Leijalautailun turvaohjeita sivullisille

Postby Vesku » 25.2.2003 00:25

Moi!

Kirjoiteltiin Petrin kanssa vähän ohjetta sivullisille. Tätä voi käyttää ja kommentoida.

Terkuin,

VESKU

---

Leijalautailun turvaohjeita sivullisille

Leijailulautailu on nopeasti suosiota saavuttanut vauhdikas talvi- ja kesäurheilulaji, joka vaatii hieman poikkeukselliset puitteet turvalliseen harrastamiseen. Koska suosion kasvamisen myötä on yhä todennäköisempää että merellä tai jäällä liikkuessa kohtaat leijalautailijoita tai -hiihtäjiä, on Sinun hyvä tietää lajista muutama perusseikka.

Leijailija liikkuu tuulta nopeammin ja jopa kymmeniä kilometrejä tunnissa. Leija mahdollistaa näyttävä ja nopeat käännökset sekä vauhdikkaat hypyt. Leijat ovat tyypiltään liitovarjon näköisiä patjaleijoja ja pumpulla muotoon pumpattuja leijoja. Leijojen koko valitaan tuulen ja olosuhteiden mukaan ja tyypillisesti Suomessa käytettyjen leijojen koot vaihtelevat 2,5 neliömetrin ja 20 neliömetrin välillä.

Leijaa ohjataan noin kolmekymmentä metriä pitkien narujen avulla, joita on oman turvallisuuden takia syytä varoa. Ohjauskapulasta leijaan kulkevat narut ovat vain noin 3 mm paksut ja valmistettu hyvin kestävästä materiaalista. Ihmiseen tai eläimeen osuessaan ne saattavat leikata syviä viiltoja. Hyvä turvaetäisyys leijalautailijaan nähden on noin 100 metriä, mutta aina vähintään 50 metriä. Erityisesti kannattaa välttää leijalautailijan kohtaamista tuulen alapuolella, koska ohjausvirheen sattuessa leija lentää tuulen mukana nopeasti myötätuuleen. Turvallisin paikka on lautailijan selän takana tuulen yläpuolella. Missään olosuhteissa ei saisi olla leijan ja lennättäjän väliin jäävällä alueella, jossa tapaturman riski on hyvin suuri.

Leijalautailijat pyrkivät varomaan muita vesillä liikkujia ja antamaan tilaa sivullisille. Yleisesti leijalautailijoille pätevät normaalit merellä liikkumisen väistämissäännöt:

- Kohdattaessa sillä ajajalla, jolla on tuuli menosuuntaan nähden oikealla, on etuajo-oikeus (eli normaalisti ajaen oikea olkapää on menosuuntaan nähden)
- Mikäli molemmat ajajat menevät samaan suuntaan, on tuulen puolella ajavalla väistämisvelvollisuus
- Ohitettaessa ohitettava ei saa äkillisesti ja ilmoittamatta muuttaa kurssia, vaan hänen on jatkettava suoraan kulkusuuntansa mukaisesti.

Leijalautailijoiden keskuudessa on edellisten sääntöjen lisäksi voimassa seuraavat erikoissäännöt, joita myös muiden merellä ja jäällä liikkuvien toivotaan noudattavan:
- Väistä aina leijaa nostavaa lautailijaa. Leijan lähettäjä ilmoittaa lähellä oleville, että aikoo nostaa leijan ilmaan.
- Hypättäessä leijalautailijan tulee varmistaa että tuulen alapuolella tai takana ei ole muita, joiden päälle hän voisi ajautua hypyn aikana.
- Rannasta lähtevällä ja rantaan tulevalla leijalautailijalla on etuajo-oikeus muihin lautailijoihin nähden. Näiden kohdatessa rannasta lähtevällä leijalautailijalla on etuajo-oikeus
- Kohtaamistilanteessa molemmat leijalautailijat siirtävät leijaansa välttääkseen toisen leijan narut.
a. Tuulen puolella ajava väistää ohjaamalla leijansa ylöspäin kohti zeniittiä.
b. Suojan puolella ajava laskee leijaansa alaspäin kohti maan tai veden pintaa.

Muita huomioitavia asioita

- Varo maassa tai meressä olevien leijojen narua. Kun näet maassa olevan leijan, niin kierrä se varmuuden vuoksi 50 metrin päästä, jotteivät maassa lähetysvalmiina olevat narut vahingoittuisi. Narut ovat joko valkoiset tai värilliset, joten niiden havaitseminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Narut vahingoittuvat suksilla tai veneellä yli ajettaessa ja yleinen käytäntö on että yliajaja korvaa noin sadan euron arvoiset narut.
- Leijoissa on yleensä karkuremmi, jolla leija on kiinni lennättäjässään. Karkuremmi estää leijan irtipääsyn. Jos jostakin syystä leija on päässyt irti, niin maata tai vettä pitkin kiitävää leijaa ei saa yrittää pysäyttää ottamalla kiinni naruista tai ohjauskapulasta vahinkojen välttämiseksi. Leijan voi ottaa kiinni tarttumalla leijan reunaan tuulen puolelta.
- Kun leijaa ei lennätetä niin se varmistetaan maahan hiekalla, lumella tai koukulla. Joskus voi käydä niin, että tuulen suunta muuttuu äkillisesti ja leija on lähdössä karkuun. Jos näet tällaisen tilanteen, niin tartu kiinni leijan etureunasta ja käännä se vastatuuleen ettei leija lähde lentoon ja vahingoita mahdollisia sivullisia. Huuda lähistöllä oleville leijalautailijoille, että nämä voivat tulla varmistamaan leijan uudestaan.

Tärkeintä on kaikkien osapuolien suvaitsevainen yhteispeli. Mikäli mielestäsi joku leijalautailija käyttäytyy varomattomasti, niin tästä on hyvä huomauttaa hänelle asiallisesti. Suomen Purjelautaliiton Kite-jaos pyrkii jakamaan jäsenistölleen tietoa turvallisesta leijalautailusta internet-sivuillaan osoitteessa www.purjelautaliitto.net/kite

Hyvää tuulta!

Kite-jaos



<!--EDIT|Vesku|Feb 24 2003, 11:25 PM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Ismo » 25.2.2003 10:58

- Kohtaamistilanteessa molemmat leijalautailijat siirtävät leijaansa välttääkseen toisen leijan narut.
a. Tuulen puolella ajava väistää ohjaamalla leijansa ylöspäin kohti zeniittiä.
b. Suojan puolella ajava laskee leijaansa alaspäin kohti maan tai veden pintaa.


minusta tuota tilannetta EI voi syntyä, koska väistämisvelvollisenhan pitäisi VÄISTÄÄ ennenkuin tilanne syntyy.

eli jos tilanne syntyy sääntö pitäisi kai olla muotoa

jos lautailijat ovat samalla korkeudella (vajaa narunpituus korkeuseroa), niin kohdattaessa
a. se ajaja, jolla on tuuli menosuuntaan nähden oikealla nostaa leijaa
b. se ajaja, jolla on tuuli menosuuntaan nähden vasemmalla laskee leijaa

jottei kohtaamistilanteessa arvottaisi minne väistetään



<!--EDIT|Vesku|Feb 25 2003, 12:08 PM-->
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby Vesku » 25.2.2003 13:06

Periaatteessa tilannetta ei synny, mutta käytännössä syntyy usein, kun kaksi leijailijaa kohtaa toisensa siten, että leijat voivat osua toisiinsa ja etäisyyttä on alle narunmitta. Oleellistahan on se, että molemmat ovat huomanneet tilanteen ja väistävät.

Käytännössä kokoajan pitäisi pitää 50 metrin etäisyys toisiin lautailijoihin. Tästä lipsutaan kavereiden kesken, mutta vieraisiin sitä kannattaa noudattaa.

Leijalla ajelu on huomattavasti enemmän ympäristöstä riippuvaa ja huomioivaa kuin esim. purjelautailu. Tästä syystä väistämiseen pitää molempien osapuolien osallistua aktiivisesti eikä vain pitää tiukasti kiinni oikeuksestaan. Ota katsekontakti toiseen kuskiin ja esim. nyökkäämällä näytä, että olet huomannut tilanteen ja tee selkeät ohjausliikkeet, jotta molemmat tietävät mitä tapahtuu.

Aloittelijan ei pidä edes mennä lähelle toista leijailijaa! Yksi selkeä tapa näyttää, että ei oikein vielä hallitse tilannetta, on toisen etuoikeutetun leijailijan lähetyessä vetää riittävän ajoissa leija suoraan zeniittiin odottamaan tilanteen "ohi menoa". Varsinkin ulkomailla, kun seassa on aloittelijoita, joilla on erilaiset tavat, syntyy helposti vaaratilanteita, kun toinen tekeekin aivan käsittämättömän liikkeen.

Toi Ismon kommenttihan oli ihan "oikea", mutta ajattelin vain korostaa sitä, että kohdatessa molempien pitää olla valmiina "väistämään" aina.

VESKU :ph34r:



<!--EDIT|Vesku|Feb 25 2003, 12:14 PM-->
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby ossi » 25.2.2003 13:55

Hienoa työtä. Ohjeet ovat ymmärrettävät ja asiatekstiä! Tuo kannattaa julkaista myös internet-sivuston osana, sekä lähettää sidosryhmille (veneily tms. organsisaatioille)
ossi
Advanced Member
 
Posts: 41
Joined: 10.1.2003 17:16
Location: Lauttasaari, Helsinki

Postby PetriK » 25.2.2003 19:51

Ismo, tuo leijojen nosto ja lasku kohtaamistilanteessa on suora lainaus IKO:n manuaallista, joten mieluummin pitäisin käytännön suomessa samanlaisena kuin mitä maailmalla koulutetaan...

t, PetriK
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Postby Ismo » 28.2.2003 07:29

Siis minusta sen selvittäminen kumpi on ylempänä ja kumpi alempana kohdatessa on joskus todella hankalaa. ja JOS kohtaamistilanteessa kumpikin vaikka päättelee olevansa alempana (tai ylempänä) niin tulee ongelmia.

useinhan tilanne on vielä niin että aallot ja tuuli tulevat hieman eri suunnista, jolloin sen tietäminen kumpi todellisuudessa on ylempänä voi olla todella vaikeaa.

siksi minusta olisi tärkeintä että kohdattaessa ei voisi syntyä minkäänlaista epäselvyyttä siitä minnepäin väistetään.
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby PetriK » 28.2.2003 08:54

Jatketaanpa pohdiskelua...

... jos ajatellaan tilannetta että kaksi leijailijaa ovat samalla halssilla/kurssilla niin silloin tuulenpuoleisen leijailijan selvittäminen pitäisi olla helppoa siitä että kumpi on jäämässä toisen narujen alle ja silloin tuulen puolella oleva joutuu nostamaan, hidastuu ja siten käytännössä myös väistää.

...jos ajatellaan että kohtaaminen tapahtuu eri halsseilla niin silloin tietysti ensisijaisesti oikealla halssilla olevalla on etuajo-oikeus jolloin vasemmanpuoleisella halssilla olevan tulee hyvissä ajoin siirtyä väistökurssille joka ohjaa hänet tuulen alle ja silloin tuulen alla on vasen halssi joka laskee ja tuulen yläpuolella on nostava oikea halssi.


Eli nykyinen sanamuoto joka varmaan on näiden koulutusjärjestöjen toimesta pitkälle mietitty pyrkii kattamaan molemmat tilanteet... tosin käännettäessä aina osa viestistä hämärtyy !
PetriK
Advanced Member
 
Posts: 129
Joined: 10.1.2003 15:10

Postby Vesku » 28.2.2003 10:05

Kyllä tuo minustakin melko selkeeltä vaikuttaa. Pitää muistaa vielä, että käytännössä se joka nostaa leijan ylös menettää myös vauhtia, jolloin tilanne selkeytyy entisestään. Tämä voi kuitenkin johtaa esim. plaanin loppumiseen rajakelissä, jolloin väistöliike pitää tehdä riittävän ajoissa, ettei synny uutta vaaratilannetta leijan mahdollisesti sakatessa.

Mutta pitää pirtää kuvia, jolloin toi on vielä selkeämpää. Haluaako joku tehdä ne?

VESKU :ph34r:
Vesku
Advanced Member
 
Posts: 978
Joined: 9.1.2003 22:01
Location: Piikkiö, Finland

Postby Ismo » 28.2.2003 10:07

...jos ajatellaan että kohtaaminen tapahtuu eri halsseilla niin silloin tietysti ensisijaisesti oikealla halssilla olevalla on etuajo-oikeus jolloin vasemmanpuoleisella halssilla olevan tulee hyvissä ajoin siirtyä väistökurssille joka ohjaa hänet tuulen alle ja silloin tuulen alla on vasen halssi joka laskee ja tuulen yläpuolella on nostava oikea halssi.


eli vasemmanpuoleisella halssilla olevan tulee laskea ja oikealla olevan nostaa
eli juuri se mitä yritin sanoa.

minä vain en sitä ymmärtänyt tuosta suomennetusta tekstistä



<!--EDIT|Vesku|Feb 28 2003, 10:36 AM-->
Ismo
Advanced Member
 
Posts: 487
Joined: 14.1.2003 11:33
Location: Joensuu

Postby karri3 » 3.3.2003 18:21

Ismo: Me keskusteltiin näistä paljon tuolla Egyptissä. Se jolla on etuajo-oikeus (oikea käsi edellä) jatkaa samaan suuntaan mihin on menossa ja vasen käsi etummaisena tuleva on väistämisvelvollinen ajamalla leijansa aivan veden pintaan tai pudottamalla reilusti alatuuleen.

Tällöin oikea käsi edellä ajavan ei tarvitse ohjata leijaa ylös asti. Jos tämä kaveri joutuu ajamaan leijansa ylös on riski tilanne taas valmis.

ELI VASEN KÄSI EDELLÄ = LEIJA JÄÄTÄ TAI VEDEN PINTAA VIISTÄEN/VÄISTÄÄ TURVALLISESTI ALATUULEN PUOLELTA
OIKEA KÄSI EDELLÄ = LEIJA VÄHINTÄÄN 5-7 M KORKEUDESSA/JATKAA AJAMISTA SAMALLA KURSSILLA.



<!--EDIT|karri3|Mar 3 2003, 05:22 PM-->
Image
karri3
Advanced Member
 
Posts: 444
Joined: 23.1.2003 21:09
Location: Espoo


Return to Leijalautailu / Kiteboarding

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron