Page 1 of 1

Race laudan valintaa

PostPosted: 13.8.2012 19:15
by Tomppa
Kun kiterace aika nuori suomessa ja tuoreita lautoja täällä aika vähän kokeiltavaksi niin testaaminen hiukka hankalaa. Yksi mikä voi antaa kuvaa mikä lauta toimii on kisat ulkomailla niiden varusteiden rekisteröinnit ja verrata sitä tuloslistaan.
Nyt tulossa MM kisat italiassa http://www.internationalkiteboarding.or ... Itemid=257
NOR http://internationalkiteboarding.org/im ... 202012.pdf

Jossain vaiheessa julkaisevat osallistujien varusteet/tulokset yleensä kisojen kotisivulla.

Niin ja näkeehän sieltä leijatkin mitä käyttävät jos nyt oikeen loppuun asti tuunaa quiverinsa.

edit: löytyi MM cupin ranking tilannekin, sen mukaan ei ainakaan mikään merkki dominoi kovinkaan vahvasti
http://www.internationalkiteboarding.or ... se_Men.pdf

Reiska ehdotti chatissä lautojen kimppatilausta mikä ei ole ollenkaan huono ratkaisu kun suomessa ei monellakaan kauppiaalla race lautoja varastossa, siitä varmaan kannattaa tehdä oma säie jos innokkaita ilmaantuu.

Terv tomppa

Re: Race laudan valintaa

PostPosted: 14.8.2012 10:46
by Tomppa
USAn kisan varustelistaa, näyttää Mikes Lab olevan aika suosittu, suomeen varmaan hiukka hankala saada.
http://www.stfyc.com/files/2012%20Cours ... FormV3.pdf

Re: Race laudan valintaa

PostPosted: 14.8.2012 12:12
by Ismo
Tomppa wrote:USAn kisan varustelistaa, näyttää Mikes Lab olevan aika suosittu, suomeen varmaan hiukka hankala saada.
http://www.stfyc.com/files/2012%20Cours ... FormV3.pdf


Aika hyvin löytyy aqueeraakin. Mutta eniten hämmästyttää miten noin monella on suurin leija 13m2. Onko nuo leijailijat todellakin noin keveitä?

Painolla on nimittäin hiljaisessa kelissä iso merkitys, Branburissa kun ajoivat kisaa niin hiljaisessa kelissä 90kg kaveri hädin tuskin plaanasi 18 cabrinhalla ja kevyt kuski (60kg?) veti aivan täyttä 15 ozonella, Tuo kevyt kaveri voitti aivan ylivoimaisesti yhden lähdön jossa keli laski jonnekin alle 4m/s.

EDIT:

http://www.kiteboardtour.asia/results11_12/thailand/RB-race.png noista 3 ekaa tiesivät mitä tekivät, muuta olivat "aika pihalla". ja tuo 1. ja 2. tulleet ajoivat 18m2 cabrinhoilla, 3. tulleella oli 15 ozone. 2. lähdössä keli hiljeni ja pudla nousi 3. paikalta voittoon kun 2 ensimmäistä taistelivat plaanissa pysymisen kanssa.

Re: Race laudan valintaa

PostPosted: 15.8.2012 15:56
by Mjpaav
Ismo,

toi edge on pirun vetävä. Mul on 2011 9m2 ja oon ajellu sillä satakilosena 15m2 speediä ja kevyttä (JuhaP) kuskia vastaan. Tuo 13m2 edge vetää luultavasti saman kuin 19 speedi, paitsi on triplasti nopeampi. Oikein ajettuna tehoa luulis olevan. Ysi käy mulle isoks 135*42 laudalla jo 12ms kelissä.. Siinä on teho / neliö -suhde kohdillaan.

Re: Race laudan valintaa

PostPosted: 15.8.2012 16:02
by Mjpaav
Ja tosiaan vain racelauta antaa tälläselle plösölle tasoitusta normi ajossa niin sit ku ajetaan kisaa niin ero oikeesti tulee kun kuskin massassa on 30% ero kevyessä kelissä. Toisaalta kun keli nousee ehkä siihen 6-7ms niin alkaa tasoittumaan ja kun mennään siitä vielä yli niin ylipaino alkaa olevaan ylivoimaa.

Kyl sitä vähän pitää olla reidessä jerkkua et saa eville rantua ja pidettyä homman hanskassa kovemmassa avotuulessa. Muistaakseni oli tirrin kans puhetta, et kevyenä ja lyhkäsenä kaverina se ei saanu runtattua kunnolla -10 monaroa ja ajaminen oli hankalaa. Mulla sellasta ongelmaa ei taas oo ollu ees reilusti yli kympin keleissä.

Joku pitkä pikaluistelijan kroppa on varmaan ihanne tähän hommaan.. :mrgreen: nyt sit vaa puntille vetää jalkaprässiä et jaksaa puristaa perseellä.

Re: Race laudan valintaa

PostPosted: 15.8.2012 16:18
by Mjpaav
Enkä mä näe kyl tässä vaiheessa vielä mitään järkeä hankkia uutta lautaa (paitsi jos ei oo massista pula). Tärkeempää on tekniikka, mitä voi treenata vanhallakin laudalla. Jiippaaminen on aika erillaista jos vertaa vaikka kaikkia Monaroita -10 lähtien. Pikkueväisen (v1, mulla 4 eväinen versio) saa polkaistua oikeasti paikoillaan ympäri kun taas vaik V3 on helvetisti raskaampi jiipata ja vaatii enemmän tahtoa et jiipin saa napakasti plaanissa läpi. V4 on sit taas helpompi 3 eväisenä ja melkein yhtä ketterä kun V1. Mun kokemukset perustuu pelkästään näihin lautoihin.

Mutta siitä tekniikasta sen verran, et niitä käännöksiä pitää tulla paljon. Ja puhtaasti. Ei oo mitään hyötyä et on tiukat kamat jos jokainen poiju menee reisille. Se on saletisti dnf tai vika sija kun rupee töpeksimään. Kysy vaan, mä tiedän! 8) Vaikka siinä kääntöpoijulla majailee vaan sen verran et perse tippuu veteen niin häviää yhden tackin. Jos rata kestää plaanaten 5 minuuttia niin 30 sekunttia on jo pitkä aika kiroilla vedessä ja kääntää lautaa ympäri.

Mut toisaalta mistä täällä hommaa sen käytetyn laudan? Et siitä vaan markkinoita tekemään ja ostamaan uusia lautoja et me persaukiset saadan jotain mitä ostaa käytettynä!

Re: Race laudan valintaa

PostPosted: 15.8.2012 16:35
by Mjpaav
Nytten kun tuli alotettua niin uskallan melkein väittää, et Airushin Sector vois olla kova sana Suomen kesään. Sitä sais tuunattua evillä ja hinta on kolmannesta halvempi kuin Monarolla. Riittäisi suomi kisaamiseen varmasti hyvin.

Mistä tuollainen testiin? Nimimerkki "Juu" ainakin kehui hankkivansa tuollaisen? Rautio?