1 tuli 2010 ja tässä https://pulinat.purjelautaliitto.fi/kitebb/viewtopic.php?f=2&t=7798 hieman juttua siitä.

Mitä sitten on muuttunut edelliseen versioon?

Valitettavasti CH-1 ajamisesta ennätti kulua jo liki 1/2 vuotta, niin kaikista asioista ei voi sanoa mitään ihan täsmällistä, mutta:
- puomipaine on sama, eli aika sopiva. Kun tehot on täysillä paine saisi silti olla vielä kevyempi, kun vetää hieman tehoja pois tehonsäätöhihnasta niin paine on aika lähellä parasta mahdollista.
- kääntymisnopeus tuntui samalta, tosin tämä pitäisi testata leijoja vuoronperään ajaen. Mutta aika lähellä samaa se on. Tosin CH-2 on 18m2, CH-1 on 19m2.
- käyttöalue on sama, tämäkin tosin pitäisi testata vuoronperään ajaen, mutta ei tuossa isoa eroa ole.
- tippien päissä on palattu Synergeistä tuttuun 1-rissaiseen harukseen. Tuntuma leijaan on parempi.Vaikka CH-1 haruskin pelasi hyvin, niin siinä oli sellainen ongelma että tuntuma hieman vaihteli sen mukaan missä kohdassa rissat olivat. Ja tuota siis tapahtui lähinnä kovemmassa kelissä jolloin leijalta nimenomaan toivoisi loogista käyttäytymistä.
- leija täyttyy etureunan aukoista paremmin. Kun leijan lähetti taco-asennosta niin leija nousi suoraan ylös ja oli samalla täysi. Tässä siis tapahtunut pientä parannusta.
- relaunchi on helpompi, leijalla ei ole niin suurta taipumusta mennä taco-asentoon kuin CH-1:llä oli.

Se missä on oikeasti tapahtunut iso muutos on leijan käyttäytyminen. Pidän erittäin paljon CH-1, mutta siinä on koko ajan ollut yksi ongelma, eli leijan käytös on ollut satunnaisesti arvaamatonta. Ja varsinkin kovemmalla kelillä tuo on ollut erittäin ikävä piirre. tässä http://www.arcusers.net/viewtopic.php?f=4&t=889 juttua asiasta ja ennenkaikkea miten CH-1 muutetaan CH-1.9 !!!

Tuo minun CH-1 19m2 pelasi liki 3 vuotta hyvin, lukuunottamatta satunnaista arvaamatonta kääntymistä varsinkin kovemmalla kelillä. Eli CH-1 piti välillä katsoa minne se oli menossa, se kun saattoi kääntyä samalla ohjauksella vähän tai vähän enemmän.

Mutta CH-2 ei siis ole enää tuota ongelmaa, se reagoi aina täsmälleen samoin.

CH-2 on paras tähänastisista arceista, tosin muutaman asian siitä voisi vielä parantaa.
- puomipaine olisi kiva voida säätää vielä hieman pienemmäksi ainakin täysillä tehoilla ajettaessa
- tippien päissä olevien tikkutaskujen etupäät voisi tehdä kunnolla kunnon materiaaleista. Nyt siinä on päällä jotain keinonahkaa? ja kummankin tipin etupäästä kyseinen keinonahka on jo historiaa, vaikka se ei ole edes osunut mihinkään.
- tipeissä olevat alumiinikepit voisi korvata joillakin paremmilla kepeillä. Itse olen ostanut hiihtosauvat (10e/pari) ja tehnyt niistä kestävät kepit. Noissa sauvoissa on vaan se ongelma että jos haluaa kepit 2-osaisiksi, niin se vaatii hieman askartelua, minulla onneksi 1-osaisetkin toimivat muualla kuin matkoilla erinomaisesti.

Itse olen niin vakuuttunut tuosta Charger-2, että uusin 9 vuotta palvelleen Venom-1 13m2 kunhan vaan löydän jostakin 12m2 sopivaan hintaan.

Minulla on myös 15m2 CH-1 ja teen siitä CH-1.9. Noissa muutoksissa vaan on se ongelma että Charger-1 valmistuksessa/laadunvarmistuksessa on ollut ongelmia, eli toleranssit ovat olleet ihan liian isoja. Siispä muutos 1.9 versioksi voi onnistua erinomaisesti tai sitten tulos on jotain 1 - 1.9 väliltä.

Tässä muuten vielä linkki http://www.youtube.com/watch?v=uGzAeVYFtVo siihen miten ARC lähetetään vedestä taco-asennosta (tätä kysyttiin tuossa ch-1 yhteydessä)
Ismo
Advanced Member

Return to Leijalautailu / Kiteboarding