Peter Lynn ARC/TwinSkin lähetys/self rescue ohjeita
Posted: 24.9.2013 05:53
Pari videota miten ARCin voi lähettää vedestä
http://youtu.be/uGzAeVYFtVo jossa keliä liian vähän ajamiseen, mutta leija kuitenkin nousee helposti vedestä. Hankalinta on saada leija täytettyä tarpeeksi täyteen.
http://www.youtube.com/watch?v=cKrK93u5deo jossa enemmän tuulta ja hieman erilainen ranta.
- Eli kävellään veteen, rantaan (puihin/kiviin) oltava alaspäin vähintään 50m, mieluummin paljon enemmän.
- avataan leija veden pinnalle
- kiinnitetään chickenloop trapetsikoukkuun
- avataan vetoketju ja täytetään leija mahdollisimman täyteen
- asetetaan ylempi tippi hieman taaemmaksi ja enemmän tuuleen päin (=ylemmäksi) kuin alempi tippi. Tällä on tarkoitus pitää leija taco asennossa. Kun ylempi tippi on enemmän tuulessa, niin tuuli ei pääse tippien väliin aukaisemaan leijaa. Kovemmalla tuulella ylempi tippi pitää laittaa jopa 30cm ylemmäs kuin alempi. Ja kun ylempi tippi on taaempana kuin alempi, leijan aukeaminen helpoittuu.
- Jos tuulee enemmän on tippejä painettava jonkin aikaa veden alle jotta ne pysyisivät paremmin yhdessä/vedessä.
- päästetään leija irti ja keritään narut pois puomilta. Jos mahdollista niin kannattaa kävellä poispäin leijalta leijan takareunan suuntaan. Tässä on tärkeintä etteivät narut pääse kiristymään, silloin leija menee helposti solmuun ja leijan on laitettava safetyn varaan ja aloitettava koko homma alusta.
- Kun narut ovat kireällä nykäistään tehonsäätöhihnasta terävä nykäisy, jolloin leija hieman kääntyy, avautuu ja nousee. Leijasta ja kelistä riippuen nykäisyjä tarvitaan 0-muutama.
Hankaluuksia tuossa taco-lähetyksessä tuottaa muutama asia.
- tuulen puuskaisuus/pyörteet voivat laittaa leijan solmuun vaikka leija nousisikin vedestä. Mitä täydempi leija on sen paremmin se pysyy suorana. 2. videossa leija melkein menee solmuun.
- kun rannassa on rantaplätsis (eli murtuvat aallot) niin naruja purkaessa saa olla todella nopea etteivät narut pääse kiristymään.
- kovalla tuulella leija voi aueta ennenkuin narut ovat suorassa, silloin tuloksena on yleensä solmussa oleva leija ja koko homman tekeminen uudestaan. Eli kovalla tuulella leijaa ei saa täyttää ihan niin täyteen kuin hiljaisella tuulella.
Tuota kannattaa harjoitella ensin hiljaisessa tuulessa ja matalassa rannassa. Mutta vaikka miten paljon harjoittelee niin aina silloin tällöin lopputuloksena on leijan laitto safetyn varaan ja koko homman tekeminen uudestaan.
Tuo sama lähetystapa toimii myös lumella, hiekalla, nurmella, ... leijaa vain ei silloin paineta veden alle, vaan leijan tipit taitetaan kaksin kerroin ja päälle laitetaan jotain painoa (hiekkaa/lunta/...). Ja kun narut ovat suorana niin tipit oikenevat ja paino tippuu pois leijan päältä ja leijan voi nostaa.
http://youtu.be/uGzAeVYFtVo jossa keliä liian vähän ajamiseen, mutta leija kuitenkin nousee helposti vedestä. Hankalinta on saada leija täytettyä tarpeeksi täyteen.
http://www.youtube.com/watch?v=cKrK93u5deo jossa enemmän tuulta ja hieman erilainen ranta.
- Eli kävellään veteen, rantaan (puihin/kiviin) oltava alaspäin vähintään 50m, mieluummin paljon enemmän.
- avataan leija veden pinnalle
- kiinnitetään chickenloop trapetsikoukkuun
- avataan vetoketju ja täytetään leija mahdollisimman täyteen
- asetetaan ylempi tippi hieman taaemmaksi ja enemmän tuuleen päin (=ylemmäksi) kuin alempi tippi. Tällä on tarkoitus pitää leija taco asennossa. Kun ylempi tippi on enemmän tuulessa, niin tuuli ei pääse tippien väliin aukaisemaan leijaa. Kovemmalla tuulella ylempi tippi pitää laittaa jopa 30cm ylemmäs kuin alempi. Ja kun ylempi tippi on taaempana kuin alempi, leijan aukeaminen helpoittuu.
- Jos tuulee enemmän on tippejä painettava jonkin aikaa veden alle jotta ne pysyisivät paremmin yhdessä/vedessä.
- päästetään leija irti ja keritään narut pois puomilta. Jos mahdollista niin kannattaa kävellä poispäin leijalta leijan takareunan suuntaan. Tässä on tärkeintä etteivät narut pääse kiristymään, silloin leija menee helposti solmuun ja leijan on laitettava safetyn varaan ja aloitettava koko homma alusta.
- Kun narut ovat kireällä nykäistään tehonsäätöhihnasta terävä nykäisy, jolloin leija hieman kääntyy, avautuu ja nousee. Leijasta ja kelistä riippuen nykäisyjä tarvitaan 0-muutama.
Hankaluuksia tuossa taco-lähetyksessä tuottaa muutama asia.
- tuulen puuskaisuus/pyörteet voivat laittaa leijan solmuun vaikka leija nousisikin vedestä. Mitä täydempi leija on sen paremmin se pysyy suorana. 2. videossa leija melkein menee solmuun.
- kun rannassa on rantaplätsis (eli murtuvat aallot) niin naruja purkaessa saa olla todella nopea etteivät narut pääse kiristymään.
- kovalla tuulella leija voi aueta ennenkuin narut ovat suorassa, silloin tuloksena on yleensä solmussa oleva leija ja koko homman tekeminen uudestaan. Eli kovalla tuulella leijaa ei saa täyttää ihan niin täyteen kuin hiljaisella tuulella.
Tuota kannattaa harjoitella ensin hiljaisessa tuulessa ja matalassa rannassa. Mutta vaikka miten paljon harjoittelee niin aina silloin tällöin lopputuloksena on leijan laitto safetyn varaan ja koko homman tekeminen uudestaan.
Tuo sama lähetystapa toimii myös lumella, hiekalla, nurmella, ... leijaa vain ei silloin paineta veden alle, vaan leijan tipit taitetaan kaksin kerroin ja päälle laitetaan jotain painoa (hiekkaa/lunta/...). Ja kun narut ovat suorana niin tipit oikenevat ja paino tippuu pois leijan päältä ja leijan voi nostaa.